Pachetul legislativ privind serviciile digitale

Comisia Europeană a anunţat că va propune – în cadrul Strategiei Digitale – un pachet legislativ denumit Digital Services Act (DSA), cu scopul de a întări Piaţa Unică pentru servicii digitale şi de a sprijini inovaţia şi concurenţa în mediul on line european. În data de 10 iulie 2020, BEUC a organizat o întâlnire prin internet a membrilor grupului de lucru privind serviciile digitale, pentru a se discuta poziţia BEUC faţă de acest pachet legislativ.

Vă prezentăm mai jos câteva din ideile discutate.

 

1. Activități ilegale versus conținut

Informații preliminare: până în acest an, discuțiile despre Directiva privind comerțul electronic s-au concentrat pe conținut generat de utilizatori, care ar putea încălca antiterorismul, discursul de ură, drepturile de autor, dreptul penal. Din fericire, Comisia a promis că va da importanță dreptului consumatorilor și aspectelor privind siguranța produselor în cadrul revizuirii directivei. În consultarea publică, Comisia Europeană vorbește uneori despre activități ilegale online într-un sens larg; uneori despre conținut în sens restrâns; uneori despre conținut, servicii și produse ilegale ; și uneori despre conținut în sens larg.

 Propunerea BEUC: UE ar trebui să fie clară cu privire la termenii utilizați. Secretariatul încurajează se referă  „activități ilegale“ on line într-un sens larg, care se referă la un conținut ilegal,  sau servicii și produse ilegale. Termenul „conținut” ar trebui să se refere în primul rând la „conținut generat de utilizator” (de exemplu, o postare de către un consumator). Nu ar trebui să acopere vânzarea de produse sau oferirea de servicii.

 Având în vedere sensibilitățile privind conținutul generat de utilizator, în special pentru libertatea de exprimare și dreptul la confidențialitate, unele măsuri ar trebui să fie direcționate exclusiv către conținutul generat de utilizatori găzduit de platforme. Acest lucru permite BEUC și membrilor săi să pledeze pentru reguli speciale pentru piețele online pentru vânzarea de bunuri, oferirea de servicii și informații conexe (comerciale).

 

2. Conținut dăunător

 

Nociv versus activități ilegale

 

Informații preliminare: unele părți interesate doresc ca Actul privind serviciile digitale să includă măsuri pentru combaterea activităților dăunătoare, în afara celor interzise de legislația UE sau națională. Directiva privind comerțul electronic nu prevede situaţii când vânzarea de produse, conținut sau servicii este ilegală, dar conţine măsuri care descriu ce trebuie să se întâmple atunci când sunt descoperite activități ilegale. DSA va urma probabil aceeași cale, deoarece este un domeniu de aplicare orizontal. O altă legislație (de exemplu, Directiva generală privind siguranța produselor) stabilește când anumite vânzări / oferte / livrări sunt ilegale.

 Propunerea BEUC: BEUC pledează pentru o abordare conform  statului de drept şi pledează pentru legi care declară anumite activități ilegale. De exemplu, când [revista consumatorilor britanici] Which? a raportat despre mii de camere wireless la care hackerii pot interveni uşor, că sunt vândute on line,  platforma eBay a declarat că acestea s-au vândut legal  în Marea Britanie, și că au respectat politica eBay. „ Acest tip de dovezi arată necesitatea întăririi legilor (în acest caz, legislația în materie de securitate cibernetică și securitate, care completează standardele tehnice ).

 Dacă nu adoptăm o abordare de principiu a unui stat de drept, ar trebui să ne bazăm, pentru a proteja consumatorii, pe deciziile corporaţiilor, care pot fi destul de arbitrare, netransparente şi fără responsabilitate. În plus, este posibil să fim în conflict cu ONG-urile care pledează pentru libertatea de exprimare.

 Acestea fiind spuse, BEUC nu ar fi împotriva măsurilor voluntare complementare, de exemplu, pentru protecția copiilor. Platformele ar putea lua măsuri voluntare și să se angajeze într-un dialog cu organizațiile de consumatori. Pentru activitățile ilegale, acțiunile de voluntariat nu ar trebui promovate, deoarece s-au dovedit a fi ineficiente . Platformele online fac parte din lanțul valoric, ele obțin bani din funcția lor de intermediar. Avem nevoie de responsabilitate la obţinerea unui profit.

 

Dezinformarea

 

Informații preliminare: dezinformarea (într-un sens larg) a devenit un subiect fierbinte la nivel global. Diverse entităţi au folosit platformele online pentru a destabiliza democrațiile, pentru a disemina informații false, pentru a dezinforma și a induce în eroare consumatorii, etc. Din nou, provocarea este că dezinformarea nu este ilegală în toate circumstanțele sau în toate țările UE.

 

Propunerea BEUC: DSA ar trebui să urmeze o regulile statului de drept. Am evidențiat faptul că dezinformarea este un simptom al unei probleme mai largi, care este, modelul de afaceri, precum și dependența tot mai mare de Facebook și Google . Publicitatea comportamentală și micro-orientată conduce la răspândirea dezinformării și a activităților ilegale. Solicităm Comisiei să investigheze astfel de legături iar DG COMP să abordeze concentrarea pieței de publicitate în mâinile Google și Facebook.

