Viitorul cumpărăturilor (2)

Dr. Ec. Emil Bojin

Revista britanică The Economist a publicat într-un număr recent un grupaj de articole sub titlul “Viitorul cumpărăturilor”. Continuăm prezentarea interesantelor informaţii.

  • Pe când site-ul care vinde bunuri online este fără contact uman, magazinele clasice vor trebui să câştige clienţi printr-un serviciu foarte personalizat adresat consumatorilor. Secretul supravieţuirii acestui tip de magazine este orientarea tot mai mare către client.

  • De pe vremea primului magazin universal din America, din 1876, nu a mai fost o astfel de schimbare în favoarea clientului.

  • Cea mai mare firmă din lume de retail este Walmart, care are, numai în America, o reţea de 4000 de supermarketuri.

  • În China, firma JD – care vinde online alimente – este foarte atentă la viteza de livrare a produselor, uneori chiar în 30 de minute. Pe lângă depozite, ea foloseşte şi magazinele de cartier. Alibaba deţine un lanţ de 200 supermarketuri unde cumpărătorii folosesc aplicaţii pe telefonul inteligent cu care află detalii despre produsele oferite, pot lua masa în magazin sau pot trimite cumpărăturile acasă. Suning, o firmă online, a cumpărat operaţiile de pe piaţa chineză a firmei franceze Carrefour.

  • Prin unirea dintre Ahold (Olanda) şi Delhaize (Belgia, prezentă în România sub marca Mega Image) s-a creat un gigant al supermarketurilor.

  • Un alt parteneriat strategic: dintre Tesco, cea mai mare reţea de supermarketuri din Marea Britanie, şi Carrefour – Franţa.

  • Purina este o firmă de hrană pentru animale, cu peste 15 miliarde de dolari vânzări pe an, deţinută de Nestlé, cea mai mare firmă de alimente din lume.

  • În China, peste jumătate din hrana pentru animale este vândută online, faţă de doar 10% în alte ţări.

  • Barcardi, gigantul mondial al băuturilor alcoolice, s-a adaptat la restricţiile impuse de pandemie şi a oferit seturi de preparat acasă cockteiluri. Ea a redenumit o marcă de whisky scoţian Aberfeldy (pe care o deţine) „The Loch Down” (de la lockdown şi loch – lac, vezi şi Loch Ness).

  • Alibaba a observat, când a început pandemia, o creştere masivă a cererii de produse pentru dezinfectat maşina. S-a adresat unei firme care făcea produse de curăţat şi i-a cerut un spray sanitar. Firma l-a realizat în 3 zile, faţă de normalul de 3 luni. Clienţii au cumpărat 200.000 de bucăţi în primele 24 de ore.

  • În America, firma Amazon şi altele au ridicat salariul minim la 15 dolari pe oră (2400$ pe lună, aprox. 9900 lei).

  • În America, vânzătorii cu amănuntul formează cel mai mare sector privat, cu 32 milioane de angajaţi. În UE, unul din şase angajaţi lucrează în domeniul vânzărilor. Deşi vânzările online obligă unele magazine clasice să se închidă, lucrătorii se pot angaja la firmele de comerţ online unde pot lucra în depozite, pot ambala alimente sau pot face curierat.

  • Pe măsură ce tot mai multe activităţi (unde se găseşte lenjeria de pat) vor fi automatizate, angajaţii vor putea oferi servicii mai utile. De exemplu, în loc să arate unde sunt sosurile pentru paste făinoase, ei vor putea sfătui la ce se potriveşte fiecare din ele.

  • Angajaţii din magazine vor avea nevoi de abilităţi de actor sau de expert în modă pentru a-i sfătui pe clienţi ce haine să poarte şi cum să arate splendid, astfel ca ei să se mai întoarcă la magazin.

  • Este o ironie faptul că firmele de comerţ plătesc la Google sau Facebook pentru a găsi clienţi online (pe baza datelor deţinute) şi pe de altă parte ele îşi lasă clienţii să plece din magazin fără să obţină date despre ei. Şi totuşi, un pas înainte a fost introducerea cardurilor de loialitate.

  • Aplicaţiile de pe telefoanele inteligente sunt o modalitate nouă de a conecta vânzătorii cu cumpărătorii. Ele furnizează informaţii despre obişnuinţele cumpărătorului, fie online, fie în magazin, aşa că firmele pot şti ce marfă să aducă în stoc sau ce să ceară producătorilor să fabrice.

  • Dar dacă clienţii simt că viaţa lor privată este violată, ei pot reacţiona cu furie. Instrumente care pot distruge încrederea clientului, dacă sunt manevrate greşit, pot fi urmărirea deplasărilor, recunoaşterea vocală şi facială, sau recomandări care sunt în mod evident părtinitoare. Ca să nu mai menţionăm furtul de date. 

  • Dacă se doreşte ca vânzările de retail să crească, clienţii trebuie să fie siguri că informaţiile despre ei sunt în mâini sigure.

  • În trecut, efortul era de a fideliza consumatorul faţă de magazin. Astăzi este invers.

  • Sectorul de retail va trebuie să răspundă şi unor preocupări recente ale consumatorilor, precum schimbările climatice, sustenabilitatea procesului de producţie sau tratamentul aplicat muncitorilor din ţările unde se manufacturează produsele.


Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark