Rezultatul votului in PE asupra Directivei privind Drepturile consumatorilor

Plenul Parlamentului European a votat joi, 24 martie, propunerea Comisiei pentru piaţa internă referitoare la o nouă directivă privind drepturile consumatorilor. Europarlamentarii au adoptat modificări ale propunerii de directivă şi au apelat la o procedură specială prin care rezultatul votului a fost transferat către comisia parlamentară relevantă pentru a se declanşa negocierile în vederea obţinerii unei înţelegeri în cadrul Consiliului.

Parlamentul a adoptat, după cum era de aşteptat, cu o largă majoritate un „pachet de compromis”. Acesta conţine, ca o parte mai puţin bună, un capitol elaborat conform principiului armonizării totale, respectiv capitolul privind clauzele abuzive în contracte (capitolul V), reguli armonizate deplin, dar încă nesatisfăcătoare asupra costurilor ascunse în achiziţiile on-line şi două excepţii prea largi de la informaţiile obligatorii şi dreptul de denunţare unilaterală în contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale.

Având în vedere faptul că a fost adoptată o versiune armonizată total a Capitolului V, care nu are o susţinere bună în Parlament şi pentru că această poziţie va fi foarte greu de negociat cu reprezentanţii Statelor Membre în Consiliu, credem că există pericolul ca întregul capitol să fie eliminat în cele din urmă.

Partea pozitivă a „pachetului de compromis” adoptat o reprezintă în principal cele două capitole elaborate conform principiului minimei armonizări, respectiv reguli noi privind obligaţia de informare în contractele încheiate la faţa locului (capitolul II) şi reguli referitoare la livrare şi garanţiile legale (capitolul IV). În plus, au fost introduse câteva elemente noi precum, interdicţia adresată comercianţilor de a percepe de la consumatori comisioane exagerate aferente utilizării unui anumit mijloc de plată (articolul 22b), contractele încheiate între consumatori şi comercianţi nu pot prevedea o perioadă iniţială obligatorie mai mare de 12 luni (Articolul 23 a) şi normele privind produsele digitale (articolul 2 punctele 2, 5, 9, capitolul IV – se aplică pentru aceste produse).

“Obiectivul acestei directive, la nivel european, ar trebui sa fie creşterea nivelului protecţiei consumatorilor prin implementarea unei  legislaţii mai clare care să încurajeze consumatorii, cât şi comercianţii să cumpere, respectiv să vândă dincolo de graniţe, în condiţii de siguranţă,” a declarat domnul Costel Stanciu, Preşedintele APC-Romania.

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMark