Siguranța consumatorilor în România rămâne un deziderat!

ANPC și ANSVSA  nu întreprind suficiente acțiuni și măsuri pentru a ne proteja de produsele periculoase!


RAPEX și SRAAF sunt două sisteme de alertă rapidă privind produsele periculoase, inaccesibile consumatorilor români!

După cum este cunoscut, trasabilitatea este o tehnică de a urmări istoricul, utilizarea și compoziția produselor industriale și alimentare de la linia de producție la lanțul de distribuție și consum, produsele (alimentare, chimice, medicamente, jucării pentru copii etc.) fiind monitorizate pe parcursul duratei de viață a acestora prin intermediul unei identificări înregistrate. Mai precis, trasabilitatea permite nu numai identificarea tuturor etapelor parcursului de fabricare a produsului, a provenienţei componenţilor și furnizorilor, a locurilor în care au fost depozitate produsele sau ingredientele,  ci şi identificarea tuturor controalelelor asupra produsului și a componenţilor săi, precum şi a tuturor schimburilor comerciale dintre angrosişti, furnizori și revânzători, a tuturor echipamentelor utilizate în timpul ciclului de fabricație și chiar a tuturor clienților care au consumat produsul. Se face însă o distincţie, de exemplu, între trasabilitatea produselor (“tracing” - urmărirea produsului și controlul calității sale de-a lungul parcursului său, asigurând securitatea produsului pe piaţă, răspunzând exigenţelor clienţilor şi respectând reglementările, identificând cauzele unei probleme de calitate) şi trasabilitatea logistică (“tracking” - care permite localizarea unui produs şi identificarea atât a destinației sale, cât și a originilor sale). Pentru a asigura trasabilitatea produselor de calitate se recurge la mai multe tehnici (fişa de trasabilitate, codul cu bare, identificare prin radio frecvenţa -  RFID). Trasabilitatea, pe de altă parte, poate fi în amonte, în aval și internă, iar punerea în aplicare a unui sistem de trasabilitate de calitate urmăreste atât asigurarea conformităţii cu reglementările, a controlului responsabilităților a monitorizarii mai bune a fluxurilor logistice, a abordării optime a calității, cât şi asigurarea securităţii consumatorilor. Ieșind din tiparul definițiilor, înțelegem prin trasabilitate posibilitatea de a „lua urma“ unui produs /serviciu/proces etc. care face obiectul unei dispute, folosindu-ne de înregistrările păstrate pe tot traseul  elementului respectiv, pentru identificarea locului și momentului în care a apărut neconformitatea.

Principalele avantaje ale trasabilității vizează: securitatea preventivă (datele relative la produs/serviciu însoțesc producția/prestarea, permițând fundamentarea încrederii consumatorilor în produsele/serviciile/procesele firmei); posibilitatea acţiunii sigure în cazuri de depistare a unor neconformități și de aplicare operativă a eventualelor decizii de reperare și retragere a mărfii, împiedicând astfel răspândirea informațiilor indezirabile, limitarea numărului de consumatori expuși riscurilor etc.; delimitarea strictă a responsabilităților și posibilitatea comensurării răspunderilor.
Între beneficiile trasabilității se regăsesc: alinierea la cerințele formulate expres de legislație (în domeniul alimentar, dar și în alte domenii) privind acordarea avizului de funcționare; consolidarea încrederii consumatorilor în produsele și serviciile firmei respective, asigurarea unor relații corecte, sănătoase, cu organele de control și supraveghere, îmbunătățirea mediului concurențial ca urmare a creșterii gradului de transparență privind activitatea operatorilor economici.

În Uniunea Europeană, de câțiva ani, sunt operabile doua sisteme de trasabilitate: Sistemul de alertă rapidă RAPEX pentru produsele periculoase și Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje.
Sistemul RAPEX reprezintă un sistem de schimb rapid de informații privind produsele periculoase între Comisia Europeană și Statele Membre ale Uniunii Europene. Acesta constă într-o aplicație situată pe Internet care este utilizată ca instrument de comunicare atât pentru statele membre ce utilizează aplicația pentru a pregăti și transmite notificări și reacții prin sistem, cât și de toate persoanele interesate, într-o secțiune publică destinată acestui scop. În România, ANPC este punctul național de contact pentru sistemul Rapex.
Din raportul european aferent anului 2015 cu privire la eficiența Sistemului rapid de alertă pentru produsele periculoase se desprind următoarele date statistice:

I.    Numărul total al notificărilor transmise de autoritățile responsabile ale fiecărui stat membru al rețelei  (TOP 4):

1.    Spania – 239 notificări;
2.    Ungaria – 238 notificări;
3.    Germania – 208 notificări;
4.    Marea Britanie – 162 notificări.

ANPC a transmis 25 de notificări.

II.    Notificări totale transmise pe categorii de produse non-alimentare la nivel de rețea (catalogate ca periculoase) :

1.    Jucăriile – 555 notificări ;
2.    Haine /textile – 346 notificări ;
3.    Autovehicule – 214 notificări ;
4.    Aparatura electrică – 199 notificări .

Exemple de produse periculoase transmise prin Sistemul RAPEX:

Categorie : Haine/ textile
Produs : tricou copii
Brand: Armata Militare
Risc: vatamare corporala
Cordonul care se leaga la spatele articolului vestimentar se poate bloca, in timpul activitatilor pe care copilul le intreprinde, cauzand vatamarea corporala. Produsul nu este conform cu standardul european EN 14682.
Masurile luate de autoritatile publice: retragerea produsului de pe piata
Descriere : Tricou gri destinat copiilor pana in 6 ani.
Tara de origine : China
Gravitatea riscului : serios (grav)
Alerta trimisa de : Cipru.

 

Categorie : Jucarii
Produs : Jucarie de plastic
Brand: LECOOL
Nume : Happy Bricks
Risc: Chimic
Materialul de plastic din care sunt confectionate cuburile contine de-(2-ethylhexyl) ftalat (DEHP) (valoare masurata 7,8% din greutate). Acest ftalat poate afecta sanatatea copiilor. Conform Regulamentului REACH, ftalatii DEHP, DBP si BBP sunt interzisi in toate jucariile si articolele de ingrijire a copiilor.
Masurile luate de autoritatile publice: Importul a fost respins la vama
Descriere : Set de 6 cuburi din plastic, de diferite culori si cu imagini variate. Produsul este livrat intr-o cutie de carton cu maner de plastic.
Tara de origine : China
Gravitatea riscului : Serios (grav)
Alerta trimisa de : Republica Ceha.

 

III.    Notificări  transmise de către ANPC  pe categorii de produse :

1.    Haine / textile – 11 notificări ;
2.    Cosmetice – 3 notificări ;
3.    Aparatură electrică – 3 notificări ;
4.    Brichete – 2 notificări ;
5.    Elemente de iluminat – 2 notificări ;
6.    Vehicule – 1 notificare;
7.    Altele – 1 notificare;
8.    Jucării – 2 notificări.

IV.    Notificări totale după tipul de risc în valori absolute :

1.    572 notificări cu risc chimic;
2.    524 notificări cu risc de accidente;
3.    395 notificări cu risc de înecare;
4.    281 notificări cu risc de electrocutare.

V.    Notificări după țara de origine a produselor (2015) :

1.    China – 1262 notificări ;
2.    Germania – 63 notificări ;
3.    Turcia – 54 notificări ;
4.    Statele Unite – 52 notificări ;
5.    Marea Britanie – 46 notificări ;
6.    Japonia – 36 notificări;
7.    Italia – 35 notificări.

VI.    Notificări transmise de către ANPC pe categorii de produse :

1.    Textile și îmbrăcăminte – 11 notificări ;
2.    Aparatura electrică – 3 notificări ;
3.    Jucării – 2 notificări ;
4.    Autovehicule – 1 notificare


VII.    Riscuri notificate de ROMANIA :

1.    7 riscuri chimice;
2.    5 riscuri de incendiu;
3.    4 riscuri de electrocutare;
4.    4 riscuri de accidentare;
5.    1 riscuri de înec.

Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje.
Sistemul rapid de alertă  pentru alimente  şi furaje a fost creat pentru următoarele scopuri:
•    prevenirii pătrunderii  pe  piaţă  sau  asigurării returnării de  pe piaţă  ori de  la  consumatorul final a alimentelor care prezintă un risc pentru sănătatea publică;
•    prevenirii  pătrunderii  în  consumul  animalelor  a  unor  furaje  care  pot  afecta  indirect sănătatea publică;
•    prevenirii pătrunderii pe piaţă a oricărui material sau produs care vine ori poate să vina în contact cu alimentele şi furajele şi poate să prezinte un risc pentru sănătatea publică;
•    informării rapide între autorităţile competente în domeniul siguranţei alimentelor, la cele trei niveluri, central, judeţean şi local, asupra pericolelor sau riscurilor cu privire la alimente şi la furajele care nu îndeplinesc cerinţele impuse de legislaţia privind siguranţa alimentelor, astfel încât acestea pot să constituie un factor de risc în lanţul alimentar pentru consumatori

Prin Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje se notifică situaţii privind alimente care circulă în cadrul pieţei comune şi prezintă un risc pentru sănătatea publică. Se realizează astfel transmiterea de informaţii pentru a aplica, în cel mai scurt timp, măsurile necesare pentru controlul acestui risc. În România, instituția statului responsabilă pentru acest tip de activitate este Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor. În cazul în care, inspectorii A.N.S.V.S.A. depistează alimente neconforme cu legislaţia în vigoare şi care pot prezenta un risc pentru sănătatea publică, prin S.R.A.A.F. se comunică informaţiile necesare pentru retragerea, sechestrarea sau distrugerea produselor periculoase de pe piaţă, de către membrii sistemului, din judeţele sau statele membre implicate în distribuţie. În cazul unei suspiciuni de toxiinfecţie alimentară, diagnosticată în cadrul reţelei de sănătate publică nationale (spitale, policlinici, dispensare), Direcţia de Sănătate Publică judeteana are obligaţia de a notifica Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor din acelaşi judeţ, prin intermediul Sistemului Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje (S.R.A.A.F.) pentru ca acestea să iniţieze ancheta epidemiologică în ceea ce priveşte alimentele incriminate, inspecţii la operatorii cu activitate în domeniul alimentar şi să ia măsurile pentru controlul alimentelor. Ancheta epidemiologică urmăreşte identificarea alimentelor suspicionate, condiţiile în care acestea au fost păstrate, preparate şi consumate.
D.S.V.S.A. stabileşte trasabilitatea produsului, identifică reţeaua de distribuţie, iar alimentele din lotul suspect sunt retrase de la comercializare, până la finalizarea analizelor de laborator din probele recoltate din lotul respectiv.

Din raportul aferent anului 2015 cu privire la eficiența Sistemului rapid de alertă pentru produse alimentare se desprind următoarele date statistice:


Notificări transmise de autoritățile responsabile din țările membre pentru produse alimentare (TOP 7):

1.    Italia – 512 notificări;
2.    Marea Britanie – 337 notificări;
3.    Germania – 276 notificări;
4.    Olanda – 259 notificări;
5.    Franța – 236 notificări;
6.    Belgia – 180 notificări;
7.    Spania – 174 notificări.

ANSVSA a transmis  23 de  notificări.
Estonia – 17 notificări ;
Malta – 13 notificări ;
Luxemburg – 13 notificări ;
Islanda – 4 notificări.

Notificări transmise de autoritățile responsabile ale țărilor membre pe categorii de  pericole potențiale (TOP 6) :

1.    Microorganisme patogene – 745 notificări ;
2.    Micotoxine – 495 notificări ;
3.    Reziduuri de pesticie – 405 notificări ;
4.    Metale grele – 219 notificări ;
5.    Aditivi alimentari și arome – 140 notificări ;
6.    Alergeni – 137 notificări.

Infecții parazitare – 11 notificări ;
Contaminare chimică – 8 notificări

Notificări totale  ale autorităților responsabile din țările membre pe categorii de produse  (TOP 6)

1.    Fructe si legume – 634 notificări ;
2.    Produse din nuci / nuci  / semințe – 477 notificări ;
3.    Pește /produse din pește – 297 notificări ;
4.    Produse carne porc – 176 notificări ;
5.    Produse carne (altele decât porc) – 159 notificări ;
6.    Ierburi și condimente – 150 notificări .

