Protecţia consumatorilor din altă perspectivă

Protecţia consumatorului din altă perspectivă

N. Mihăiescu

 

Protecţia consumatorului preocupă de mulţi ani societatea civilă din ţările cu economie dezvoltată. „Carta drepturilor consumatorilor” iniţiată de preşedintele SUA  J.F.Kenedy la 15 martie 1962, fiind practic certificatul de naştere a mişcării de protectie a consumatorilor. În ultimii ani se poate spune că mişcarea consumatoristă este prezentă la nivel global. Atât statele, adică autorităţile centrale, cât şi organizaţii ale societăţii civile militează împreună pentru a se asigura cosumatorului, adică practic tuturor cetăţenilor posibilitatea de a cumpăra bunuri şi servicii sigure şi în conditii optime. În societatea moderna consumatorul potenţial este bombardat de informaţii greu de decelat privind bunurile şi serviciile, încât  trebuie ajutat să fie informat corect şi să ia deciziile cele mai bune în concordanţă cu aşteptările, personalitatea, dar şi cu veniturile sale. În legea nr. 296/2004, este prevazut clar că “operatorii economici sunt obligaţi să punp pe piaţă numai produse sau servicii sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi să nu foloseasca practici comerciale abuzive” , ca una dintre directiile principale de protejare a consumatorului român.

Pe de altă parte, producătorii de bunuri şi servicii sunt şi ei preocupati şi actionează permanent pentru a cunoaşte aspiraţiile de consum, cererea solvabilă şi preferintele ce se manifestă pe o anumită piaţă, consumatorul jucând un însemnat rol în cadrul mecanismului concurenţial. Cele două aspecte nu sunt contradictorii  şi compun în sens mai larg domeniul de existenţă al consumatorului. Este evident că punerea în vânzare numai a acelor bunuri care răspund  exigenţelor legii amintite este prin ea însăşi o formă de protecţie .

Întâmplător sau nu, tot în Statele Unite, în anii 70-80, în unele cercuri de afaceri  de comerţ cu amănuntul de alimente a apărut un concept nou, definit de autori drept  ECR adică  „Efficient Consumer Response”  (răspuns eficient consumatorului). În Europa, ca şi în Romania, conceptul se bucură de notorietate din anii 1995 când a apărut grupul european pentru ECR .

În principiu,  filozofia ECR este aceea că factorii care contribuie la actul comercial trebuie să acţioneze în comun pentru a putea satisface dorinţele consumatorului cât mai rapid şi cu costuri cât mai mici. Atât în SUA, cât şi în Europa,  conceptul s-a implementat ţinând cont de multe alte idei şi practici din domeniul managementului comercial, apărute în ultimii 20 de ani. Ceea ce lipsea era de fapt capacitatea de se acţiona în comun pe tot lanţul, de la producţie la consumator, lucru pe care ECR l-a realizat . Practic, tot ce se întâmplă zilnic într-o anumită afacere care implică un lanţ de relaţii se transferă de la o verigă la alta a lanţului, pentru a găsi cel mai bun răspuns la problemele curente ale aprovizionării consumatorului. Pentru a nu intra în prea multe detalii,  amintim doar că una dintre tehnicile necesare implementarii ECR este Category Management,  adică urmărirea  procesului de vânzare prin analiza şi cuantificarea fiecărui segment, de la aprovizionare până la detaşarea valorii adăugate şi a profitului pe fiecare produs sau unitate de vânzare.

Prima conferinta europeana ECR  avut loc în 1996 la Geneva, în prezenţa celor mai mari firme producătoare, distribuitori şi detailişti de produse alimentare,  precum şi a unor organisme profesionale europene. În acelaşi an, o conferinta ECR a avut loc în România.

În România există în prezent o asociaţie ECR care patronează conferinţe pe această temă anual, cu sprijinul grupului pentru ECR compus din cele mai mari societăţi transnaţionale şi româneşti de producţie şi comercializare,  precum şi un număr de instituţii de învăţământ superior. Este implicat încă din 1996 şi Comitetul Român al Distribuţiei,  afiliat la  AIDA Bruxelles.

Cu cât mai multe vor fi căile şi perspectivele de protejare a consumatorului, cu atât mai multe şanse vor exista ca această mişcare să-şi joace rolul benefic în societatea de astăzi.

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark