Capcanele comerțului online mereu în atenția tinerilor consumatori

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România - APC România, organizaţie neguvernamentală apolitică şi nonprofit, a organizat la Universitatea Nicolae Titulescu, împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor  - ANPC, seminarul Capcanele Comerțului Online, parte a Campaniei naționale de informare si educare a tinerilor consumatori.

Dl. Marius Alexandru Dunca, Președinte ANPC și Dl. Conf. Univ. Dr. Stanciu Costel, Presedinte APC Romania au explicat celor peste 200 de studenți prezenți care sunt drepturile și obligațiile consumatorilor atunci când achiziționează produse și servicii online, dar și care sunt cele mai frecvente probleme și cum pot fi evitate aceste capcane. Tinerii consumatori interesați au putut pune întrebări și au primit informații suplimentare atunci când a fost cazul.

Comerțul online reprezintă procesul de cumpărare, vânzare sau schimb de produse, servicii sau informații prin intermediul rețelelor de calculatoare și a Internetului.

Consumatorii ar trebui să fie foarte atenți să primească, conform obligațiilor pe care le au comercianții, cel puțin următoarele informații înainte de a încheia un contract online:

  •  principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
  •  datele profesionistului
  •  prețul produselor și serviciilor
  •  perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor;
  •  costul de utilizare a mijloacelor de comunicație la distanță
  •  modalitățile de plată, livrare, executare;
  •  procedura profesionistului de soluționare a reclamațiilor;
  •  termenul de retragere și formularul tipizat de retragere;
  •  existența unei garanții legale
  •  durata contractului

Un alt aspect, la fel de important, îl reprezintă dreptul de retragere care presupune renunțarea consumatorului la contractul încheiat online, deci la produsul sau serviciul comandat și livrat, fără penalități și fără invocarea vreunui motiv in termen de 14 zile de la incheierea contractului”, a declarat Costel Stanciu, Presedinte APC Romania.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a primit, de la începutul anului 2014 până în prezent, 3168 reclamații, iar sancțiunile aplicate au fost în valoare de 467.500 lei. Cele mai reclamate aspecte au fost urmatoarele:

  • comportament incorect în relația cu consumatorii: nerespectare condiții prescrise/declarate;
  • depășire termene de remediere;
  • depășire termen rambursare;
  • depășire termen livrare produs;
  • lipsa declarație de conformitate la terminalele de comunicare electronice;
  • afișare incorectă prețuri/prețuri greșite;
  • calitate necorespunzătoare produse achiziționate.
  • suplimente aliementare necorespunzătoare(fără efect).
  • aparat ţânţari-fără efect.
  • lipsă instrucţiuni de utilizare dispozitiv de filtrare apă.
  • nu a fost facută comandă dar s-a primit somaţie de plată.
  • saltea nerecomandată medical pentru bolnav.
  • laptop carcasă deteriorată.
  • produse defecte în garanție ( televizoare și laptop-uri).
  • refuz  restituire contravaloare, în cazul  returnării produselor la furnizor,
  • neonorare comandă confirmată prin mesaj pe e-mail,
  • livrare produse diferite de cele comandate,
  • neacceptare voucher 

”Educarea consumatorilor, în mod special a tinerilor, reprezintă o componentă esențială a politicii ANPC. Comerțul online este un segment de piață extrem de atrăgător pentru tineri, astfel că ne orietăm spre informarea și educarea acestora în așa fel încât în momentul în care decid să facă achiziții de pe internet să își cunoască toate drepturile și să poată să facă astfel de achiziții fără să le fie afectate interesele economice” susține președintele ANPC, Marius Alexandru Dunca.

Mai multe detalii puteti citi in documentul atasat sau pe http://www.apc-romania.ro/media/files/Prezentare.pdf

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMarkFundația Mâine va fi mai bine