Repartitoarele de căldură din apartamente creează jaf in buzunarele consumatorilor

 

In urma mai multor analize si evaluari realizate in baza sesizarilor primite de la consumatorilor, precum si dupa studiul atent al legislatiei in vigoare, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a decis sa spuna un NU hotarat repartitoarelor de căldură din apartamentele românilor!

Prin Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 s-a instituit obligativitatea montării, de către proprietari, a repartitoarelor de costuri. Cei mai mulți dintre români s-au supus, cu atât mai mult cu cât scopul anunțat era reducerea facturilor. Ulterior, spre surpriza generală, facturile au crescut.

Acest lucru s-a intamplat in primul rand datorita faptului ca repartitoarele de costuri au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24%, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer, etc.) dar şi de factori externi (aproximativ 20 de factori - ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa elemenţilor de calorifer, numărul elemenţilor, materialul din care este confecţionat caloriferul, curenţii de aer, debitul agentului termic, etc.), factori variabili, imprevizibili, am putea spune necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care se aplică corecţiile pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii.

Corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe, unice şi standardizate, ci depind de bunul plac al fiecarei firme producătoare în parte. Metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor nu este metrologică, cum obligatoriu ar trebui să fie, pentru că nu se utilizează citirile directe, ci acestea sunt modificate folosind corecţii ce nu ţin cont de factorii interni şi externi ce influenţează citirea, transformându-se în „unităţi de calcul”. Se consideră in mod injust că „unităţile de calcul” sunt proporţionale cu consumul real, consum pe care trebuie să-l achităm ca fiind „al nostru”.

Repartitoarele  NU sunt supuse controlului metrologic al statului. Explicaţia instituţiilor statului este că „furnizarea şi facturarea energiei termice pentru încălzire …, produsă şi distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate …, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoare de energie termică”, adică cele de branşament, iar între locatarii unui imobil de tip condominiu repartitoarele de căldură sunt utilizate la repartizarea costurilor, nu la măsurarea consumurilor fiecărui consumator în parte.

Dar oare ce spune legea?

Ordonanţa nr.20 din 21 august 1992 privind activitatea de metrologie, modificată şi actualizată, la art.3 spune: ”Mijloacele de măsurare şi măsurările care sunt utilizate în domenii de interes public privind sănătatea şi siguranţa populaţiei, ordinea publică, protecţia mediului, protecţia consumatorilor, perceperea taxelor şi impozitelor şi corectitudinea tranzacţiilor comerciale, care afectează direct sau indirect viaţa cetăţenilor, se supun controlului metrologic legal, conform prevederilor prezentei ordonanţe.”

„Să înţelegem că de fapt noi nu plătim efectiv costurile căldurii conform celor măsurate de aceste repartitoare? Dar conform măsurătorilor cărui aparat?

Faptul că repartitoarele de căldură sunt mai imprecise decât un termometru de cameră iar noi suntem nevoiţi să achităm facturile de căldură pe baza măsurătorilor înregistrate de aceste repartitoare nu afectează corectitudinea tranzacţiilor comerciale, nu ţine de protecţia consumatorilor, nici de sănătatea  şi siguranţa populaţiei? Toate aceste motive dar şi multe altele ne fac să afirmăm că repartitoarele determină costuri nereale, pe care suntem obligati să le suportăm, desi nu este normal. “Plătim cât consumăm? Evident, NU! Acesta este motivul pentru care noi spunem NU repartitoarelor de caldura! a precizat Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, presedinte APC Romania .

Pentru mai multe informatii despre studiul realizat de expertul APC Romania pe acest subiect , puteti accesa link-ul :  http://bit.ly/1icbYhX .

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizatie de utilitate publica, membra a Organizatiei Europene a Consumatorilor- BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului.

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark