Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Scrisoare deschisa catre autoritatile romane
Domnule presedinte al Romaniei,
Domnule prim-ministru,
Domnule ministru al Finantelor Publice
Domnule guvernator al Bancii Nationale a Romaniei,
APC–Romania, asociatie care militeaza de 20 de ani pentru drepturile consumatorilor din Romania, isi exprima surprinderea fata de includerea in cadrul Planului National de Reforma transmis de Guvernul Romaniei catre Comisia Europeana a unui punct prin care autoritatile s-au angajat ca, cel putin in urmatoarele 12 luni, sa nu adopte niciun act legislativ privind falimentul personal si sa nu reglementeze zona recuperatorilor de creante.
Aceasta abordare nu inseamna nimic altceva decat perpetuarea unui dezechilibru al drepturilor si obligatiilor consumatorilor romani in favoarea institutiilor financiare. Si asta in ciuda faptului ca adevaratele victime ale crizei financiare – care a fost generata de comportamentul de piata al institutiilor financiare – sunt consumatorii.
Neadoptarea initiativei legislative privind legea falimentului personal este motivata prin faptul ca o astfel de reglementare ar putea “submina disciplina debitorilor”. Asta in ciuda faptului ca nu au fost prezentate niciun fel de evidente in favoarea acestui argument – studiu de impact, experienta internationala relevanta, etc.
In opinia noastra, neadoptarea legii nu face altceva decat sa lase liber drumul abuzurilor institutiilor financiare fata de clientii de buna credinta, ajunsi in postura de a nu-si mai putea plati ratele tocmai din cauza contractelor de credit pline de clauze abuzive si a masurilor de austeritate adoptate de autoritati si de companii ca efect al crizei financiare.
Inca si mai grava este obligatia asumata de a nu reglementa industria asa-zisilor “recuperatori de creante” – in fapt, SRL-uri care isi desfasoara activitatea fara niciun fel de reglementari, supunand consumatorii unor grave abuzuri. De la apeluri la ore extrem de matinale pana la altele extrem de tarzii, de la telefoane date vecinilor de bloc pana la contactarea colegilor de serviciu ai debitorilor, de la amenintari telefonice si presiuni psihologice pana la scrisori pline de formulari agresive.
Mai mult, datele publice existente arata ca bancile din Romania sunt foarte bine capitalizate, au lichiditate suficienta si multe dintre ele au raportat profituri atat in 2010 cat si in primul trimestru din 2011. Majoritatea acestor banci sunt subsidiare ale unor banci straine si au obtinut in ultimii ani profituri mult mai mari decat “surorile”lor din alte state europene, sustinand astfel rezultatele bune ale marilor grupuri financiare pe seama consumatorilor romani.
Suntem pe deplin constienti de importanta institutiilor financiare in economie si de suportul pe care l-au acordat statului in perioada de criza, insa consideram ca nu este acceptabila “sacrificarea” consumatorii romani de servicii financiare.
In viziunea noastra, nu exista niciun argument rezonabil care sa demonstreze ca romanii nu merita sa fie tratati cu acelasi respect ca si consumatorii din celelalte state ale Uniunii Europene, prin adoptarea unei legi a falimentului personal si prin reglementarea activitatii recuperatorilor de creante.
Atata vreme cat institutiile financiare straine prezente in Romania actioneaza pe piete cu reglementari mult mai stricte in privinta drepturilor consumatorilor, nu vedem nicun impediment ca aceeasi conduita sa fie adoptata si in ceea ce-i priveste pe consumatorii romani.
Avem speranta ca veti intelege semnalul de alarma pe care dorim sa-l tragem prin aceasta scrisoare deschisa si ca veti reanaliza oportunitatea mentinerii acestor angajamente, care sunt de natura sa afecteze grav drepturile consumatorilor romani de servicii financiare.
APC Romania