Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
DIFICULTĂŢI ÎN UTILIZAREA COMPARATORULUI DE PREŢURI LA ENERGIE DE PE SITE-UL ANRE
De la 1 iulie 2025 se liberalizează preţurile la energia electrică şi la gaze naturale. Suntem sfătuiţi să consultăm Comparatorul de pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, unde putem găsi un furnizor care oferă un tarif mai redus decât cel curent.
Am dat curs acestei invitaţii şi am încercat să explorăm situaţia în domeniul energiei electrice.
De la bun început, încrederea consumatorului scade când citeşte că ANRE nu răspunde de rezultate: „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice are un caracter exclusiv informativ. Acurateţea rezultatelor căutării depinde de informaţiile introduse de furnizorii de energie electrică în baza de date a Comparatorului, corectitudinea lor fiind în exclusivitate responsabilitatea acestora.” Se recomandă apoi contactarea furnizorului, operaţie care, cum ne arată experienţă, este foarte anevoioasă.
Pe prima pagină a ANRE suntem informaţi despre combaterea virusului COVID în cadrul acestei Autorităţi (de parcă s-ar lua prin internet!). Este un indicator al neglijenţei în actualizarea acestui site.
Comparatorul este însoţit de un Ghid de utilizare a Comparatorului oferte-tip de furnizare a energiei electrice. Din păcate, el este scris în limbaj juridic, destul de departe de înţelegerea unui consumator mediu, este foarte lung - are 20 de pagini, iar din multele informaţii solicitate a fi introduse de consumator nu rezultă dacă preţul se schimbă (ex. dacă vrem factura prin poştă, e mai scump decât prin e-mail?; dacă selectăm furnizare din surse regenerabile, e mai scump sau mai ietin?)
Utilizând comparatorul propriu-zis, consumatorul ar trebui să completeze 15 câmpuri cu informaţii, deşi ghidul precizează că două sunt suficiente. Un aspect neplăcut este dat de dimensiunea minusculă a caracterelor de pe ecran.
În ce priveşte rezultatele comparării: ar trebui sortate, crescător sau invers, după diferenţa constatată. Specificarea că preţurile sunt în lei este inutilă.
Deşi există 59 furnizori incluşi pe site, comparatorul prezintă doar 12 rezultate:
Deşi se prezintă a fi o operaţie facilă, consumatorul trebuie să completeze 4 documente:
Dar accesarea comparatorului este permisă doar utilizatorilor înregistraţi. (Realitatea infirmă manualul: am accesat comparatorul fără să ne „autentificăm”). Aceştia trebuie să transmită adresa de e-mail şi parola. Ulterior, consumatorul trebuie să se „autentifice”, completând următoarele date (vezi POSF ANRE – Manual de utilizare CF. Prin CF ei înţeleg consumator final. Noi înţelegem noi, consumatorii, talpa ţării):
„Nume, câmp obligatoriu;
Prenume, câmp obligatoriu
Telefon, câmp obligatoriu;
E-mail, câmp obligatoriu;
Tip client, câmp obligatoriu.”
Manualul conţine multe informaţii redundante, de ex. faptul că în câmpul „Prenume” trebuie introdus prenumele, iar în câmpul „Nume” trebuie introdus numele.
Urmează alte solicitări privind datele personale, date care nu au cum să influenţeze comparaţia a două preţuri. Este suspect interesul ANRE pentru aceste date, deşi bănuim că beneficiarul final este firma de software care a realizat formularul:
„În funcție de naționalitatea acestuia, CF are la dispoziție următoarele bife:
Cetățean român, are posibilitatea de a alege una din cele doua bife:
Carte de identitate, caz în care se completează câmpurile obligatorii:
CNP, •Serie, • Număr, • Emis de, •Valabil de la, câmp în care se poate selecta data; • Până la, câmp în care se poate selecta data;
Pașaport, caz în care se completează câmpurile obligatorii:
Număr de identificare; • Serie; • Număr; • Emis de, •Valabil de la, câmp în care se poate selecta data;•Până la, camp în care se poate selecta data;”
Repetăm, aceste date personale ale unui oarecare consumator care vrea să utilizeze comparatorul nu au absolut nicio relevanţă privind rezultatele calculate. Cui din ANRE îi pasă care este numărul paşaportului d-lui Iordăchel Gudurău, de exemplu?
