Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Sustenabilitatea – înţeleasă ca o politică menită să păstreze resursele naturale – a devenit de câţiva ani un obiectiv constant al BEUC. În ultimă instanţă, este vorba de adaptarea obişnuinţelor de consum, eventual reducerea consumului, în scopul îndeplinirii cerinţelor de natură ecologistă, între care încălzirea climei (redenumită schimbări climatice) este pe prim plan, fiind înţeleasă ca un efect al activităţii umane, de la respiraţie (care emană bioxid de carbon, gaz văzut ca producând efectul de seră) şi până la cele mai felurite procese industriale.
În acest context, BEUC a organizat un grup de lucru care a identificat o serie de măsuri care vor fi adoptate în scopul prezentat mai sus. Astfel:
- Promovarea economiei circulare. Este răspunsul BEUC la planul de acţiune al Comisiei Europene în această direcţie. În esenţă, acest tip de economie înseamnă înlocuirea cumpărării de produse cu împrumutarea lor.
- Măsuri pentru combaterea învechirii premature a produselor. Este vorba despre produse care devin învechite datorită tehnicilor aplicate în mod conştient de producători, un exemplu grăitor constituindu-l telefoanele mobile. BEUC va milita pentru ameliorarea posibilităţilor de reparare a produselor şi nu de înlocuire a lor, datorită lipsei pieselor de schimb. Comentariu: este interesant că această măsură are în vedere în primul rând resursele planetare şi nu cheltuiala consumatorilor. Dar, în ultimă instanţă, este de salutat.
- Proiectarea ecologică a produselor şi etichetarea corespunzătoare. Sunt cerinţe privind durata de viaţă mai mare a produselor. Etichetarea va include nu doar eficienţa energetică, ci şi alte cerinţe precum durabilitatea, repararea, reutilizarea, ambalajul etc.
- Eticheta UE Ecolabel. Aceste etichete, care vor indica impactul asupra mediului al produsului, se vor referi şi la aspecte noi, precum serviciile financiare. (Se referă la investiţiile făcute de bănci, să nu dăuneze mediului).
- Mobilitate sustenabilă: se promovează automobile electrice, fără emisii de bioxid de carbon şi altele.
- Chimicale în produse de consum: cele care provoacă tulburări hormonale, care sunt emanate de jucării sau ambalaje, etc.
- Hrană sustenabilă. Acest subiect îl voi trata într-un articol separat.