Asociațiile de consumatori nu au drept de control

Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România – APC Romania, singura asociatie de protectia consumatorilor de utilitate publica, susține proiectul de Ordin pentru modificarea Ordinului Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor.

Rolul organizațiilor de consumatori este de a apăra drepturile și interesele consumatorilor prin orice mijloc pus la dispoziție de lege: realizarea de materiale și campanii informative, având caracter preventiv, informări asupra comportamentului incorect al agenților economici, realizarea de teste comparative și studii de piață, astfel încât consumatorii să poată alege ce este cel mai potrivit pentru fiecare dintre ei în deplină cunoștință de cauză, lobby și reprezentare în cadrul autorităților cu atribuții în domeniu, pentru ca drepturile și interesele consumatorilor să nu fie ignorate și să fie puse în valoare, și chiar inițierea de acțiuni în instanță pentru protejarea intereselor colective ale consumatorilor.

Asociațiile de consumatori nu pot face insa niciodată controale ale activității comercianților și nici nu pot aplica sancțiuni. Acestea reprezintă atribute ale autorităților statului care sunt investite cu asemenea competențe.

APC Romania a subliniat întotdeauna această interdicție în fața membrilor săi și a luat toate măsurile pentru a împiedica apariția unor cazuri în care așa ziși reprezentanți ai săi s-ar putea substitui reprezentanților autorităților pentru a face controale, încercând să câștige foloase necuvenite de pe urma acestor activități.

Din acest motiv, considerăm că este foarte important ca atât consumatorii, cât și comercianții să fie informați și educați asupra interdicției reprezentanților asociațiilor de consumatori de a face controale prin intermediul plachetelor obligatorii care trebui afișate la sediul comercianților, așa cum stabilește propunerea de Ordin publicată de ANPC.

”Aceste plachete vor ajunge în toate colțurile României și vor crea acel comportament corect de care avem nevoie în relația cu operatorii economici. Reprezentanții asociațiilor de consumatori care nu se dedau la astfel de practici știu din proprie experiență că instrumentele pe care le au la dispoziție pot fi extrem de puternice și folositoare pentru toți consumatorii români în ansamblul lor și pot duce la eliminarea unor comportamente incorecte ale comercianților. Realizarea de controale de către reprezentanții unor asociații de consumatori reprezintă un act egoist, menit să aducă folos numai celor care se își asumă false competențe și care nu are nimic în comun cu ceea ce ar trebui să facă o asociație de consumatori”, a declarat domnul Costel Stanciu, Președintele APC Romania.

APC Romania este de acord și cu prevederile din propunerea de ordin a Președintelui ANPC privind schimbarea titulaturii numărului de telefon la care consumatorii pot obține informații privind drepturile pe care le au și modalitățile în care le pot pune în practică în ”TELEFONUL CONSUMATORULUI”. Denumirea aleasă este mult mai clară și nu va mai induce în eroare consumatorii care au nevoie de sprijin.

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark