Săracii plătesc mai mult

Dr. Ec. Emil Bojin

“Profitul e al celor curajoşi!” Această declaraţie este întâlnită în toate workshop-urile, training-urile şi alte event-uri corporative, menite să stimuleze developarea spiritului de entrepreneurship (mă exprim în acest limbaj, ca să mă înţeleagă tot patronul). Astfel, omul de afaceri capătă încredere în abilităţile proprii, gândeşte noi domenii unde să investească pentru obţinerea unor venituri frumoase. Căci nu oricine este om de afaceri! Mulţi ne mulţumim să plimbăm hârtii prin culoarele administraţiei publice, lipsiţi de curajul de a ne lua soarta în propriile mâini. Mai mult, trăim pe spinarea celor care într-adevăr muncesc. Mulţi ne mulţumim să dăm cu sapa la vreun patron din construcţii, lipsiţi de priceperea de a ţine contabilitate în partidă dublă şi de a dribla exigenţele Codului Fiscal. Dar omul de afaceri are idei, el născoceşte noi şi noi metode pentru a domina piaţa, cu complicatele-i mecanisme ale profitului marginal, ale economiei de scală sau ale externalităţilor. Nu toţi suntem dotaţi cu spirit de afaceri, ci doar cei care, printr-un noroc al sorţii, s-au născut cu acest dar…   Slăviţi să fie!

O astfel de idee de mare curaj a omului de afaceri o vedem pusă în practică mai în fiecare zi, în calitate de consumatori în marile spaţii comerciale: este omul care împinge un căruţ încărcat peste limite cu acelaşi produs: apă minerală (50 baxuri), zahăr (100 kg) sau bere (550 sticle). Omul plăteşte cinstit la casă, încarcă marfa în furgonetă şi – fuga la magazinul său din colţul străzii. Acolo produsele sunt oferite onoratului public consumator cu un plus faţă de preţul de la supermarket, că trebuie să trăim şi noi, curajoşii investitori autohtoni!

Două concluzii decurg din această situaţie.

În primul rând, este cazul ca parlamentarii care doresc să închidă supermarket-urile la sfârşit de săptămână, ca astfel să stimuleze consumatorii să cumpere de la prăvăliile autohtone, să renunţe la idee, pentru că-i lasă pe patronii acestora cu mâna goală.

Şi în al doilea rând, se constată încă o dată că „săracii plătesc mai mult”, cum suna titlul unui studiu socio-economic al americanului David Caplovitz, făcut pe vremea când hipnoza schimbărilor climatice încă nu exista. El sublinia faptul că accesul la supermaket nu este chiar pentru oricine: acest tip magazin cu preţuri mai mici este în general la marginea oraşului, acolo se merge cu automobilul propriu…; în schimb prăvălia din colţ este la îndemână, dar cu preţuri mari.

 

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark