Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România), organizaţie neguvernamentală apolitică şi nonprofit, înfiinţată încă din anul 1990, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului, reprezentată legal de domnul COSTEL STANCIU, în calitate de Preşedinte, vă aduce la cunoştinţă următoarele:
La data de 1 septembrie 2013, APC România a lansat campania națională împotriva practicilor comerciale incorecte pe piața din România. O astfel de practică identificată și adusă la cunoștința noastră de consumatori o reprezintă mențiunea înscrisă pe ambalajul apei minerale Azuga ”Apă de Izvor” produse de Azuga Waters SRL.
Astfel, pe ambalajul produsului este menționat clar că apa minerală Azuga este ”de 7 ori mai bună”, fiind enumerate apoi 7 beneficii ale apei cu pH 8,3 (apă alcalină). Mențiunea aceasta nu este însoțită de niciun fel de referință la date statistice sau studii din care să reiasă concluzia că această apă ar fi de 7 ori mai bună. Simplul fapt de a enumera 7 beneficii potențiale ale apei, nu sunt suficiente pentru a demonstra corectitudinea afirmației.
Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare, ”o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe” dintr-o serie de elemente.
Pe eticheta apei minerale "Azuga", producătorul prezintă o serie de beneficii ale acesteia: hidratează mult mai bine decât apa obişnuită, creşte imunitatea organismului, este un puternic antioxidant, scade colesterolul, reduce procesul de îmbătrânire, este recomandată în curele de slăbire, terminând cu recomandarea: "este ideală pentru gătit". Unele beneficii ieşite din comun, precum "reducerea procesului de îmbătrânire" sau "creşterea imunităţii organismului", s-au aflat permanent în atenţia industriei farmaceutice sau, după caz, a şamanilor din toate timpurile. Tocmai pentru a ne convinge de autenticitatea acestor afirmaţii, invocăm Legea 363/2007, unde la art. 11 alin. (1) se prevede: "comercianţii trebuie să furnizeze dovezi privind exactitatea afirmaţiilor în legătură cu practica comercială întreprinsă"; în acest sens apelăm la autoritatea de resort să solicite aceste dovezi – buletine de analiză, teste de laborator, serii anuale de date, eşantioanele luate în calcul etc.
Or, în lipsa unor studii, date statistice, rapoarte de evaluare sau alte asemenea, care să fie menționate pe ambalajul produsului dumneavoastră, în vederea informării consumatorilor, practica de a afirma că apa minerală Azuga ”Apă de Izvor” este de 7 ori mai bună, chiar dacă această informație poate fi în esență una corectă, reprezintă o practică comercială înșelătoare, interzisă și sancționabilă de Legea 363/2007.
Mai mult, vă atragem atenția că mențiunile de sănătate înscrise pe eticheta unei ape minerale ar trebui să respecte atât dispozițiile art. 24 din Norma tehnică de exploatare și comercializare a apelor minerale naturale, așa cum a fost adoptată prin HG nr. 1020/2005, cât și cele ale Capitolului IV din Regulamentul CE nr. 1924/2006 privind mențiunile nutriționale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare.
În final, dorim să vă asigurăm că demersul APC România are drept scop asigurarea unei mai bune protecţii a drepturilor şi intereselor legale ale consumatorilor.