Miere și jeleu – 7 notificări ;
Aditivi alimentari și arome – 5 notificări ;
Vin – 5 notificări

„Siguranța și informația merg mână în mână: cu cât împărtășim mai multe informații, cu atât mai bine putem ținti eventualele riscuri și proteja consumatorii europeni. "Sistemul de alertă rapidă" pentru produsele nealimentare periculoase face posibil acest lucru. Lansat acum 12 ani, sistemul a devenit un instrument cu drepturi depline în ceea ce privește schimbul de informații referitoare la măsurile luate împotriva produselor periculoase găsite pe piață.
Rezultatele pentru anul 2015 sunt acum disponibile. Ele confirmă tendințele din anii precedenți că jucăriile rămân produsele cele mai notificate. Acest lucru nu este surprinzător: jucăriile sunt făcute pentru copii și trebuie să respecte cerințe ridicate de siguranță. De asemenea, observăm că notificările care implică substanțe chimice sunt în creștere și riscul de expunere se găsește, mai ales, în jucării și bijuterii. Datorită Sistemul de alerta rapida, putem semnala riscurile pe care consumatorii nu le cunosc.
Sistemul de alertă rapidă a devenit un instrument puternic, dar există întotdeauna loc de mai bine! Suntem dedicați în ceea ce privește îmbunătățirea calității notificarilor și creșterea sistemului de reacție. De asemenea, ne dorim să ajungem la cât mai mulți consumatori și comercianti și să-i informam despre modalitățile prin care sistemul îi poate ajuta.
Informația este în centrul relațiilor noastre cu partenerii comerciali internaționali, în special China, principalul producător de bunuri de consum comercializate în Europa. Cooperăm îndeaproape cu autoritățile chineze și împărtășim informații privind cerințele de siguranță care se aplică pentru produsele care urmează să fie vândute în Europa, precum și problemele constatate. Orice produs nesigur trebuie să fie oprit in cel mai scurt timp. Acesta este obiectivul nostru comun. Siguranta nu trebuie niciodata inteleasa de la sine. Doar colaborand îndeaproape putem face din Europa un loc mai sigur pentru toti consumatorii.” Vera Jourova, Comisar pentru Justitie, Consumatori si egalitate de gen.


Așa cum reiese din statisticile  raportului european pentru anul 2015 aferent sistemului rapid de alertă pentru produse periculoase, dar și din cuvântul comisarului european menționat în cadrul acestui raport, produsele importate din China continuă să se afle pe primul loc din punct de vedere al numărului total de notificări privind riscurile la adresa sănătății și vieții consumatorilor europeni. De altfel, aspecte privind calitatea, siguranța consumatorilor și trasabilitatea produselor au constituit obiectul discuției care a avut loc în data de 23 septembrie 2016 la sediul APC România dintre reprezentanții Ministerului Comerțului din China și conducerea Asociației Pro Consumatori.


„Trasabilitatea este o soluţie pentru protecţia consumatorului, dar este şi un instrument de control şi stabilire a responsabilității pentru autoritățile statului. Din păcate, informațiile aferente celor două sisteme rapide de alerta (RAPEX si SRAAF) de pe site-ul Comisiei Europene sunt prezentate numai in limba engleza, fapt care le face inaccesibile consumatorilor. Totodată, cele două instituții ale statului român, ANPC și ANSVSA, desemnate ca fiind puncte naționale  de contact în cadrul celor două sisteme europene de alertă rapidă, nu prezintă pe site-ul acestora o secțiune dedicată informațiilor despre produsele care au fost notificate ca fiind periculoase. Dacă comparăm numărul de notificări transmise de către ANPC (25 notificări în anul 2015) și cel transmis de către ANSVSA (23 notificări în anul 2015) cu notificările transmise de autoritățile  unor state cu o populație mai mică decât cea a României, cum ar fi Ungaria pentru RAPEX, care la o populație de 10 milioane locuitori a transmis 238 de notificări, deci de 9,5 ori mai multe decât ANPC, iar autoritatea similară ANSVSA-ului din Olanda, țara cu o populație de 17 milioane locuitori, a transmis 259 de notificări, adică de 11,2 ori mai multe decât ANSVSA-ul. Astfel, putem trage concluzia că atât ANPC, cât și ANSVSA nu întreprind suficiente acțiuni și măsuri pentru a ne proteja de produsele periculoase.” a precizat domnul conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC.

“Apreciem că este important să semnalăm în acest context Masa rotundă – “Protecția consumatorilor și presiunea schimbărilor economice și sociale”  - organizată pe data de 28 Mai 2014 de Universitatea Româno-Americană, în colaborare cu Comitetul Român al Distribuţiei şi Asociatia Pro Consumatori – APC. Cu această ocazie, s-au abordat o serie de aspecte dintre cele menţionate mai sus, iar în a doua parte a lunii noiembrie 2016 urmează a avea loc o a doua Masă rotundă, care se va bucura de acelaşi interes deosebit, tocmai ca rezultat al acestor colaborări tradiţionale care s-au reflectat şi în contribuţii semnificative la manifestări internaţionale (cum a fost, de exemplu, contribuţia adusă la Expo Milano 2015, TuttoFood, Shop 2015). Anul acesta, la New York, 1-3 Noiembrie 2016, se vor desfășura lucrările “BSR Conference 2016” (“Business for Social Responsibility”, organizaţie nonprofit a cărei misiune este de a lucra cu mediul de afaceri pentru a crea o lume justă și durabilă), va avea o sesiune special dedicată trasabilităţii cu tema “Este trasabilitatea Sfântul Graal al lanţului ofertei?”. În prezentarea sesiunii se precizează că: “toată lumea vrea trasabilitate, însă convingerea că este imposibil de atins împietează asupra rezolvării puzzle-ului; această sesiune va demonstra că trasabilitatea este de fapt posibilă” (exemplificând cu cazuri de succes: companii mari, jucători de nișă și industrii întregi).”Theodor Purcărea, Profesor la Universitatea Româno-Americană, Preşedintele Comitetului Român al Distribuţiei.


“Sistemul de trasabilitate este un instrument tehnic care ajută o organizaţie să se conformeze obiectivelor sale definite şi este aplicabil atunci când este necesar să se stabilească istoricul sau localizarea unui produs sau a componentelor sale relevante. Organizaţia trebuie să ia în considerare extinderea sistemului său de trasabilitate pentru a identifica mai bine orice produse potenţial nesigure care ar putea necesita să fie retrase. Sistemele de trasabilitate contribuie la cercetarea cauzei neconformităţii şi la capacitatea de a retrage şi/sau rechema produsele dacă este necesar. Sistemele de trasabilitate pot îmbunătăţi utilizarea adecvată şi încrederea în informaţii, eficacitatea şi productivitatea organizaţiei.” Diana Iorga, expert principal standardizare, Asociatia de Standardizare din Romania(ASRO).

„Protejarea consumatorului constituie dezideratul social impus tuturor producătorilor prin normă: toți producătorii și prestatorii sunt obligați să asigure securitatea consumatorilor, ferindu-i de orice risc. Imaginea și responsabilitatea sunt elemente pe care le consideră chiar prioritare firmele mari, aflate în plutonul competitiv din domeniu, pentru care orice zvon defavorabil are implicații mari asupra succesului și poziției lor.Un sistem de trasabilitate permite ca produsul să poată fi urmărit cu exactitate în toate etapele vieții sale. Dacă produsul finit a fost rezultatul prelucrării, combinării sau modificării altor produse, un sistem de trasabilitate identifică de unde au venit aceste produse și unde au fost asociate produsului finit. Cea mai largă utilizare în prezent a sistemelor de trasabilitate o reprezintă domeniul alimentelor și cel al produselor farmaceutice. Un sistem de trasabilitate complex și bine pus la punct dă posibilitatea cunoașterii cu precizie a cantității de produse dintr-un lot căutat și a locului unde se află. O astfel de performanță asigură, de pildă, retragerea din circulație doar a acelor produse / mărfuri susceptibile de o neconformitate / un defect, cu o minimă intervenție și operativ, prevenind acțiunile corective de largă amploare și panica din rândul consumatorilor, cu efecte grele pentru imaginea producătorilor.” Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București.

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Lion MentorTomis News

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark