Mesaj de solidarizare cu Asociația Parakletos

Asociația Pro Consumatori România își exprimă îngrijorarea față de situația  consumatorilor cu credite în franci elvețieni și transmite un mesaj de solidaritate cu Asociația Parakletos, care,  în urma hotărârii Tribunalului București din data de 2 februarie 2017 din dosarul 27656/3/2016 a fost obligată la plata unor cheltuieli de judecată semnificative.

Acest dosar a fost singular și inovator în domeniul metodelor de luptă împotriva abuzului de putere economică și a practicilor înșelătoare ale băncilor prin faptul că a reunit, printre pârâte, toate băncile comerciale care au pus pe piață credite în franci elvețieni, produse care s-au dovedit a fi nocive prin expunerea la un risc valutar major a consumatorilor care au contractat un astfel de împrumuturi.

Din păcate, prin această decizie a Tribunalului București prin care s-a respins pe fond cererea de  chemare în judecată împotriva a nouă bănci comerciale și a Băncii Naționale a României  care erau acuzate de practici comerciale incorecte prin aprobarea punerii pe piață și prin comercializarea creditelor în franci elvetieni, nu doar că nu s-a pus capăt  efectelor acestor decizii și practici, dar, prin acceptarea acordării unor cheltuieli de judecată într-un cuantum exagerat fașă de cee ace este îndeobște întâlnit în practica instanțelor, s-a transmis și un mesaj de intimidare a asociațiilor de consumatori care au capacitatea procesuală de a deschide procese în instanțe împotriva profesioniștilor.

Este cunoscut că mulți consumatori nu îndrăznesc să se adreseze instanțelor din cauză că nu-și pot permite costurile unui litigiu. De aceea o acțiune în justiție făcută prin intermediul unei asociații de consumatori reprezintă o posibilitate reală de a se corecta dezechilibrele cauzate de diverse abuzuri si practici incorecte din contractele încheiate de consumatori cu profesionistii.  Cu toate acestea, o hotărâre judecătorească prin care nu se cenzurează la un nivel realist cheltuielile de judecată puse în sarcina unei asociații care a avut curajul să reclame în instanță aceste practici incorecte,  ridică semne de întrebare dacă nu cumva s-a urmărit inclusiv falimentarea acestui reprezentant al consumatorilor, pentru a înnăbuși această șansă a consumatorilor de a căuta dreptatea.

Este încurajatoare, oare, această situație, pentru consumatorii care încearca, pe orice cale legală, corectarea unor abuzuri si reechilibrarea contractelor?
Cu sigurantă, însă, acestă stare de fapt  este relevantă cel putin asupra modului în care băncile profită de puterea și de poziția lor financiară în  relațiile lor cu consumatorii, inclusiv atunci cand ajung în instanță. Și este relevantă și față de modul în care unele instanțe de judecată înțeleg să se raporteze la poziția și condiția consumatorilor si a asociatiilor de consumatori în aceste litigii în carea ceștia își apără drepturile, atunci când sunt chemate să  aprecieze  și să corijeze efectul disproportiei de puterea economică!

Pentru toate aceste motive ne exprimăm solidaritatea cu Asociația Parakletos și cu consumatorii pe care i-a reprezentat în acest litigiu si tragem un semnal de alarmă cu privire la modul în care partenerii consumatorilor, băncile, înțeleg să mențină și să perpetueze o relație încordată cu aceștia în locul dialogului, negocierii și echilibrului!

ECC Net Travel AppConsumer Champion

Newsletter

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomaniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaObservatorul GastronomicLion MentorGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaSanadorParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark