BEUC şi alegerile din 2019

BEUC ŞI ALEGERILE EUROPENE DIN 2019

Organizaţia europeană a asociaţiilor de consumatori BEUC  a organizat pe 1 martie 2018 o sesiune de lucru în care s-a discutat strategia BEUC în ce priveşte campania electorală pentru alegerile europene de anul viitor. După cum este de aşteptat, în 2019 Parlamentul European va avea o nouă compoziţie, ca urmare a alegerilor din toate statele membre ale Uniunii Europene. BEUC urmează să se adreseze candidaţilor şi aleşilor europeni pentru a-i sensibiliza în legătură cu problemele consumatorilor.  Pentru a-i structura cât mai bine viitoarele acţiuni, BEUC a invitat reprezentanţii asociaţiilor de consumatori membre să contribuie cu idei şi propuneri.

Întâlnirea a început cu prezentarea d-lui Michiel van Hulten a situaţiei curente, din punct de vedere politic şi social, a grupurilor existente în cadrul Parlamentului European. El a precizat că în prezent există o doză mai mare de optimism decât în urmă cu 5 ani, deoarece dezvoltarea economică a Europei se află pe un trend ascendent. Problema cea mai acută este decizia Marii Britanii de a părăsi Uniunea Europeană, dar situaţia este încă destul de neclară, existând chiar şi posibilitatea ca această ţară să renunţe la decizia amintită. În cazul unui „Brexit” se va produce o diminuare a bugetului comunitar, iar soluţiile privind acoperirea diferenţei nu sunt încă limpezi, se pot majora contribuţiile statelor, sau se pot reduce fondurile de sprijin pentru ţările mai sărace. Dl van Hulten, membru al partidului social-democrat din Belgia, a fost şi membru al Parlamentului European (MEP) şi astfel deţine o valoroasă experienţă în acest domeniu. El a arătat că anticipează ca partidele de centru-dreapta să domine viitorul Parlament, în care este posibil ca preşedintele Franţei, E. Macron, să coalizeze o grupare importantă. În ce priveşte viitorul pieţei unice, este probabil ca statele membre să capete o competenţă sporită asupra pieţelor naţionale. Faţă de aceste perspective, este cazul ca BEUC să se repoziţioneze, întrucât în prezent deţine legături mai puternice cu grupările de stânga.

În cadrul discuţiilor, am întrebat dacă autorităţile Comisiei Europene au procedat la o analiză a propriilor structuri în urma deciziei britanicilor de a părăsi Uniunea. Dl van Hulten a răspuns că personal nu cunoaşte vreo astfel de „introspecţie”.

A urmat o sesiune de lucru în grupuri separate, în care participanţii au fost invitaţi să răspundă la următoarele întrebări: 1. BEUC să desfăşoare o campanie axată pe problemele UE, sau pe problemele tipice ale consumatorilor? 2. Cum se pot combate  falsele organizaţii ale consumatorilor? 3. Ce reacţie se poate avea faţă de atmosfera negativă la adresa UE? Grupurile au trecut la lucru şi şi-au prezentat rezultatele, astfel: 1. BEUC se va orienta doar pe probleme consumatorilor. 2. Falsele organizaţii ale consumatorilor (este vorba de organizaţii finanţate de agenţi economici) vor fi ignorate şi victoriile BEUC vor fi subliniate. 3. Se va adopta mesajul: dacă nu sunteţi mulţumiţi de UE, bazaţi-vă pe noi, care lucrăm pentru protecţia intereselor de consum.

Următoarea sesiune de lucru în grupuri separate s-a ocupat de a găsi răspuns la următoarele probleme: 1. Care va fi grupul ţintă al campaniei BEUC? 2. Cum se va trata sentimentul de frustrare al cetăţeanului european faţă de acţiunile organelor europene? 3. Ce slogan se va adopta?  Răspunsurile formulate de participanţi au propus următoarele: 1. BEUC se va adresa în primul rând candidaţilor şi MEP, apoi partidelor politice şi jurnaliştilor. 2. Se va sublinia ideea că „protecţia dvs. nu se opreşte la graniţă”. 3. S-au formulat mai multe propuneri de slogane, cel mai aproape de versiunea finală fiind: „Europa pentru consumatori”.

S-a discutat şi problema subiectelor care nu vor fi abordate în viitoarea campanie a BEUC şi s-a convenit că nu se vor include probleme legate de  impozitare sau de aspecte de protecţie socială. Am propus şi excluderea problemelor legate de protecţia mediului, dar ceilalţi colegi au apreciat că un consumator trebuie să beneficieze şi de avantajele unor măsuri ecologice, ca de exemplu strădania de a consuma produse locale şi nu aduse din import, deoarece transportul generează poluare. Este încă un exemplu despre faptul că în problemele consumatorilor, cetăţenii Europei dezvoltate includ şi problemele ecologice. Să sperăm, aşadar, că într-o zi grupurile de militanţi ecologişti vor include în sfera lor de interes şi problemele consumatorilor.

Nu pot încheia fără a face o remarcă amară, şi anume faptul că niciun membru al Parlamentului European, din partea României, nu a răspuns vreodată la solicitările asociaţiei noastre.

 

Dr. ec. Emil Bojin

6 martie 2018

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark