Atelier de lucru organizat de BEUC

 

Dr. ec. Emil Bojin

 

BEUC, organizaţia europeană a consumatorilor, din care face parte şi Asociaţia Pro Consumatori (APC), a organizat pe 24 ianuarie 2022 un atelier de lucru, pentru a se discuta proiectele avute în vedere şi o serie de direcţii de acţiune.

Întâlnirea – desfăşurată online – a început cu o informare a preşedintelui, dl Klaus Muller, despre faptul că este nevoit să demisioneze, ca urmare a numirii sale într-un post de conducere din cadrul guvernului german. BEUC va organiza alegeri în curând.

Dna Monique Goyens, directorul BEUC, a reaminit participanţilor în ce constau valorile organizaţiei. Astfel, viziunea BEUC include:

- sprijinirea consumatorilor să facă alegeri sustenabile

- acţiuni pentru ca aceştia să beneficieze pe deplin de Piaţa Unică

- acţiuni pentru ca industria să protejeze consumatorii în mod implicit, prin proiectarea adecvată a produselor

- stimularea autorităţilor să implementeze în mod eficient legislaţia de profil

- acţiuni pentru protecţia consumatorilor pe piaţa globală

- acţiuni pentru a se obţine instituţii transparente şi răspunzătoare în faţa legii

- promovarea unei mişcări consumatoriste vibrante.

 

Privind strategia curentă a BEUC, aceasta include următoarele acţiuni:

- rezilienţa consumatorilor în economia post-pandemie

- sustenabilitatea economică a tranziţiei către o Uniune „verde”

- suveranitatea consumatorilor în lumea digitală

- atenţie sporită faţă de consumatorii vulnerabili.

Am intervenit, spunând că apreciez această ultimă idee, iar dna Goyens a subliniat faptul că nici tranziţia verde nu va avea succes dacă la ia nu participă toţi consumatorii, atât cei înstăriţi, cât şi cei pauperi.

 

Au urmat două sesiuni separate, în care participanţii au ales subiectul de interes. La prima sesiune, am luat parte la discuţia despre „Digitalizarea energiei”. Dl Jaume Loffredo, specialistul BEUC în problema energiei, a făcut o scurtă prezentare, din care am reţinut:

- preţurile la electricitate se schimbă de la o oră la alta, iar industria economiseşte bani adaptându-şi consumul

- acest lucru îl pot face şi consumatorii individuali, graţie noilor tipuri de contracte flexibile

- consumatorii nu pot sta cu ochii mereu pe contorul inteligent (smart meter) ca să-şi adapteze utilizarea aparatelor, dar tehnologiile digitale pot ajuta în acest sens.

A urmat o serie de întrebări şi discuţii privind experienţa din diversele ţări reprezentate în acest grup de lucru. S-au evidenţiat, încă o dată, marile discrepanţe dintre ţările occidentale şi cele estice – unde astfel de contracte sunt abia la început. Am informat despre situaţia de la noi, arătând că deocamdată primul plan al interesului public este valoarea facturilor la energie; am arătat că se constată apariţia maşinilor electrice, inclusiv de la Dacia, care se pot încărca gratis cel puţin în reţeaua magazinelor Kaufland.

Al doilea grup la care am participat s-a ocupat de îmbrăcămintea sustenabilă. Dra Bianca Morales, de la BEUC, a făcut o trecere în revistă a situaţiei, în viziunea organizaţiei: firmele de confecţii oferă prea multe colecţii pe an, pe care consumatorii sunt invitaţi să le cumpere, pentru a rămâne în ton cu moda; 9 din 10 consumatori europeni doresc haine mai durabile; aceeaşi proporţie doresc să poarte încălţăminte reparată; hainele trebuie confecţionate în mod corect (fără munca copiilor, salariile să fie decente); se pledează pentru reciclare, pentru eliminarea cumpărăturilor care nu sunt necesare, pentru ignorarea ultimei mode, pentru hainele de second-hand. BEUC propune o listă de acţiuni pentru promovarea confecţiilor sustenabile:

- proiectarea să ţină cont de durabilitate, de prezenţa materialului plastic, de posibilitatea de a fi reciclate

- etichetele să conţină informaţii despre impactul ecologic

- interzicerea distrugerii hainelor care nu s-au vândut

- eliminarea consumului exagerat.

Am luat cuvântul, în timpul acordat discuţiilor, şi am spus că astfel de preocupări sunt specifice ţărilor bogate şi timpurilor actuale, care au adus Europei o prosperitate nemaiîntâlnită. Am combătut ideea că trebuie redus consumul, arătând că nu este locul acestei acţiuni în cadrul unei organizaţii a consumatorilor. La acestea, dna Goyens a intervenit sprijinind poziţia BEUC, iar reprezentantul asociaţiei suedeze a reiterat ideea că, într-adevăr, consumăm prea mult, iar această problemă trebuie combătută. De altfel, majoritatea participanţilor au susţinut această poziţie, pe care am calificat-o drept paradoxală.

 

În finalul întâlnirii s-au prezentat propunerile conducerii BEUC pentru îmbunătăţirea reţelei de membri, sprijinite pe trei piloni: sprijinirea organizaţională (capacity building), derularea de proiecte şi coordonarea activităţii dintre membri.

 

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Lion MentorTomis News

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark