Taxa oxigen

 

Dr. ec. Emil Bojin

 

În anii ’80 problema aglomeraţiei în trafic se rezolva cu o eficienţă perfectă: un Decret Prezidenţial interzicea circulaţia automobilelor pe timpul iernii. Dacă vreunui consumator  îi venea rândul să-şi ridice maşina – dar aici se impune o lungă explicaţie. Cetăţeanul român care dorea să-şi cumpere o maşină depunea la C.E.C. suma necesară şi apoi aştepta timp de 5-6 ani să-i vină rândul, conform bonului de ordine primit. Când evenimentul se concretiza, insul se prezenta la depozitul de maşini, semna actele şi se urca plin de satisfacţie în automobilul proprietate personală. Dar dacă evenimentul se concretiza în perioada când circulaţia era interzisă, un tovarăş miliţian îi scria pe un document special ce traseu va urma până acasă. Odată ajuns acolo, fericitul proprietar îşi admira maşina, în curte sau de la fereastra blocului, aşteptând Decretul care permitea reluarea circulaţiei. Automobilul era aşadar un bun fix în timpul iernii şi mobil doar în restul anotimpurilor, iar dreptul de proprietate era exercitat în funcţie  de înţeleptul conducător al statului. Care decidea şi dreptul de a circula duminica în funcţie de numărul de înmatriculare – acum numerele pare, săptămâna viitoare cele impare.

Acelaşi atac asupra dreptului de proprietate îl comite Primarul General al Capitalei, d-na G. Firea, iniţiatoarea „taxei oxigen”, aprobată recent printr-o hotărâre a Consiliului General al Capitalei. Acum interdicţia nu mai este în funcţie de numărul de înmatriculare, ci în funcţie de norma de poluare: automobilele cu norma sub Euro 5 urmează să plătească taxe pentru dreptul de a circula în centrul Bucureştiului, iar în anii imediat următori circulaţia acestora va fi interzisă complet. Astfel, locuitorii Capitalei se vor regăsi în situaţia descrisă, din perioada totalitară.

Decizia ar fi mai uşor de acceptat dacă autobuzele ar beneficia de o bandă de circulaţie rezervată, dar este evident că a fost mai uşor să se cheltuiască sume interesante pentru inscripţionarea acestora cu informaţia că ele sunt deţinute de Consiliul General al Capitalei şi că sunt achiziţionate în 2018. Pentru consumator nu există astfel nici o alternativă.

La fel de greu de acceptat este constatarea că anumite străzi din Bucureşti fac parte din zona centrală, care a căpătat astfel o extindere curioasă: cine ar fi zis că Oborul este în centrul oraşului? Locuitorii acesteia se găsesc astfel în situaţia în care nu au voie să-şi folosească automobilele dacă nu îndeplinesc prevederile hotărârii de mai sus.

În calitatea noastră de asociaţie care promovează drepturile consumatorilor, salutăm şi sprijinim iniţiativa organizaţiei APADOR-CH de a solicita instituţiei Avocatul Poporului anularea hotărârii amintite, datorită faptului că, printre altele, afectează dreptul de proprietate: „APADOR-CH consideră că Taxa Oxigen este impusă de municipalitate printr-o hotărâre nelegală, întrucât cuprinde prevederi ce afectează grav dreptul de proprietate privată (garantat de articolul 44 din Constituţie)”.

 

 

 

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DEva.ro | Internet la femininSanatatea BuzoianaComunicate de presaLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

ECC RomaniaComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionA.N.P.C.Uniunea EuropeanaParlamentul EuropeanGrupul Consultativ pentru servicii financiare nebancareTrusted.roSeoMarkFundația Mâine va fi mai bine