 

 

3. Măsuri / filtre / instrumente automate pro-active

 

Informații preliminare: unele platforme folosesc tehnologia pentru a detecta activități care pot fi ilegale (sau, mai bine spus, care sunt contrare termenilor lor de serviciu). Experiența a arătat că instrumentele sau filtrele automate pot ajuta, dar nu abordează cu adevărat problema. De exemplu, când unii membri BEUC raportează despre vânzarea unor produse nesigure, Amazon arată că investeşte în resurse umane și filtre pentru a le detecta, dar că „actorii răi” vor încerca întotdeauna să-și ocolească sistemul. Acest răspuns nu este satisfăcător. Unele ONG-uri au opinii puternice despre orice măsură proactivă prezentă pe platforme și se opun filtrelor în orice situaţie.

 

Propunerea BEUC: poziția BEUC este împotriva filtrelor obligatorii. Acest lucru a fost clar în contextul conținutului generat de utilizator și al reformei Directivei privind drepturile de autor. Acest lucru este clar și în documentul nostru de poziție asupra DSA. Cu toate acestea, unii membri BEUC au subliniat că platformele ar trebui să adopte măsuri „proactive” pentru detectarea activităților ilegale şi să nu aștepte până când terțe părți să  notifice abuzurile. În documentul de poziție al BEUC, spunem că am reduce problema dacă platformele ar avea un sistem de verificare complet „cunoașteți utilizatorul afacerii dvs.” și dacă ar adopta controale aleatorii asupra produselor și serviciilor oferite în platformele lor (așa cum fac organizațiile de consumatori). În prezent, unele produse care au făcut obiectul unei notificări RAPEX de produse periculoase, rămân online . Un exemplu este masticul de jucărie.

 

4 . Interzicerea permanentă a unei activităţi ilegale

 

Informații preliminare: Comisia Europeană dorește să armonizeze procedurile privind notificarea și acțiunile pentru combaterea activităților ilegale. Problema este că, după notificarea de activități ilegale, unele  postări reapar ( de exemplu, folosind un alt cont, o imagine diferită, cuvinte diferite ...).

 

Propunerea BEUC: din păcate, nu este realist să existe o economie cu platforme „curate” 100% . Este același lucru și în cazul offline (deși există diferențe) . O interzicere permanentă ar fi foarte împovărătoare și multe părţi interesate se vor opune serios.

Platformele ar implementa o interzicere permanentă cu instrumente automate, dar avem dovezi că acestea nu funcționează cu adevărat. BEUC trebuie  să se concentreze mai degrabă asupra măsurilor de reducere a dimensiunii problemei : verificarea modelului de afaceri, obligația de a verifica comercianții, verificări aleatorii asupra serviciilor și produselor facilitate prin intermediul platformelor, aplicarea puternică, eficientă și plină de resurse, etc. (adică ceea ce este deja în documentul nostru de poziție) . Aceste măsuri nu vor elimina 100% reapariția activităților ilegale, dar dacă sunt aplicate în mod corespunzător, acestea ar reduce semnificativ numărul de activități ilegale online.

 

5. Eliminări și răspunsuri pe platforme : experiența membrilor

 

BEUC doreşte să afle experiența membrilor săi privind raportarea unor activități potențial ilegale de servicii digitale (nu numai pe platforme) . De exemplu:

  •           Cât de ușor a fost să aflați cum să reclamaţi bunul / serviciul / conținutul?
  •           Serviciul digital a răspuns? A durat mult? Răspunsul a fost diferit în funcție de cazul respectiv?
  •           Ați informat autoritățile?
  •           Cum merg dialogurile cu companiile?
  •           Ce informații ar trebui să aibă consumatorii atunci când cumpără bunuri, caută un serviciu (de exemplu, rezervă o cameră) sau când navighează pe servicii digitale și li se prezintă anunțuri?

 

6. Selectarea sau optimizarea conținutului

 

Informații preliminare: platformele pot să nu fie pe deplin responsabile pentru ceea ce găzduiesc, deoarece nu sunt producătorii, vânzătorii sau creatorii conținutului. Cu toate acestea, platformele au o influență enormă asupra modului în care informațiile, serviciile și produsele sunt prezentate consumatorilor. Prin urmare, unele ONG-uri se concentrează asupra modului în care sunt prezentate activitățile şi cum sunt concepute platformele.

 

Propunerea BEUC: sunt necesare o transparență care să conducă la vânzător, diferențierea între activități comerciale și necomerciale (din perspectiva consumatorului), dreptul de a se opune algoritmilor de AI privind selectarea sau optimizarea conţinutului . Acestea ar completa eforturile noastre în legătură cu viitorul Regulament privind confidențialitatea e-mail, care, în mod ideal, ar trebui să permită doar urmărirea comunicațiilor electronice cu consumatorii ( consimțământ informat, fără echivoc) .

 

7. Crearea unui ID digital

 

Informații preliminare : din ce în ce mai multe servicii digitale reţin consumatorii în serviciile lor, sugerându-le să se conecteze prin contul Google, Facebook,  sau Apple. (De exemplu, folosind contul de Facebook pentru a rezerva un apartament în Airbnb). Unii parlamentari europeni propun folosirea unui singur ID digital.

 

Propunerea BEUC  : BEUC sugerează să nu se adopte o poziție, cel puțin nu până când lucrurile devin mai clare. Este un subiect complex (există argumente pro și contra, inclusiv preocupări legate de supravegherea de stat, de exemplu ) . Aceasta ar necesita investiții de resurse pentru a o analiza corect și nu se află printre principalele priorități ale noastre în acest moment .

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

InfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark