Pe 11 aprilie, Comisia Europeană a publicat mult așteptatul New Deal pentru pachetul de reglementări privind protecţia consumatorilor. Acesta conține două propuneri legislative: o propunere de directivă privind acțiunile de reprezentare (pentru a înlocui fosta directivă privind acțiunile în încetare/injunction) și o propunere de directivă privind o mai bună aplicare și o modernizare a normelor UE de protecție a consumatorilor (directiva care va include anumite modificări la legislația UE privind protecția consumatorilor).
Propunere de directivă privind acțiunile de reprezentare
Propunerea este o victorie foarte importantă, deoarece include nu numai cele mai multe dintre cererile BEUC de a consolida procedurile de acțiuni în încetare, dar, de asemenea, - după 30 de ani de discuții – include dreptul la despăgubiri colective. Acest lucru ar putea aduce schimbări majore pentru țările care în prezent nu dispun de proceduri de despăgubiri colective. În același timp, nu va avea niciun impact negativ asupra țărilor europene în care acțiunile colective pot fi aduse cu succes în faţa instanțelor.
Există o serie de noutăți foarte pozitive în noua propunere în comparație cu directiva privind acțiunile în încetare anterioară:
Domeniul de aplicare al noii propuneri este mult mai larg, ceea ce înseamnă că noile proceduri, odată înființate, se vor aplica pentru o gamă largă de situații: servicii financiare, călătorii, răspunderea pentru produse, drepturile consumatorilor în domeniul telecomunicațiilor etc.
Statele membre trebuie să se asigure că organizațiile de consumatori sunt eligibile pentru a obține calitatea juridică (= să fie permisă prin lege) pentru a aplica noile proceduri. Această stare juridică este numită "entitate calificată".
În plus față de acțiunile în încetare, entitățile calificate vor fi , de asemenea , îndreptățite să iniţieze acțiuni de reprezentare pentru despăgubiri.
Comerciantul care a încălcat legea va fi obligat să informeze consumatorii afectați (pe costurile comerciantului) cu privire la deciziile definitive privind interdicțiile și despăgubirile stabilite.
Statele membre vor trebui să se asigure că costurile de procedură nu constituie bariere pentru ca entitățile calificate să poată introduce acțiuni (atât pentru acțiuni în încetare, cât și pentru despăgubiri). Acest lucru ar putea însemna că, dacă asociațiile consumatorilor declanșează acțiuni, vor trebui să plătească o taxă judiciară mai mică.
În cazul în care consumatorii din mai multe țări europene sunt afectați, propunerea permite entităților calificate să intenteze o acțiune în comun sau să fie reprezentate de o singură entitate calificată.
Cu toate acestea, statele membre au o libertate foarte largă de a minimiza unele dintre aceste opțiuni, în special cele privind despăgubirea colectivă. Propunerea permite statelor membre să facă excepție pentru cazuri colective complexe (consumatorii nu sunt ușor de identificat, iar daunele nu sunt similare și dificil de calculat). În această categorie de cazuri, guvernele naționale pot decide să nu aibă o procedură de recurs colectiv, ci doar o decizie a judecătorului sau a autorității privind faptul că agentul economic a încălcat legea. Consumatorii ar trebui apoi să meargă în instanță în mod individual pentru a solicita despăgubiri.
BEUC va încerca să întărească propunerea încercând să limiteze libertatea acordată statelor membre de a submina diferitele opțiuni .
Propunere de directivă care să modifice Directivele UE privind protecția consumatorilor în ceea ce privește anumite aspecte
A doua propunere - așa-numita "Directivă omnibus" - nu este o revoluție a dreptului comunitar al consumatorilor, ci o evoluție care să abordeze aspecte ale economiei digitale și să asigure sancțiuni pentru nerespectarea de către comercianți a drepturilor consumatorilor.
Există un număr de îmbunătățiri pozitive:
Sancțiuni mai stricte : În prezent, companiile care încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor pot face față sancțiunilor în diferite țări, însă acestea nu sunt suficient de disuasive. Un exemplu bun este scandalul Volkswagen, unde amenzile maxime impuse au fost mai mici decât bonus-ul acordat managerilor implicați (de exemplu, 450 000 EUR în Olanda). Propunerea sugerează că statele membre ale UE trebuie să se asigure că sunt disponibile sancțiuni în valoare de cel puțin 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului (UE) ca amendă maximă pentru încălcările legale care au o dimensiune europeană. Se va ține cont de gravitatea încălcării, de exemplu numărul de consumatori afectați.
Dreptul la căi de atac în caz de practici comerciale neloiale : Doar câteva state membre, cum ar fi Belgia sau Regatul Unit, furnizează remedii în mod specific pentru încălcarea legii privind practicile comerciale neloiale. Comisia propune includerea drepturilor individuale pentru consumatori în Directiva privind practicile comerciale neloiale. Statele membre trebuie să se asigure că există cel puțin dreptul de a rezilia contractul și de a solicita despăgubiri în cazul în care au suferit un prejudiciu. Deși acest lucru reprezintă un progres pozitiv, aceste drepturi nu sunt prevăzute în directiva propusă. Sunt necesare îmbunătățiri suplimentare pentru a se asigura că consumatorii pot elimina cu ușurință toate efectele practicilor comerciale neloiale.
Plata cu date : În spiritul propunerii de directivă privind drepturile de garantare juridică referitoare la produsele cu conținut digital (cum ar fi software-ul serviciilor digitale), Comisia propune modificarea Directivei privind drepturile consumatorilor și acordarea de informații mai bune și dreptul de a se retrage din contractul unde consumatorii furnizează date cu caracter personal în schimbul unui serviciu digital (de exemplu, un acces la Facebook). Cu toate acestea, plata cu date non-personale (date care nu permit identificarea consumatorului) nu este inclusă. Vom lucra pentru a ne asigura că toate datele sunt acoperite.
Mai bună transparență atunci când consumatorii caută sau cumpără produse online: Directiva privind drepturile consumatorilor și Directiva privind practicile comerciale neloiale vor fi modificate pentru a asigura o mai bună transparență pentru consumatori în domeniul online: aceştia ar trebui să fie informați despre modul în care ofertele care sunt prezentate au fost ordonate și de la cine cumpără (fie de la comercianți profesioniști sau de la alți consumatori). Dacă efectuează o căutare pentru un produs, trebuie să fie clar dacă rezultatul este un conținut plătit.
Din păcate, există un amendament care ar fi foarte negativ pentru consumatori:
Schimbarea privind dreptului de retragere în conformitate cu Directiva privind drepturile consumatorilor: Dreptul de retragere este cel mai cunoscut drept de către consumatori, deoarece 95% dintre cumpărători apreciază acest drept ca fiind important. Verificarea în practică a legislaţiei de protecţie a consumatorilor a relevat faptul că majoritatea consumatorilor întâmpină probleme atunci când exercită acest drept. În schimb, pentru a remedia această problemă, Comisia sugerează slăbirea dreptului de retragere: în viitor, consumatorii ar trebui să-și piardă acest drept dacă comerciantul consideră că au folosit produsul mai mult decât este necesar pentru a-l testa. În același timp, comercianții nu trebuie să ramburseze consumatorul înainte de a inspecta bunurile returnate. Efectul acestei propuneri ar fi să-i facă pe consumatori să se gândească de două ori la cumpărarea online, având un impact semnificativ asupra achizițiilor online în economia UE. O idee în care toată lumea iese în pierdere.