armonizare

COMISIA EUROPEANĂ ARMONIZEAZĂ DREPTURILE CONSUMATORILOR

 

Site-ul CONSO.RO a publicat un interesant articol privind iniţiativele luate de Comisia Europeană pentru armonizarea drepturilor consumatorilor din toate ţările membre. Reproducem mai jos acest articol, nu înainte de a mulţumi autorilor pentru permisiunea acordată.

 

Comisia Europeana intentioneaza sa uniformizeze drepturile de care beneficiaza consumatorii europeni in toate tarile membre. Acestea sunt, in prezent, diferite, astfel ca gradul de protectie variaza de la tara la tara. Masura a devenit necesara ca urmare a unor cazuri de genul „Dieselgate” sau cel al produselor cu dublu standard de calitate. 

Astfel, Comisia a propus un set de norme intitulate „Noile avantaje pentru consumatori”, menite sa asigure ca toti consumatorii europeni beneficiaza pe deplin de drepturile conferite de legislatia Uniunii. 
  
Printre altele, „Noile avantaje pentru consumatori” vor permite unor entitati calificate sa introduca actiuni de reprezentare in numele consumatorilor si vor conferi autoritatilor de protectie a consumatorilor din statele membre competente consolidate pentru aplicarea de sanctiuni. 

Pachetul de propuneri va extinde, de asemenea, protectia consumatorilor in mediul online si va clarifica faptul ca legislatia UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care ii induc in eroare pe consumatori.

„Intr-o lume globalizata in care marile societati comerciale au un avantaj imens in fata consumatorilor individuali, trebuie sa echilibram balanta. Actiunile de reprezentare, in acceptiunea europeana a conceptului, vor duce la mai multa echitate pentru consumatori, nu la mai multa munca pentru cabinetele de avocatura. Totodata, sanctiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuala a intreprinderilor vor oferi in sfarsit autoritatilor de protectie a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care triseaza. A trisa nu poate fi rentabil”, sustine Vera Jourova, comisarul european pentru Justitie, Consumatori si egalitate de gen. 

Astfel, „Noile avantaje pentru consumatori” vor avea drept rezultat consolidarea drepturilor consumatorilor in mediul online, o mai mare transparenta pe pietele online (cand cumpara de pe o piata online, consumatorii trebuie informati in mod clar daca vanzatorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoana fizica, astfel incat sa stie daca beneficiaza de protectia oferita de drepturile consumatorilor in cazul in care apar probleme) si mai multa transparenta cu privire la rezultatele cautarii pe platformele online. 

Se urmareste evitarea proceselor individuale in instanta

In plus, masurile ar trebui sa puna la dispozitia consumatorilor anumite instrumente prin care sa se asigure ca le sunt respectate drepturile si sa obtina despagubiri. Astfel, o entitate calificata, cum ar fi o organizatie a consumatorilor, va avea posibilitatea sa introduca o actiune in despagubire, prin care sa solicite o compensatie ori inlocuirea sau repararea produsului, in numele unui grup de consumatori care au suferit prejudicii ca urmare a unei practici comerciale ilegale. In unele state membre, consumatorii au deja posibilitatea de a introduce actiuni colective in instanta, dar aceasta optiune va fi disponibila acum in toate statele membre ale UE.

De exemplu, intr-un scenariu de tip „Dieselgate”, victimele practicilor comerciale neloiale, precum recurgerea la publicitatea inselatoare de catre producatorii de autoturisme care nu respecta cadrul de reglementare al Uniunii pentru omologarea de tip a vehiculelor sau legislatia privind protectia mediului, vor putea obtine despagubiri in mod colectiv prin introducerea unei actiuni de reprezentare in temeiul acestei directive. Dreptul Uniunii nu prevedea pana acum astfel de actiuni colective.

Actiunile de reprezentare nu vor fi deschise cabinetelor de avocatura, ci numai entitatilor precum organizatiile consumatorilor care nu urmaresc un scop lucrativ si indeplinesc criterii de eligibilitate stricte, monitorizate de o autoritate publica. Astfel, se vor putea evita proceduri litigioase abuzive sau nejustificate.

De  asemenea, se va garanta dreptul consumatorilor din toate statele membre de a solicita despagubiri individuale (de exemplu, o compensatie financiara sau rezilierea contractului), atunci cand sunt afectati de practici comerciale neloiale, cum ar fi practicile de marketing inselatoare sau agresive. In momentul de fata, nivelul acestei protectii variaza foarte mult pe teritoriul UE.

Sanctiuni importante pentru comerciantii care incalca regulile

Totodata, se introduc sanctiuni eficace pentru incalcarile legislatiei UE privind protectia consumatorilor, respectiv o amenda maxima de 4% din cifra de afaceri anuala a comerciantului in fiecare dintre statele membre in cauza. Statele membre vor fi libere sa introduca un nivel mai ridicat al amenzii maxime.

In ceea ce priveste produsele de consum cu dublu standard de calitate, se propune actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale, astfel incat aceasta sa prevada in mod explicit ca autoritatile nationale au competenta de a evalua si de a lua masuri in cazul practicilor comerciale inselatoare care implica comercializarea unor produse ca fiind identice in mai multe state membre atat timp cat compozitia sau caracteristicile lor difera in mod semnificativ.

Pe de alta parte, CE aduce imbunatatiri si pentru intreprinderi. De exemplu, consumatorii nu vor mai avea dreptul sa returneze produsele pe care, in loc sa le fi incercat numai, le-au utilizat deja, iar comerciantii nu vor mai trebui sa efectueze rambursarea consumatorilor inainte de a primi efectiv bunurile returnate.

Propunerile Comisiei vor fi discutate de Parlamentul European si de Consiliu.

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark