Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Dr. Ec. Emil Bojin
În zilele de 20 şi 21 mai 2021 s-a desfăşurat Adunarea Generală a BEUC – Biroul European al Uniunilor de Consumatori, care este o organizaţie de tip umbrelă ce reuneşte asociaţiile de protecţia consumatorilor din Europa, inclusiv APC România. Adunarea s-a desfăşurat on-line în condiţiile impuse de pandemia de coronavirus.
Un prim subiect a fost primirea în BEUC a Fundaţiei Consumatorilor Polonezi, ca membru afiliat, pentru care au votat toţi participanţii. De asemenea, un nou membru al BEUC este Consiliul consumatorilor din Irlanda de Nord.
A urmat prezentarea raportului privind activitatea directorului şi directorului adjunct, dna Monique Goyens şi dna Ursula Pachl. S-au amintit o serie de acţiuni de impact major, precum:
- tranziţia către o energie verde, unde s-a remarcat riscul ca plata costurilor acestei tranziţii să cadă în sarcina consumatorilor;
- analiza aplicaţiei TikTok, de socializare mai ales a tinerilor, dar care conţine reclame, vânzări de produse – mai mult sau mai puţin evidente;
- problema Inteligenţei Artificiale, în care BEUC a contribuit la îmbunătăţirea proiectului de directivă a Comisiei Europene, arătând necesitatea ca dispozitivele care funcţionează cu software din această categorie să servescă şi să nu dăuneze consumatorilor.
În cadrul discuţiilor care au urmat, am prezentat participarea APC la proiectul BRIGHT (care urmăreşte stimularea consumatorilor să adopte un consum diferenţiat în funcţie de tarife şi încărcarea reţelei electrice), fapt care a generat interes din partea secţiunii Energie din cadrul BEUC.
A urmat prezentarea candidaţilor la funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte BEUC. Astfel, pentru funcţia de preşedinte candidează dl Klaus Muller. El este preşedintele federaţiei asociaţiilor de consumatori din Germania Vzbv, fiind în trecut parlamentar german din partea Partidului Verzilor. Dl Luis Rodrigues, candidat la funcţia de vicepreşedinte, este avocatul asociaţiei portugheze DECO, cu experienţă în organismele care colaborează cu Comisia Europeană.
S-a prezentat în continuare Raportul de activitate al BEUC, din care am reţinut următoarele realizări deosebite:
S-a prezentat în continuare Raportul Financiar, din care am reţinut că în anul 2000 BEUC a avut venituri în valoare de 5.800.807 Euro, pe următoarele surse: cotizaţiile membrilor 33,9%, sprijin CE 33%, donaţii (fundaţii, fonduri) 16%, proiecte finanţate de UE 16%.
Apoi a urmat procesul de votare (s-a folosit un software elaborat de o firmă canadiană). Au fost aleşi toţi candidaţii, inclusiv membrii Biroului Executiv, după cum urmează:
- Luisa Crisigiovanni, Altroconsumo (Italia)
- Olof King, Consumentenbond (Olanda)
- Vagn Jelsoe, Forbrugerrådet Tænk (Danemarca)
- Ileana Izverniceanu, OCU (Spania)
- Jan Bertoft, Sveriges Konsumenter (Suedia)
- Els Bruggeman,Test Achats/ Test Aankoop (Belgia)
- Cédric Musso, UFC Que choisir (Franţa)
- Rocio Concha, Which? (Marea Britanie)
- Breda Kutin, ZPS (Slovenia).
În cuvântul său de despărţire, dl Orjan Brinkman, fostul preşedinte BEUC, şi-a exprimat părerea că, în general, tinerii nu sunt interesaţi de mişcarea consumatorilor şi că nici nu cunosc drepturile de care se pot folosi.
A doua zi, 21 mai, dna Monique Goyens a prezenta elementele fundamentale ale existenţei BEUC şi a propus membrilor să decidă dacă rămân ca atare sau se aduc schimbări.
Astfel, OBIECTIVUL BEUC este să inspire şi să influenţeze politica Uniunii Europene care afectează consumatorii.
MISIUNEA BEUC este a promova interesele consumatorilor într-o societate sustenabilă şi digitală, ca parte a unei economii globale.
VIZIUNEA BEUC pentru o Uniune Europeană prietenoasă cu consumatorii: sustenabilă, echitabilă, competitivă, justă care protejează consumatorii. BEUC doreşte să stimuleze o mişcare consumeristă energică.
Dna Ursula Pachl a prezentat apoi „superpriorităţile” BEUC (acestea având un acces prioritar la finanţe şi la resursele umane), propunând membrilor să confirme sau să modifice această listă:
S-au format apoi grupuri separate, unde s-au discutat aceste priorităţi. În calitate de reprezentant al APC, am propus să se includă şi problemele ridicate de expansiunea continuă a economiei digitale.
După aceste discuţii, au fost prezentate scurte comunicări privind activitatea tuturor grupurilor. Propunerile formulate vor fi analizate de Biroul Executiv al BEUC.
A urmat o sesiune care a inclus prezentarea campaniilor desfăşurate de câteva organizaţii membre. Astfel, asociaţia italiană Altroconsumo a realizat o platformă de internet pentru calcularea emisiilor de CO2 generate de un consumator, asociaţia spaniolă OCU a realizat un software pentru rezolvarea problemelor generate de anularea tichetelor de transport, organizaţia spaniolă ASUFIN s-a ocupat de îmbunătăţirea cunoştinţelor financiare, iar asociaţia daneză a prezentat campania „Stop greenwashing”, contra afirmaţiilor nedovedite ale producătorilor despre caracterul ecologic al produselor.
Următoarea întâlnire a membrilor BEUC este programată pe 25 şi 26 noiembrie anul acesta, unde se va aproba strategia organizaţiei până în anul 2025, iar următoarea adunare generală va fi în mai 2022, când se va marca 60 de ani de la înfiinţarea BEUC.