APC a sărbătorit Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor la sediul BEUC!

Astăzi sărbătorim Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ("World Consumer Rights Day"). Asociațiile și organizațiile de consumatori marchează, în fiecare an, la 15 martie prin diverse manifestări publice această zi ca mijloc de sensibilizare la nivel mondial a drepturilor și necesităților consumatorilor. Sărbătorirea zilei este o șansă de a cere respectarea și protejarea drepturilor tuturor consumatorilor și de a protesta împotriva abuzurilor de pe piață, a abuzurilor de poziție și de putere economică ale agenților economici, care subminează aceste drepturi.

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost inspirată de președintele John F Kennedy, care a trimis un mesaj special Congresului SUA la 15 martie 1962, în care a abordat în mod oficial problema drepturilor consumatorilor. J.F. Kennedy a fost primul lider mondial care a făcut acest lucru. Mișcarea de protecție a drepturilor consumatorilor a dobândit cu timpul o amploare mondială și a fost sărbătorită la nivel internațional pentru prima dată la 15 martie în 1983. În prezent, această zi dedicată drepturilor consumatorilor este folosită în fiecare an ca prilej pentru organizarea de acțiuni pe teme importante și pentru campanii de conștientizare a societății cu privire la problemele de actualitate care preocupă consumatorii. În această zi sunt aduse în prim-plan aspectele legate de drepturile consumatorilor și modul de protejare a acestor drepturi în legătură cu bunurile și serviciile de care beneficiază consumatorii.

Tematica din 2019 a Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor o reprezintă „Trusted Smart Products” - Internetul Obiectelor Inteligente, titulatura ilustrând conectarea mai multor dispozitive la o rețea care poate fi accesata doar prin intermediul unor servicii care presupun conexiuni la Internet. De la telefoane inteligente la aplicații și dispozitive cu care ne monitorizăm locuințele, automobilele sau activitatea fizică pe care o depunem, la asistenți vocali în timp real și televizoare inteligente, multe dintre produsele pe care le folosim astăzi devin din ce în ce mai conectate, în mod implicit, la Internet.

Prin alegerea acestei teme pentru Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor sunt puse în discuție aspecte precum ce doresc și de ce au nevoie consumatorii care trăiesc în această societate atât de digitalizată, astfel încât această lume conectată să fie una sigură pentru viața de zi cu zi, dar și să facă posibilă pentru viitor o dezvoltare pe baza unor principii corecte a produselor și serviciilor digitale. Construirea societății informaționale în care consumatorii pot avea încredere înseamnă, printre altele, respectarea normelor în materie de protecție a datelor personale care au intrat în vigoare în întreaga Uniune Europeană la 25 mai 2018. Datorită acestor noi reglementări, consumatorii europeni pot să transfere în condiții de siguranță datele cu caracter personal între prestatorii de servicii, cum ar fi datele din cloud sau poștă electronică; oricine are acum dreptul să știe dacă datele sale au fost divulgate ori piratate și să fie informat despre modul în care sunt colectate datele sale cu caracter personal. Suplimentar, datorită „dreptului de a fi uitat”, datele cu caracter personal trebuie să fie șterse la cerere, în cazul în care o companie, un comerciant, un operator de date cu caracter personal etc nu au motive întemeiate să le păstreze.

Acestei protecții sporite a datelor cu caracter personal, li s-au adăugat noi facilități privind produsele și serviciile accesate online. Astfel, din 2018, consumatorii din Uniunea Europeană pot să acceseze, și atunci când călătoresc în UE, serviciile de conținut online la care s-au abonat în țara lor de origine, inclusiv, printre altele, filme, seriale și transmisiuni sportive.

Cu câțiva ani înainte, datorită normelor privind neutralitatea rețelei care au intrat în vigoare din primăvara anului 2016, toți europenii au acces la un internet deschis, care le garantează libertatea fără discriminare atunci când aleg conținutul, aplicațiile, serviciile și informațiile pe care le doresc.

În zilele de 14 și 15 martie 2019, la sediul din Bruxelles a Organizației Europene pentru Consumatori a avut loc cea de-a șasea reuniune a grupului cu putere executivă a membrilor BEUC, pentru a discuta noul program de acțiuni pentru perioada 2019-2021. Cu această ocazie, un spațiu generos pentru discuții a fost alocat noilor drepturi care vin în conexiune cu situația consumatorului în lumea digitală.

În cadrul dezbaterilor de la Organizația Europeană pentru consumatori, BEUC, unde am reprezentat Asociația Pro Consumatori, au fost abordate și aspecte legate de societatea digitală și drepturile consumatorilor într-o lume dominată de giganți mondiali precum Google și Facebook, Alibaba, Ali Express, despre practicile înșelătoare din comerțul online, protecția datelor cu caracter personal și încălcarea dreptului la viață privată prin comercializarea datelor privind preferințele de consum și istoricul de navigare și localizare ale consumatorilor.

Alte teme abordate s-au referit la platformele online de jocuri video, la jucăriile inteligente, la siguranța produselor vândute online, medicamentele pentru boli rare și revânzarea biletelor la spectacole pe diverse platforme pe Internet.

La secțiunea dedicată serviciilor financiare, s-au discutat problemele pe care le întâmpină consumatorii atunci când încheie asigurări pentru protecția plăților (PPI), punerea pe piață, publicitatea și vânzarea necorespunzătoare a asigurărilor, clauzele contractuale incorecte în contractele de credit de consum și suprataxele și nivelul excesiv al comisioanelor practicate în cazul retragerilor de numerar la ghișee și la ATM.

La reuniunea de la BEUC, Bruxelles, în care s-au analizat acțiunile aflate în derulare și proiectele viitoare (perioada 2019-2021) ale membrilor BEUC am reprezentat Asociația Pro Consumatori, cea mai veche asociație pentru protecția drepturilor consumatorilor din România care a sărbătorit de curând 29 de ani de existență.

Sperăm ca prin activitatea noastră, a organizațiilor și asociațiilor de consumatori, să creăm o lume mai sigură, cu reguli corecte și echitabile și accesibile pentru consumatori!

Monica Calu, jurist consult, expert APC în dreptul consumului

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark