Ziua mondială a consumatorilor

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor are loc la 15 martie, în fiecare an. Este  ziua internaţională de acţiune, de sensibilizare si lobby a organizaţiilor de consumatori din întreaga lume. Data de 15 martie marchează ziua în care preşedintele John F. Kennedy a declarat în faţa Congresului american: "Consumatorii, prin definiţie, suntem noi toţi. Ei sunt cel mai mare grup economic, afectat de aproape fiecare decizie economică publică şi privată. Cu toate acestea, ei sunt singurul grup important [...] ale cărui opinii sunt de multe ori neauzite".

Preşedintele APC, dl. Costel Stanciu arată: Indiferent de situație sau de domeniu, consumatorii au drepturi, fapt pe care îl sărbătorim mâine, 15 martie 2019, cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, zi care marchează aducerea la cunoștința publică a importanței cunoașterii și protejării drepturilor cetățenilor în calitatea lor de consumatori. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost marcată pentru prima dată pe 15 martie 1983 și, de atunci, a devenit o importantă ocazie pentru a sublinia rolul deosebit de important pe care îl joacă toți consumatorii în societate și de a atrage atenția asupra problemelor pe care aceștia le întâmpină, în scopul găsirii unor soluții comune, la nivel mondial.

O SCURTĂ PRIVIRE ASUPRA ISTORIEI CONSUMATORULUI

Dr. Ec. Emil Bojin

MULTĂ VREME, CONSUMATORUL NU EXISTĂ

Alvin Toffler: Pentru majoritatea oamenilor, producţia şi consumul erau îmbinate într-o singură funcţie. Această unitate era atât de perfectă, încât grecii, romanii şi europenii evului mediu nu făceau nici o deosebire între cele două. Ei nu aveau nici măcar un cuvânt care să desemneze consumatorul.

COMERŢUL, O ÎNDELETNICIRE DISPREŢUITĂ ÎN TRECUT

  • "negustorii străini nu erau acceptaţi în Egipt decât foarte rar, şi cu mare greutate. Chiar la o dată târzie (în secolele VII – VI î.Hr.) li se fixau anumite puncte obligatorii pentru tranzacţiile pe care le operau şi erau supuşi unui control foarte sever.  ... Negustori propriu-zişi, care să practice liber şi să trăiască din veniturile lor comerciale, nu existau ... decât foarte puţini.

  • În Grecia şi Roma antică regăsim aceeaşi lipsă de consideraţie acordată comercianţilor.

 CAVEAT EMPTOR

  • Roma: „caveat, emptor”: cumpărătorul trebuie să se păzească (de posibile riscuri);

  • În materia vânzării, riscurile sunt ale cumpărătorului: emptoris est periculum!;

  • Bizanţ: "este curios să constatăm că legislaţia lui Justinian protejează împotriva leziunii numai pe vânzător, nu şi pe cumpărător";

  • Evul Mediu: reglementările după care se conduceau breslele interziceau atât concurenţa, cât şi publicitatea.

PROTECŢIONISMUL

Protejarea industriei naţionale afectează dreptul consumatorului de a alege dintr-o ofertă diversificată:

  • “Frederic al II-lea a oprit importul obiectelor ce se puteau fabrica în ţară şi a impus surogatul... a limitat şi consumul. ...oprea şi schimbarea prea deasă de haine.. merse până acolo încât fixă pe zile lista de bucate în gospodăriile particularilor.”

  • Napoleon interzice Europei continentale consumaţia mărfurilor coloniale, în locul cărora se vor întrebuinţa surogate. ...Tariful de la Trianon prevedea impozite vamale foarte ridicate pentru mărfurile de peste ocean. Acestea s-au scumpit atât de mult, încât consumatorii nu au mai fost ispitiţi să le caute.

  • Vodă Mavrocordat: Pericolul streinilor crescând, Domnii au oprit de a cumpăra imobile, de a se căsători cu românii, iar pe evrei i-a oprit să arendeze moşii şi să aibă cârciumi şi prăvălii la sate.

CONSUMATORUL , OBIECTIVUL PRODUCĂTORULUI

  • Adevărata poziţie a consumatorului se naşte numai odată cu apariţia producţiei de mare volum. Creşterea relaţiilor de piaţă a creat un adevărat "tablou de comandă" care spunea ce, cum şi cât să se producă.

  • Toffler: puterea de foc a reclamei a fost ţintită asupra consumatorului, îndemnându-l să cumpere şi, procedând astfel, să facă un act patriotic, căci astfel menţine roţile economiei în mişcare.

AUSTRIECII: REGELE PIEŢEI ESTE CONSUMATORUL

  • Şcoala economică austriacă a înţeles că activitatea productivă se bazează pe anticipările referitoare la satisfacerea cererii consumatorilor. .... Valoarea unui produs este dată de evaluarea consumatorilor, iar preţurile sunt determinate de interesul consumatorilor pentru produsele respective.

  • Ludwig von Mises: oamenii îşi imaginează că există în economia de piaţă patroni care nu depind de bunăvoinţa celorlalţi oameni; ei îşi imaginează că oamenii de afaceri sunt adevăraţii patroni ai sistemului economic. Aceasta este o iluzie. Adevăraţii patroni ai sistemului economic sunt consumatorii. Iar când consumatorii încetează a mai „patrona” o anumită afacere, acei oameni de afaceri sunt siliţi să‑şi adapteze acţiunile lor conform cu dorinţele exprimate de consumatori.

CONSUMATORII SE ORGANIZEAZĂ

SUA, 1891: The Consumers' League din New York, urmărind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă prin educare, cercetare şi recomandarea anumitor magazine pentru consumatori.

Bucureşti, 1919: Liga Consumatorilor, la care aderă sindicate şi diverse asociaţii, cetăţeni. Urmărea protecţia economică şi socială a consumatorilor; reacţie la creşterea preţurilor.

SUA

  • 1926: Frederick Schlink organizează un "club al consumatorilor", unde distribuie liste cu produse de bună calitate şi  cu "produse pe care trebuie să le evitaţi, fie din cauza calităţii lor inferioare, fie a preţului lor nerezonabil, fie din cauza reclamei false sau înşelătoare"; 

  • 1935 se înfiinţează Consumers Union şi revista "Consumer Reports", în care predomină testele comparative şi consilierea juridică;

  • 1962, 15 MARTIE: preşedintele Kennedy adresează Congresului un mesaj centrat pe problemele consumatorilor, exprimând în mod clar drepturile acestora.

ORGANIZAŢII ALE CONSUMATORILOR

EUROPA:

Asociaţii ale consumatorilor se înfiinţează, între 1950 şi 1960, în Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franţa, Germania sau Australia. În Europa Centrală şi de Est activează  organizaţii de consumatori în Polonia (din 1980), în Cehia, Slovacia, Bulgaria, Ungaria (din 1984), Albania,  Slovenia ş.a

INTERNAŢIONAL:

  • 1960: apare organizaţia care îşi propunea să reprezinte pe plan internaţional interesele consumatorilor, denumită până în 1995 IOCU (Organizaţia internaţională a uniunilor de consumatori), apoi Consumers International;

  • 1962: apare Biroul European al Uniunilor de Consumatori (Bureau Européen des Unions des Consommateurs – BEUC), ca purtător de cuvânt al consumatorilor din Uniunea Europeană;

  •  apar asociaţii ale consumatorilor pe toate continentele.

PROVOCĂRI VECHI ŞI NOI

VECHI

Producătorii:

-          Ştiu mai mult, pot mai mult, influenţează mai mult;

-          Bunuri care nu corespund celor declarate;

-          Despăgubiri dificile.

NOI

Ecologiştii:

  • Preşedintele Biroului European al Mediului: consumer, don’t buy! (2018);

  • The Economist: All air travel is bad for the environment (martie 2019);

  • Ziua Pământului: fără lumină electrică;

  • Fundaţia Carnegie: Gingis Han, masacrând 40 milioane de oameni, a împiedicat eliminarea a 700 mil. tone de CO2 (2011).

Internetul

  • Reclame iresponsabile

  • Siguranţă

  • Date personale

ROMÂNIA

10 februarie 1990

Se înfiinţează Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor. Statutul este redactat pe baza Principiilor Directoare ONU privind protecţia consumatorilor  (adoptate în 1985)

În anii următori  apar diverse asociaţii care promovează interesele consumatorilor.

1991

  • APC aderă la Organizaţia Internaţională a Consumatorilor (CI)

1992-99

  • Se înfiinţează Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor;

  • APC realizează  diverse ghiduri pentru consumatori, cursuri pentru formatori de opinie, teste comparative, foi volante, conferinţe, întâlniri cu elevi şi studenţi, seminarii...;

  • APC - primul studiu din România privind creditul de consum (1999);

  • APC Beneficiază de sprijin de la CI, programul PHARE, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Baroul American, Asociaţia Germană a Consumatorilor...

DIN ACTIVITATEA APC

2001

  • înființează Centrul deConsultanţă și Informare a Consumatorilor.

2005

  • primeşte calitatea de utilitate publică prin HG nr. 1106/2005;

  • Aderă la BEUC, organizaţia europeană a uniunilor de consumatori.

2006

2008

  • câştigă proiectul UE privind  Centrul European al Consumatorilor (ECC România).

2011

DIN ACTIVITATEA APC

2012

2014 - 2018

  •  Continuă activităţile Centrului de Consultanţă și Informare a Consumatorilor,ale ECC  și ale Programului “Bugetul Familiei”;

  •  Campania “Fii un Pacient Activ!”;

  •  Campania Naţională de Informare și Educare a Tinerilor Consumatori;

  •  Continuă analizele de produse şi prezenţa în mass media.

2019

  • Numeroase prezenţe în mass media;

  • Publică analize ale produselor alimentare.

TEMA ACESTUI AN:  PENTRU PRODUSE CONECTATE SIGURE

Astăzi, tot mai multe produse sunt conectate la Internet: televizoare, telefoane, aparate electrocasnice, automobile ...

Probleme:

-          Securitatea cibernetică: hacker-ii preiau controlul asupra aparatelor, a camerei de filmat, a cardurilor bancare, a maşinilor ...;

-          Protecţia datelor personale: consumatorul devine marfă;

-          Restanţe în actualizarea software.

Solicitările consumatorilor:

Adaptarea legislaţiei la noile realităţi

 

Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Preşedinte APC

Dr. Ec. Emil Bojin, Vicepreşedinte

 

 

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark