Comerţul online - o prioritate a politicii europene de protecţie a consumatorilor

Conferinţa anuală privind dreptuile consumatorilor desfăsurată în luna martie la Bruxelles a dat ocazia celor implicaţi în acest domeniu să discute şi să genereze posibile soluţii la unele din cele mai spinoase probleme existente pe agenda domeniului protecţiei consumatorilor la nivel european.

Comerţul online este unul din domeniile care necesită o prezenţă tot mai activă a organizaţiilor de consumatori fie că vorbim de organisme guvernamentale sau de ONG uri. „Un procent de 56% din PIB-ul Uniunii Europene provine din cheltuielile consumatorilor. În acest context, trebuie sprijinite tranzacţiile trans-frontaliere, trebuie crescută încrederea consumatorilor în comerţul electronic, demers care nu poate fi realizat decât prin legi  aplicate coerent şi prin sancţionarea fermă a practicilor comerciale abuzive” decalara cu aceasta ocazie d-na Viviane Reding, vice-preşedintele Comisiei Europene .

 

Un prim demers al Comisiei Europene în acest sens l-a constitut Raportul final al grupului de lucru privind Instrumentele comparative.

 

Tema analizei acestui raport a avut în vedere compararea preţurilor şi caracteristicilor produselor în comerţul online. Necesitatea acestei analize a fost generată de faptul că adeseori site-urile de Internet prezintă grave probleme de transparenţă şi imparţialitate.

 Consumatorul deţine puţine informaţii legate de site-ul pe care îl vizitează mai ales în ceea ce priveşte aspecte cum ar fi: posibilitatea finanţării site-ului respectiv de către producători,  veridicitatea poziţiei fruntaşe a site-urilor (este oare această poziţie rezultatul unei contribuţii financiare a respectivului producător ?...), costurile cuprinse în preţul afişat (de ex. costuri de transport), valabilitatea peţului afişat (de ex: promoţie ocazională).

 

Analiza  grupului de lucru din care au făcut parte reprezentanţi ai tuturor părţilor implicate în acest domeniu a prezentat recomandări importante pe care atât comercianţii cât şi instituţiile trebuie să le aibă în vedere.Dintre acestea enumerăm:

- asigurarea transparenţei şi imparţialitatăţii site-urilor: operatorii trebuie să-şi declare modul de finanţare şi metodologia folosită în compararea produselor pe care le oferă spre consum;

- accesibilitatea informaţiilor - informaţiile să fie uşor de înţeles, de actualitate şi verificabile;

- oferirea de instrumente necesare consumatorului în eventualitatea reclamării unui produs necorespunzător din punct de vedere tehnic sau calitativ cu cele afirmate de producător;

- informaţii complete despre produs – acestea trebuie să cuprindă: termenii de livrare, preţul final, parametrii pe baza cărora s-a făcut comparaţia, precum şi aria de piaţă acoperită de analiza comparativă;

- folosirea unor interfeţe „prietenoase” cu utilizatorul – uşor de citit şi înţeles,  care să poată fi adaptate nevoilor consumatorului (de ex. să poată alege din mai multe criterii pentru a obţine clasamentul final);

În ceea ce priveşte intervenţia autorităţilor şi rolul organizaţiilor neguvernamentale acestea sunt încurajate să amplifice măsurile de conştientizare a consumatorilor despre modalităţile de utilizare corectă a unor astfel de site-uri şi, nu în ultimul rand, să extindă colaborarea pe plan european a autorităţilor naţionale de protecţia consumatorilor pentru acest domeniu.

Emil Bojin

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMarkFundația Mâine va fi mai bine