capitalism si consumatori

CAPITALISM ŞI CONSUMATORI

 

Dr. Ec. Emil Bojin

 

Cu ocazia Zilei Mondiale a Apei – 22 martie - Asociaţia Pro Consumatori a organizat o masă rotundă cu diverşi invitaţi. Unul dintre aceştia a susţinut o comunicare în care, între altele, a făcut unele aprecieri la adresa economiei de piaţă. Citez: „În Danemarca, apa la sticlă este de 800 de ori mai scumpă decât cea de la robinet! Este ţelul suprem al capitalismului, se oferă sute de variaţiuni, la preţuri diferite, a ceva ce nu poate varia şi este gratis. Apa la sticlă este o strategie imperialistă. Apa trebuie să fie proaspată, curată şi gratis, oriunde şi oricând, pentru toţi !”

Să analizăm aceste dezvăluiri, parcă luate dintr-o cuvântare  a celui mai iubit fiu al poporului român (şi nu ne referim la Eminescu). Ele ne amintesc de o informaţie de presă despre locuitorii unui sat care „şi-au tras apă” cu bani europeni, dar au regretat apoi când au aflat că dacă deschideau robinetul atunci trebuiau să plătească. Apa gratis o puteau bea doar de la izvor, din râu sau din lac, dacă aveau aşa ceva prin bătătură. Chiar şi fântâna din curte i-a costat bani.

Raportul dintre agentul economic şi consumator este dezbătut de sute de ani, şi tot de sute de ani s-au luat măsuri menite să restrângă libertatea insului care vrea să vândă. Însă în realitate nu este nevoie de ele, pentru că soluţia o dă piaţa: dacă insul (capitalistul, imperialistul) reuşeşte, adică  oamenii cumpără ceea ce oferă el, să-i fie de bine! Ambele părţi sunt mulţumite: el că face avere, consumatorul că foloseşte marfa cumpărată. Dar dacă marfa nu se vinde, atunci omul nostru nu face avere, ba chiar şi pierde capitalul investit; pentru că nu poţi începe o afacere fără o sumă de bani – pentru clădire, pentru salariaţi, pentru echipamente, pentru materia primă ... pentru acorduri, avize şi  taxe pentru autorizaţii de la autorităţi. Cine are ochi vede cum apar şi dispar  tot soiul de magazine, pentru că ... „n-a mers”, pentru că au fost ocolite de consumatori (acum avem şi noi faliţii noştri). Cum au spus de mult o serie de economişti iluştri, regele pieţii este consumatorul, şi nu gigantul multinaţional.

Protecţia consumatorilor nu înseamnă o luptă împotriva firmelor, ci împotriva unui comportament incorect al acestora.

Dar adesea emoţia primează în faţa raţiunii, şi mai sunt unii care visează la o societate mai dreaptă şi mai bună, multilateral dezvoltată, în care proprietatea privată să fie interzisă, unde să se ceară fiecăruia cât poate şi să i se dea după cât îi trebuie: case gratis, haine gratis, hrană gratis şi... apă gratis. Că tot serbăm cu emoţie două sute de ani de la naşterea lui Marx...

 

 

 

 

Consumer ChampionECC-Net-Travel-App

Newsletter

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark