Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Ultimul raport al Comisiei Europene privind prețurile la automobile arată că prețurile au scăzut ușor, în termeni reali, în 2009 în Uniunea Europeană, precum și că au convers pe piața unică a UE. În același timp, prețurile pentru serviciile de reparație și întreținere, precum și pentru piesele de schimb au continuat să crească mult peste nivelul inflației, ceea ce confirmă necesitatea normelor mai stricte în materie de concurență, în vigoare în acest sector cu începere de la 1 iunie. Nivelul relativ stabil al prețurilor la automobile în 2009 se datorează, în principal, stimulentelor de achiziționare de automobile noi introduse în multe țări pentru a atenua impactul recesiunii economice.
„Mă bucură faptul că, în Europa, consumatorii continuă să beneficieze de o puternică concurență pe piețele de vânzare a automobilelor. În același timp, sunt surprins să constat că prețurile pentru reparații și piese de schimb au continuat să crească în perioada de recesiune economică. Aceasta demonstrează că asigurarea unei concurențe mai mari pe piața post-vânzare a fost alegerea corectă, care ar trebui să ducă la servicii mai eficiente spre folosul consumatorilor europeni”, a declarat Joaquín Almunia, vicepreședinte al Comisiei responsabil de politica în materie de concurență.
Indicele prețurilor UE pentru automobile (care reflectă prețurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA și taxe de înmatriculare) a crescut cu 1,1%, față de creșterea cu 1,7% a prețurilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scădere a prețurilor reale la automobile de 0,6%.
Prețurile reale la automobile pentru consumatori, exprimate în monedele corespunzătoare, au scăzut în 24 din cele 27 de state membre în cursul anului 2009. Prețurile s-au menținut în Țările de Jos și au crescut în Regatul Unit (+7,7%) și Suedia (+2,7%). Cu toate acestea, ar trebui reamintit faptul că în aceste ultime două țări cumpărătorii au beneficiat de o reducere extraordinară a prețurilor (-9,7% și, respectiv, -5%) în 2008, astfel încât, per ansamblu, beneficiază acum de condiții mai bune decât la începutul anului 2008. În Regatul Unit, variația prețurilor reflectă, de asemenea, încheierea, în ianuarie 2010, a perioadei de acordare a reducerii temporare a TVA-ului.
Scăderea prețurilor reale a fost foarte pronunțată în Slovenia (-13,4%), Lituania ( 11,1%), Slovacia (-11%), România (-10,1%), Republica Cehă (-9,4%), Malta ( 9,2%) și Bulgaria (-9,1%). Aceste reduceri de prețuri ar putea fi explicate prin faptul că în 2009 majoritatea noilor state membre au fost afectate mai puternic de recesiune decât UE în ansamblu. În ceea ce privește piețele mai mari, prețurile reale au scăzut cel mai mult în Spania (-4,7%), în timp ce în Italia, Germania și Franța reducerile de prețuri au fost mai moderate (-1,1%, -1% și, respectiv, -0,6%).
În general, scăderea prețurilor reale la automobile în întreaga UE confirmă încă o dată că tendința prețurilor pe termen-lung este favorabilă pentru consumatori; acest lucru se datorează supracapacității generale de producție și concurenței intense între producătorii de automobile.
Diferențele de preț între statele membre, astfel cum sunt exprimate în prețurile de catalog ale producătorilor, au scăzut semnificativ în 2009, cu o deviație medie standard ce s-a redus de la 9,8% la 8,5% (-1,3%), cu excepția zonei euro, unde a crescut ușor de la 6% la 6,5% (+0,5%). Aceasta se datorează în principal stimulării cererii de autovehicule mai mici, generată de acordarea, în unele țări, a unor subvenții destul de generoase pentru reînnoirea flotei.
În general, diferențele între prețurile la autoturisme sunt moderate. Comparativ, indicatorul de dispersie la nivelul UE pentru un coș de 16 produse alimentare, variind de la unt la pâine albă, s-a ridicat la 34,4% în 2008.
În schimb, prețurile pentru reparații și întreținere, precum și pentru piesele de schimb au continuat să crească mult peste nivelul inflației (+1,5% și, respectiv, 0,7% în termeni reali).
Asigurarea unei concurențe mai mari pe piața post-vânzare este scopul principal al noului cadru legislativ în materie de concurență pentru autovehicule, adoptat în mai și în vigoare de luna trecută. Noile norme au înlăturat avantajul exceptării pe categorii pentru producătorii care dețin o cotă de piață pe piețele de reparații și întreținere mai mare de 30% (majoritatea acestora, în prezent), ceea ce înlesnește refuzurile de transmitere a informațiilor tehnice către atelierele independente sau folosirea necorespunzătoare a garanțiilor (a se vedea IP/10/619, discursul aferent și, bineînțeles, regulamentul și orientările).
Înmatriculările de automobile noi s-au intensificat în a doua jumătate a anului 2009, în principal datorită impactului schemelor de reînnoire a parcului auto dintr-o serie de state membre UE. În total, în 2009 au fost înmatriculate 14,4 milioane de automobile noi, ceea ce nu a fost însă suficient pentru a preveni scăderea vânzărilor cu 1,6% comparativ cu 2008 și cu 9,5% comparativ cu 2007, anul premergător crizei.
Raportul privind prețurile la automobile este parte a monitorizării de către Comisie a sectorului autovehiculelor. Raportul permite consumatorilor să compare prețurile la automobile în Europa și să valorifice oportunitățile pe care le oferă piața unică a UE.
Raportul prezintă informații privind prețurile pe țară pentru principalele modele de automobile. Un memorandum care conține o analiză suplimentară privind evoluțiile prețurilor este disponibil la adresa: http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html