Din activitatea membrilor BEUC

 

  În cadrul întâlnirii prilejuite de Adunarea Generală BEUC din mai 2019 participanţii au putut cunoaşte câteva din activităţile de succes ale unora dintre asociaţiile de consumatori din Europa.

Astfel, Federaţia Romandă a Consumatorilor (FRC) din Elveţia (înfiinţată în 1959) a prezentat acţiunea întreprinsă împotriva agenţiilor care vând prin internet bilete la spectacole şi evenimente sportive şi care nu îşi îndeplinesc în mod corect obligaţiile. Adeseori, consumatorii care au cumpărat astfel de bilete constată că au plătit un preţ cu mult mai mare decât la casa de bilete, că locul se află într-o zonă defavorabilă (de ex. un suporter este înconjurat de galeria echipei adverse) sau că, pur şi simplu, biletul nu este livrat. FRC a primit în jur de 200 de reclamaţii pe an în acest domeniu şi a luat atitudine, intentând acţiuni în justiţie şi cerând intervenţia autorităţilor. De asemenea, a derulat o vastă campanie de avertizare a consumatorilor.

Consiliul Norvegian al Consumatorilor (o organizaţie care este foarte aproape de autorităţile publice) s-a referit la problema participanţilor la un fond de investiţii, gestionat de o bancă. În acest caz, investitorii au fost trataţi drept consumatori care în schimbul sumelor depuse se aşteaptă la un profit mai mare decât cel oferit de depozitele bancare. Problema identificată era cauzată de faptul că banca percepea un comision atât de mare, încât venitul obţinut devenea nesemnificativ. Justiţia a dat dreptate consumatorilor, iar cazul a fost luat în vedere de autorităţile europene.

Pe o temă oarecum asemănătoare a vorbit reprezentantul asociaţiei olandeze Consumentenbond. Este vorba despre procesele intentate în numele unui grup de victime (class actions) ale aceluiaşi agent economic, în cazul de faţă societăţile de asigurare. Ele au vândut în ultimii 25 de ani peste 7 milioane de poliţie de asigurare şi investiţii; acestea combină funcţia de asigurare cu cea de investiţie într-un astfel de fond. Consumatorii se aşteptau ca să primească dividende atractive, ca urmare a abilităţilor financiare ale specialiştilor bancari; dar au fost dezamăgiţi, fondurile susţinând că au avut cheltuieli mari care au diminuat drastic dividendele. Consumentenbond a luat atitudine şi, împreună cu o firmă privată specializată pe cauze colective, a intentat procese. Situaţia încă nu este finalizată, majoritatea lor fiind încă în faza de apel. O altă cauză de grup s-a referit la cartelul producătorilor de ecrane pentru televizoare şi calculatoare, identificat de autorităţile Comisiei Europene, la care au luat parte companiile Philips, Samsung, LG, Technicolor, Toshiba şi Panasonic. De asemenea, Consumentenbond a atacat în justiţie practicile furnizorilor de servicii de telecomunicaţii, care pretind că oferă aparate telefonice gratis sau foarte ieftin, când în realitate ele obligă la abonamente costisitoare.

 

 

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark