Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Titluri false (sau clickbait)
Dr. ec. Emil Bojin
Printre multele „tehnici” folosite pentru atragerea atenţiei utilizatorilor de internet, constatăm că tot mai multe site-uri româneşti folosesc metoda „clickbait”. Vom cita din Wikipedia definiţia acesteia: „clickbait este un text/link menit să atragă atenţia şi pună utilizatorii să acceseze un alt conţinut online, care de fapt este înşelător, cu caracter senzaţional sau derutant. Titlurile de acest tip au un caracter necinstit, pentru că folosesc expresii tentante care nu reflectă conţinutul care va fi accesat. Sufixul bait (momeală) produce o analogie cu pescuitul, unde cârligul undiţei este ascuns într-o momeală.”
Dar de ce folosesc paginile de internet această tehnică? Pentru că, cu cât numărul de click-uri este mai mare, cu atât deţinătorul paginii obţine mai multe venituri din publicitate. El va spune firmei care face reclamă: noi avem atâtea mii de vizitatori pe zi, aşa că vă costă mai mult găzduirea reclamei pe această pagină. Iar firma plăteşte, pentru că acesta este rostul reclamei: să fie văzută de cât mai mulţi consumatori.
Oferim, în cele ce urmează, câteva exemple:
DIGI24
Titlu: Ordonanța care va ieftini mâncarea a fost publicată de Guvern. Când va intra în vigoare
Text: Ministerul Agriculturii a publicat proiectul de ordonanță de urgență pentru plafonarea prețurilor la alimentele de bază.
Corect: Nu e ordonanţă publicată, ci un proiect. Şi nu e Guvernul, ci Ministerul Agriculturii.
PRO TV
Titlu: Cutremur puternic produs vineri după-amiază. Ce magnitudine a fost raportată
Text: Un cutremur cu magnitudinea 6,3 a fost raportat vineri după-amiază, potrivit datelor furnizate de Centrul Seismologic European-Mediteranean (EMSC). Un cutremur cu magnitudinea de 6,3 grade a fost înregistrat, vineri, în Java, Indonezia.
Corect: nu e în Europa sau în Mediterana, ci în Indonezia.
PLAYTECH
Titlu: Se schimbă banii în Europa.
Text: În urmă cu aproximativ doi ani, Banca Centrală Europeană a avansat posibilitatea introducerii pe teritoriul UE al unui euro digital. Acum, au început să apară noi detalii despre inițiativa respectivă, inclusiv un proiect de cadru legislativ pentru această altfel de criptomonedă.
Corect: nu se schimbă banii, ci se adaugă moneda digitală. Nu acum, ci în octombrie.
NEWS18
Text: ENEL România își dorește ca fiecare client al său să beneficieze de o experiență plăcută, atât când vine vorba de serviciile oferite, cât și când vine vorba de plata facturilor. Iar pentru că uneori poate fi neplăcut să aștepți factura în cutia poștală, ENEL le propune tuturor clienților să opteze pentru serviciul online. Este vorba despre serviciul „Factura prin e-mail”.
Corect: consumatorii pot opta pentru factură electronică, un serviciu deja existent de mulţi ani.
ŞTIRILE PRO-TV
Titlu: Un cutremur cu magnitudine mare s-a produs luni dimineață. Unde a fost resimțit!
Text: Un cutremur cu magnitudinea 6,2 a avut loc luni în provincia indoneziană Papua, a anunţat agenţia naţională de geofizică, precizând că nu există pericol de tsunami.
Corect: e la papuaşi, nu la noi.
***
După cum se vede, efectul tehnicii clickbait este dublu: înşeală atât consumatorii, cât şi comercianţii.
P.S. Că se poate şi altfel de titluri se vede în publicaţia britanică Daily Mail, binecunoscută jurnaliştilor noştri, judecând după cât de frecvent sunt copiate ştiri de aici. Spre exemplu:
Pe româneşte: „Kanye West ne avertizează: experţii în relaţii personale dezvăluie cum rapperul exercită control asupra partenerelor, punându-le să-şi schimbe îmbrăcămintea – afirmând că hainele bizare şi provocatoare purtate de Julia Fox, Bianca Censori şi Kim Kardashian sunt semne ale narcisismului său.”
Sau:
Pe româneşte: „Absolut ridicol? Activiştii pentru drepturile animalelor vor ca laptele să fie numit secreţii mamale de bovine, într-o dispută cu funcţionarii de la inspecţia comercială”
Iar pe paginile de internet discutate mai sus, titlurile ar suna cam aşa:
„Kanie West îşi torturează partenerele! Kim Kardashian este devastată! Narcis la extrem! Experţii sunt siguri: nu se mai poate face nimic!!! !!! !!! ”
„Va dispare laptele! Inspecţia comercială este atacată! Vezi aici repede ce se întâmplă cu bovinele!”
Dar Daily Mail nu foloseşte metoda „clickbait”. Poate de aceea este cel mai vizitat site din Marea Britanie?