ANRE nu se mulţumeşte doar cu datele din cartea de identitate, ci solicită şi încărcarea unei imagini a acesteia, sau a paşaportului (fişier jpg). Deci, ca să văd cât ar fi factura la Tache&Mache S.A., faţă de factura curentă de la Mache&Lache SRL, trebuie să scanez cartea de identitate. Ca s-o scanez, trebuie să am scanner acasă sau să plătesc undeva în oraş. Sau să fac o poză cu telefonul; în ambele cazuri, trebuie să ştiu cum o transmit la ANRE.
În continuarea „autentificării”, consumatorul trebuie să completeze câmpuri privind adresa de domiciliu. Încă o dată: aici nu este vorba de încheierea unui contract, ci doar de compararea preţurilor între mai mulţi furnizori. Şi nu e tot: pentru a vedea rezultatul unui calcul, consumatorul trebuie să informeze ANRE despre adresa de corespondenţă! De ce?
Încă nu am ajuns la comparator; vă amintim că suntem la faza preliminară, când ne „autentificăm” la ANRE.
Urmează alt interogatoriu, cu întrebări din ce în ce mai dificile:
„În funcție de tipul de CF, acesta poate alege dacă este:
Client Energie Electrică, caz în care completează următoarele informații:
Sunteți client vulnerabil?: DA/NU, bifă obligatorie;
Sunteți prosumator?: DA/NU, bifă obligatorie;
Faceți parte dintr-o agregare?: DA/NU, bifă obligatorie;
Dacă bifa aferentă “Faceți parte dintr-o agregare?” este “DA”, atunci CF trebuie să completeze următoarele câmpuri:
Denumire, câmp obligatoriu;
Forma juridică, câmp obligatoriu;
CUI, câmp obligatoriu;
Nr. înregistrare la ONRC, câmp obligatoriu;
Telefon, câmp obligatoriu;
Mobil, câmp opțional;
Fax, câmp opțional;
E-mail, câmp obligatoriu.
În caz contrar, câmpurile de mai sus sunt inactive.
Tot în cadrul secțiunii Client Energie Electrică, CF trebuie să completeze și informații privind Date parte responsabilă cu echilibrarea:
Ați delegat responsabilitatea echilibrării către un PRE?: DA/NU (daca se bifează "DA", atunci întrebarea Aveți delegat alt PRE? devine activă și obligatorie. Dacă se bifează "NU", atunci întrebarea Aveți delegat alt PRE? Este inactivă și câmpurile aferente PRE tot inactive);
Aveți delegat alt PRE?: DA/NU (dacă se bifează "DA", atunci întrebarea câmpurile aferente PRE sunt active. Dacă se bifează "NU", atunci câmpurile aferente PRE sunt inactive);
Denumire, câmp obligatoriu;
Forma juridică, câmp obligatoriu;
CUI, câmp obligatoriu;
Nr. înregistrare la ONRC, câmp obligatoriu;
Telefon, câmp obligatoriu;
Mobil, câmp opțional;
Fax, câmp opțional;
Email, câmp obligatoriu;”
Toate rândurile de mai sus fac parte din manualul de utilizare a comparatorului. El se poate accesa pe website-ul ANRE, unde vă lăsăm plăcerea să descoperiţi ce semnificaţie au prescurtările PRE, ONRC şi altele.
După de apasă butonul „Salvare” , acum consumatorul îşi poate încerca norocul accesând comparatorul propriu-zis. Comentariile respective sunt la începutul acestui material.
În final, ca observaţie generală, constatăm că formularul de comparaţie nu este de loc prietenos cu utilizatorul. Dacă am propune autorităţilor publice care au astfel de formulare de contact cu publicul să solicite destinatarului păreri despre cât de greu sau de uşor sunt ele de folosit, oare am stârni oare o stupoare imensă? Dacă programatorii ar chema o persoană din publicul ţintă şi şi-ar nota observaţiile făcute de aceasta, oare s-ar genera o uriaşă criză bugetară?
În orice caz, Asociaţia Pro Consumatori îşi oferă serviciile în acest sens.