Pozitia APC Romania fata de decizia Tribunalului de a respinge cererea clientilor BCR de suspendare a platii ratelor

În primul rând trebuie precizat că grupul de clienţi nu a pierdut procesul, ci numai a primit un răspuns negativ la cererea de suspendare a plăţii ratelor judecată pe cale de ordonanţă preşedinţială. Nu este prima soluţie de acest gen, instanţele pronunţându-se în acelaşi mod şi în cazul altor grupuri de clienţi nemulţumiţi. Şi în cazul actual, şi în celelalte cazuri procesele vor continua până la soluţionarea capetelor principale de cerere.

În opinia noastră şansele de a obţine o soluţie favorabilă pentru cererea de suspendare a plăţii ratelor erau destul de reduse. Ce ni se pare foarte grav şi extrem de dăunător pentru toţi consumatorii, nu numai pentru cei implicaţi în acest proces, este faptul că instanţa a acceptat obligarea reclamanţilor la plata unor cheltuieli de judecată în opinia noastră exagerate.

O asemenea atitudine, combinată cu lipsa unor reglementări clare, speciale pentru litigiile colective de consum, care să împiedice acordarea unor astfel de cheltuieli de judecată, dacă va fi perpetuată nu va avea ca efect decât să-i determine pe consumatori să renunţe la apărarea drepturilor lor prin intermediul instanţelor. Şi aşa din motive care ţineau de durata proceselor şi de cheltuieli, consumatorii care apelau la instanţă erau destul de puţini. Să încercăm să ne imaginăm ce se va întâmpla de acum înainte.

Tocmai, având în vedere aceste considerente, APC România reiterează necesitatea înfiinţării unui organism de rezolvare alternativă a disputelor în domeniul financiar – bancar, aşa cum Asociaţia Română a Băncilor trebuia să facă, ca urmare a propunerii Băncii Mondiale, precum şi elaborarea cât mai urgentă a unei reglementări care să vizeze litigiile colective de consum.

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark