Aer Albastru – o situaţie deloc senină

 

 

Dr. Ec. Emil Bojin

 

Ca organizaţie care promovează interesele consumatorilor, APC este atent preocupată de situaţia pasagerilor companiei aviatice Blue Air. Cum oricine poate afla din presă, zeci de mii de călători au fost abandonaţi pe aeroporturi sau în locurile unde şi-au petrecut vacanţa, din cauza deciziei acestei companii de a sista zborurile. Chiar dacă între timp s-au găsit unele soluţii, suntem în faţa celui mai extins conflict dintre consumatori şi un agent economic, din istoria recentă a economiei de piaţă din ţara noastră. APC este cu totul aliniată poziţiei consumatorilor şi sprijină eforturile acestora de a obţine despăgubirea prevăzută de lege.

Dar ce a determinat compania aviatică să ia această decizie, contrară însăşi raţiunii sale de a fi, şi anume aceea de a transporta călători? Conform declaraţiei conducerii Blue Air, compania a fost nevoită să-şi sisteze operaţiile deoarece nu avea bani pentru a plăti serviciile necesare acestor operaţii, mai toate legate de ce se petrece pe un aeroport: alimentare cu combustibil, costuri cu controlorii de zbor, manevrarea bagajelor şi multe altele.

Dar cum a ajuns Blue Air fără bani, din moment ce vânduse deja zeci de mii de bilete, iar avioanele sale zboară cu un grad de ocupare maxim? Tot conform declaraţiei menţionate, cauza constă în blocarea conturilor, adică agentul economic nu poate să efectueze plăţi din contul de la bancă, deoarece băncii respective i s-a interzis de către o autoritate de stat să efectueze astfel de operaţii.

Cum s-a ajuns aici? Autoritatea de stat, în cazul acesta Administraţia Fondului de Mediu, a emis această decizie deoarece compania Blue Air „nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră”, după cum a declarat domnul ministru al mediului. Aceste achiziţii constituie obligaţii de plată la bugetul de stat.

Nu vom încerca să explicăm aici complicata schemă a acestor certificate; este suficient să arătăm că ele fac parte din măsurile menite să combată încălzirea globală.

Din punctul de vedere al consumatorilor – cel firesc al unei asociaţii de consumatori – se desprind două concluzii.

Pe de o parte, avem un exemplu despre felul cum măsurile de natură ecologică ajung în final să aibă o influenţă directă şi negativă asupra consumatorilor.

Pe de altă parte, avem un exemplu elocvent de aplicare a unei legi fără discernământul necesar şi fără anticipare a consecinţelor. Este o perfectă aplicare a expresiei fiat justitia, pereat mundus – să se facă justiţie, chiar de-ar fi să piară lumea, adică, cum citim într-un articol publicat în revista “Palatul de Justiţie”, nr. 3/2015, a „justiţiei duse la absurd, când aplicarea normelor legale produce, practic, efectul opus celui urmărit de legiuitor”.

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark