Clickbait

Titluri false (sau clickbait)

 

 Dr. ec. Emil Bojin

 

Printre multele „tehnici” folosite pentru atragerea atenţiei utilizatorilor de internet, constatăm că tot mai multe site-uri româneşti folosesc metoda „clickbait”. Vom cita din Wikipedia definiţia acesteia: „clickbait este un text/link menit să atragă atenţia şi pună utilizatorii să acceseze un alt conţinut online, care de fapt este înşelător, cu caracter senzaţional sau derutant. Titlurile de acest tip au un caracter necinstit, pentru că folosesc expresii tentante care nu reflectă conţinutul care va fi accesat. Sufixul bait (momeală)  produce o analogie cu pescuitul, unde cârligul undiţei este ascuns într-o momeală.”

Dar de ce folosesc paginile de internet această tehnică? Pentru că, cu cât numărul de click-uri este mai mare, cu atât deţinătorul paginii obţine mai multe venituri din publicitate. El va spune firmei care face reclamă: noi avem atâtea mii de vizitatori pe zi, aşa că vă costă mai mult găzduirea reclamei pe această pagină. Iar firma plăteşte, pentru că acesta este rostul reclamei: să fie văzută de cât mai mulţi consumatori.

Oferim, în cele ce urmează, câteva exemple:

 

DIGI24

Titlu: Ordonanța care va ieftini mâncarea a fost publicată de Guvern. Când va intra în vigoare

Text: Ministerul Agriculturii a publicat proiectul de ordonanță de urgență pentru plafonarea prețurilor la alimentele de bază.

Corect: Nu e ordonanţă publicată, ci un proiect. Şi nu e Guvernul, ci Ministerul Agriculturii.

 

PRO TV

Titlu: Cutremur puternic produs vineri după-amiază. Ce magnitudine a fost raportată

Text: Un cutremur cu magnitudinea 6,3 a fost raportat vineri după-amiază, potrivit datelor furnizate de Centrul Seismologic European-Mediteranean (EMSC). Un cutremur cu magnitudinea de 6,3 grade a fost înregistrat, vineri, în Java, Indonezia.

Corect: nu e în Europa sau în Mediterana, ci în Indonezia.

 

PLAYTECH

Titlu: Se schimbă banii în Europa.

Text: În urmă cu aproximativ doi ani, Banca Centrală Europeană a avansat posibilitatea introducerii pe teritoriul UE al unui euro digital. Acum, au început să apară noi detalii despre inițiativa respectivă, inclusiv un proiect de cadru legislativ pentru această altfel de criptomonedă.

Corect: nu se schimbă banii, ci se adaugă moneda digitală. Nu acum, ci în octombrie.

 

NEWS18

Titlu: ENEL – anunţ de ultimă oră pentru toţi clienţii! Ce trebuie să faci neapărat până la finalul acestei luni! E vorba de facturi!

Text:  ENEL România își dorește ca fiecare client al său să beneficieze de o experiență plăcută, atât când vine vorba de serviciile oferite, cât și când vine vorba de plata facturilor. Iar pentru că uneori poate fi neplăcut să aștepți factura în cutia poștală, ENEL le propune tuturor clienților să opteze pentru serviciul online. Este vorba despre serviciul „Factura prin e-mail”.

Corect: consumatorii pot opta pentru factură electronică, un serviciu deja existent de mulţi ani.

 

ŞTIRILE PRO-TV

Titlu: Un cutremur cu magnitudine mare s-a produs luni dimineață. Unde a fost resimțit!  

Text: Un cutremur cu magnitudinea 6,2 a avut loc luni în provincia indoneziană Papua, a anunţat agenţia naţională de geofizică, precizând că nu există pericol de tsunami.

Corect: e la papuaşi, nu la noi.

 

***

După cum se vede, efectul tehnicii clickbait este dublu: înşeală atât consumatorii, cât şi comercianţii.

P.S. Că se poate şi altfel de titluri se vede în publicaţia britanică Daily Mail, binecunoscută jurnaliştilor noştri, judecând după cât de frecvent sunt copiate ştiri de aici. Spre exemplu:

Kanye West's 'red flag': Relationship experts reveal how the rapper 'exerts control' over partners by changing their clothing - saying the bizarrely provocative outfits worn by Julia Fox, Bianca Censori, and Kim Kardashian are a sign of his 'narcissism'

Pe româneşte: „Kanye West ne avertizează: experţii în relaţii personale dezvăluie cum rapperul exercită control asupra partenerelor, punându-le să-şi schimbe îmbrăcămintea – afirmând că hainele bizare şi provocatoare purtate de Julia Fox, Bianca Censori şi Kim Kardashian sunt semne ale narcisismului său.”

Sau:

Udderly ridiculous? Animal rights campaigners demand milk is called 'bovine mammary secretions' in row with standards officials

Pe româneşte: „Absolut ridicol? Activiştii pentru drepturile animalelor vor ca laptele să fie numit secreţii mamale de bovine, într-o dispută cu funcţionarii de la inspecţia comercială”

Iar pe paginile de internet discutate mai sus, titlurile ar suna cam aşa:

„Kanie West îşi torturează partenerele! Kim Kardashian este devastată! Narcis la extrem! Experţii sunt siguri: nu se mai poate face nimic!!! !!! !!! ”

„Va dispare laptele! Inspecţia comercială este atacată! Vezi aici repede ce se întâmplă cu bovinele!”

Dar Daily Mail nu foloseşte metoda „clickbait”. Poate de aceea este cel mai vizitat site din Marea Britanie?

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark