Congresul European al consumatorilor

CONGRESUL EUROPEAN AL CONSUMATORILOR

 

Congresul European al Consumatorilor (European Consumer Summit), în organizarea Comisiei Europene, prin Direcţia generală Sănătate şi Consumatori – DG Sanco avut loc anul acesta in zilele de 1 şi 2 aprilie 2014 la Bruxelles. Este o manifestare anuală iniţiată în 2008, care se ţine în preajma zilei de 15 martie, ziua mondială a consumatorilor, declarată de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite, ca urmare a insistenţelor Organizaţiei Internaţionale a Consumatorilor, în amintirea datei la care preşedintele J. F. Kennedy a rostit prima cuvântare după alegerea sa în funcţie. Este data la care, pentru prima oară, un şef de stat a abordat chestiunea protecţiei consumatorilor la nivelul maxim.

Anul acesta tema abordată a fost "consumatorii europeni în era digitală". Este o temă care aduce în prim plan noile tehnici de comerţ şi problemele generate pentru consumatori, o temă actuală, pragmatică şi inspirat aleasă.

După mesajul d-lui Jose Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene, dl Neven Mimiţa, comisarul european al consumatorilor, a subliniat cât de mult spun cifrele privind actualitatea problemei: în Europa sunt 790 milioane de abonamente la telefonia mobilă şi 370 de miloane la Internet; peste jumătate din consumatori au făcut măcar o achiziţie pe Internet anul trecut, iar dintre aceştia, 80% folosesc siturile de comparaţii pentru a găsi cea mai convenabilă ofertă. Întrebările şi provocările care se pun, în viziunea d-lui Mimiţa, sunt: cum pot consumatorii să beneficieze şi să contribuie la economia digitală? Cum se protejează drepturile lor în lumea digitală? Ce cunoştinţe sunt necesare aici? Ce trebuie făcut pentru a avea un mediu digital prietenos şi de încredere pentru consumatori ?

În prezentările care au urmat, precum şi în grupurile de lucru, s-a încercat un răspuns la aceste probleme.

Un punct de interes l-a constituit grupul de prezentări realizate de conducătorii autorităţilor de protecţia consumatorilor dintr-o serie de state membre, printre care şi România. Dl Marius Dunca s-a referit la provocările şi oportunităţile în faţa cărora se găsesc consumatorii români, utilizatori ai internetului.

Reprezentanţii agenţilor economici – între care s-a numărat gigantul Microsoft – au arătat noile domenii spre care îşi orientează activităţilor. Reprezentanţii organizaţiilor de consumatori, alături de o serie de membri ai Parlamentului European, au arătat preocuparea nu doar pentru un comerţ corect on line, ci şi pentru utilizarea datelor personale. Acestea constituie o marfă care este colectată de situri specializate şi vândute agenţilor de publicitate; s-a afirmat paradoxul că "dacă nu plăteşti pentru un serviciu, nu eşti consumator, ci produsul vândut".

O mare parte din lucrările acestui congres s-a desfăşurat în sesiuni separate, pe grupuri de lucru. În ce mă priveşte, am participat la atelierul cu titlul "Noile afaceri. Consumatorii stimulează inovaţiile din tehnologia digitală". S-a discutat despre noile tendinţe din acest domeniu, despre "smart meters" – aparatele inteligente de măsurat consumul de energie, dar şi despre restricţiile puse de marile firme în desfacerea produselor sub un anumit preţ de către un site comercial oarecare. O prezentare interesantă a avut ca subiect compania Uber, care oferă angajarea unui automobil (un fel de taxi mai elegant) utilizându-se internetul prin telefoanele inteligente (smart phones). Preţurile nu sunt fixe, ele depinzând de ora şi ziua apelului. Compania Uber are succes prin folosirea tehnicilor de localizare a maşinilor libere prin GPS, dar suferă şi opoziţia dârză din partea taximetriştilor tradiţionali.

Un domeniu nou, interesant, a fost abordat de reprezentantul "coaliţiei europene de economie partajată". Este un concept în care consumatorii nu cumpără de la comercianţi, ci tot de la consumatori: maşini, vacanţe, restaurante (cu mâncare făcută în casă), servicii pentru casă (bricolaj), transport, educaţie, etc. Aici, consumatorii acţionează ca adevăraţii comercianţi. S-a prezentat un model pentru ca o persoană care are această iniţitivă să o prezinte pe un site, să motiveze cititorii şi să furnizeze bunul respectiv.

Reprezentantul asociaţiei de consumatori din Portugalia a arătat cum, printr-un modul special de pe site-ul asociaţiei, utilizatorii pot pune presiune asupra unor firme solicitând să-şi modifice atitudinea faţă de consumatori; ei descriu experienţele neplăcute, iar firmele sunt informate despre aceasta.

Reprezentantul asociaţiei de consumatori din Olanda (ţara care deţine recordul de membri într-o asociaţie de consumatori, raportată la total populaţie) a prezentat un modul de pe pagina de Internet care conţine un instrument de comparaţie între diversele oferte ale furnizorilor de energie.

La reluarea lucrărilor în plenul congresului au fost făcute informări privind diversele ateliere de lucru, urmate de prezentări ale reprezentanţilor lumii de afaceri; aceştia au abordat diversele inovaţii care sunt puse la dispoziţia consumatorilor de servicii digitale. De exemlu, compania Microsoft s-a referit la platformele "cloud", care se pare că au cel mai mare viitor. Un "nor" (cloud, lb. engleză) este suportul pe care rezidă fişierele utilizatorului, dar care este reprezentat de mai multe calculatoare distribuite în gestiunea furnizorului de servicii, şi nu de calculatorul personal al consumatorului. De asemena, se lucrează la un translator digital vocal (speech to speech) care va asigura, în timp real, traducerea dintr-o limbă în alta, întocmai ca un interpret uman.

Senzaţia zile a fost însă irlandezul Jordan Casey, care s-a referit la firma sa, CaseyGames; senzaţional, în această firmă, este vârsta patronului: 14 ani ! El a relatat cum a realizat un joc pentru telefoanele inteligente, cum l-a distribuit contra unui preţ modic şi la ce alte produse lucrează în prezent. La întrebarea d-nei Neelie Kroes, vicepreşedinta Comisiei Europene, el a asigurat audienţa că nu-şi neglijează nici obligaţiile şcolare.

În încheiere, se poate aprecia ca deosebit de utilă această întâlnire, pentru caracterul său practic, strâns legat de preocupările consumatorilor de servicii digitale.

 

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark