Economia de date

Consumatorul într-o economie de date

Adunarea Generală BEUC,

17 și 18 mai 2018

 

  În ultimii ani, activitatea digitală a BEUC a fost structurată și axată pe următoarele teme

Infrastructură și rețele

  •         servicii de telecomunicații - telefonie mobilă și fixă, televiziune digitală
  •         accesul la internet
  •         roaming
  •         neutralitatea internetului

 Conținut, servicii și bunuri

  •         Drepturi de autor
  •         Geo-blocare
  •         Portabilitatea conținutului
  •         e-commerce

Protecția și confidențialitatea datelor

  •         Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR)
  •         Regulamentul privind confidențialitatea electronică
  •         Protecția datelor și comerțul

 

Recent, BEUC a adăugat un accent pe:

  •         Aplicarea regulilor de concurență pe piețele digitale (cazurile Comisiei Europene pe Cumpărături Google , platformele Android și Pay TV) și pe
  •         Cybersecuritatea pentru rețeaua de lucruri

Dar lumea se schimbă repede, iar revoluția digitală schimbă rapid modul în care consumatorii folosesc servicii și achiziționează produse, aducând numeroase noi provocări pentru protecția consumatorilor. Noile tehnologii oferă, de asemenea, promisiunea de a aduce multe beneficii consumatorilor, însă obținerea acestor beneficii necesită politici publice şi ale firmelor pro-consumatoare .

 Prin urmare, BEUC trebuie să răspundă celor mai noi provocări digitale, depunând eforturi pentru a apăra interesele consumatorilor și în următoarele domenii fierbinți:

 

  1.   Economie de date: este vorba despre acces și control

Serviciile digitale și dispozitivele conectate generează și procesează cantități uriașe de date, inclusiv modelele de utilizare ale consumatorilor, activitatea și datele statistice, precum și datele necesare pentru interoperabilitatea produsului cu programul și alte dispozitive (de exemplu, dacă vă puteți sincroniza playlistul muzical cu mașina dvs.). Aceste date sunt de mare valoare pentru producătorii și dezvoltatorii de produse și servicii de consum, precum și pentru companiile terțe care oferă asistență și suport post-vânzare (de exemplu un centru de reparații pentru bunuri de consum).

Cu toate acestea, nu este adesea clar dacă datele generate de mașini ar intra în domeniul de aplicare al Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), deoarece este necesar să se efectueze o evaluare de la caz la caz pentru a stabili dacă datele îndeplinesc condițiile stabilite în definiția datelor personale (de exemplu, puteți identifica pe cineva cu aceste date?). Aceasta înseamnă că, în multe situații, GDPR - și, prin urmare, drepturile consumatorilor în temeiul noului regulament - ar putea să nu se aplice.

 

 Prin urmare, producătorii și dezvoltatorii au posibilitatea de a restricționa accesul la acel tip de date prin metode contractuale sau tehnice (de exemplu, prin limitarea inter-operabilității produsului), care susțin că datele "le aparțin". Acest lucru ar putea împiedica consumatorii anumitor furnizori de servicii, de exemplu, forțându-i să meargă la un anumit centru de reparații mai scump decât alți concurenți care nu au acces la datele necesare pentru a efectua repararea sau asistența.

Situații similare ridică problema statutului juridic al datelor generate automat (de exemplu, dacă sunt acoperite de drepturi de proprietate) și întrebarea despre cine are drepturi asupra acestor date (consumatorul sau producătorul care acordă licența software-ului către consumator pentru utilizare a dispozitivului conectat).

BEUC efectuează în prezent un studiu cu Prof. Drexl (Institutul Max Plank) pentru a elabora recomandări privind modul de abordare a întrebărilor de mai sus dintr-o perspectivă generală, cu scopul de a încuraja concurența, împiedicând consumatorii să se blocheze într-un serviciu și să se asigure că pot accesa datele pe care le-au generat și le pot partaja cu terțe părți, dacă doresc.

 

  1.    Internetul obiectelor

Produsele conectate devin din ce în ce mai populare în rândul consumatorilor. În curând, în fiecare casă vor fi prezente dispozitive precum frigidere inteligente, termostate inteligente și hub-uri (centru, pivot, dispecer) digitale de casă (de exemplu, Google Home și Amazon Echo). Totul va fi "conectat".

Acest lucru are potențialul de a fi benefic pentru consumatori, de exemplu prin furnizarea unor servicii mai personalizate și mai eficiente. Dar există, de asemenea, mai multe motive de îngrijorare, cum ar fi pierderea vieții private și expunerea la vulnerabilitățile de securitate. Sosirea Internetului obiectelor pun sub semnul întrebării, de asemenea, unele concepte bine stabilite, care se află în centrul protecției consumatorilor, cum ar fi conceptul de siguranță a produselor și cel de proprietate. De asemenea, provoacă îngrijorări din punctul de vedere al concurenței (de exemplu, cum putem preveni efectele de blocare în ecosistemele inteligente) și răspunderea pentru produs (de exemplu, cine este responsabil dacă o mașină autonomă provoacă un accident?).

Anul trecut BEUC a organizat o conferință pe această temă și a publicat un set de principii ale consumatorilor pentru Internetul obiectelor , dezvoltat în comun cu ANEC (Asociaţia europeană de standardizare), CI (Consumers International) și ICRT (Institutul european de teste comparative). În acest an, vom elabora un nou document de poziție privind Internetul obiectelor, analizând toate provocările existente într-o manieră mai detaliată și oferind recomandări politice pentru a aborda aceste provocări.

 

  1.   Securitatea cibernetică

Dat fiind faptul că consumatorii folosesc din ce în ce mai mult dispozitive conectate, digitalizarea continuă a vieții cotidiene necesită protejarea tuturor dispozitivelor împotriva atacurilor cibernetice. În ciuda ofertei în creștere de produse conectate, multe dintre aceste produse sunt fabricate fără cele mai importante caracteristici de securitate, cum ar fi protecția prin parolă sau actualizările automate de securitate ale software-ului. Această lipsă de securitate creează vulnerabilități importante, aşa cum au dezvăluit multe dintre testele efectuate de membrii noștri. Aceste vulnerabilități cresc astfel riscul ca consumatorii să devină victime ale atacurilor cibernetice și să se transforme în cele din urmă într-o neîncredere fundamentală în Internetul obiectelor.

BEUC a devenit membru al grupului părților interesate din cadrul ENISA, Agenția europeană pentru securitatea informatică.

În septembrie 2017, Comisia Europeană a publicat o propunere de regulament privind  "Legea privind securitatea cibernetică". BEUC are o campanie de lobby și de advocacy  pentru a profita de această ocazie pentru a introduce o securitate obligatorie prin proiectare și o regulă obligatorie implicită, care ar solicita ca producătorii să implementeze un set scurt de caracteristici de securitate de bază.

 

  1.   Inteligență artificială

Inteligența artificială, luarea deciziilor automate și utilizarea pe scară largă a algoritmilor schimbă deja multe piețe de consum, produse și servicii și aceste fenomene vor continua din ce în ce mai mult. Aceste noi tehnologii creează o serie de provocări în ceea ce privește protecția consumatorilor, cerințele de informare și transparență, siguranța, confidențialitatea și răspunderea sau impactul asupra peisajului competitiv pe diferite piețe.

Aceste noi probleme tehnologice urmează să devină o nouă prioritate a Comisiei Europene: Comisia a publicat recent o Comunicare privind Inteligența Artificială și va aduna contribuția experților și va forma o alianță amplă a diverselor părți interesate. Va exista un grup de experți la nivel înalt privind inteligența artificială, care va elabora recomandări de politică și va elabora linii directoare de etică privind AI, care ar trebui să acopere și protecția consumatorilor. În plus, va exista un grup de experți privind răspunderea și noile tehnologii, care va funcționa în două formațiuni diferite: cea despre Directiva privind responsabilitatea produselor și cea despre noile tehnologii. Având în vedere importanța acestor probleme și discuții, BEUC se va asigura că participă la cele mai relevante grupuri.

 

 

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark