Consumatorii în epoca digitală

O interesantă întâlnire a organizat BEUC – organizaţia europeană a uniunilor de consumatori – pe data de 27 septembrie 2022, la Bruxelles, având ca temă „Regândirea protecţiei consumatorilor în lumea digitală.” Au luat cuvântul profesori universitari, membri ai Parlamentului European, reprezentanţi ai Comisiei Europene, precum şi invitaţi din Statele Unite.

Prima temă discutată a fost „Asimetria digitală”. După cum arată BEUC, consumatorii de azi fac faţă unei game de provocări care nu erau cunoscute înainte de epoca digitală: extragerea datelor cu sau fără consimţământul utilizatorului, supravegherea comercială, pierderea caracterului privat al datelor, persuasiune prin metode artificiale, distorsionarea posibilităţii de alegere, discriminarea pe bază de algoritmi – toate acestea pun presiuni asupra protecţiei oferite de lege.

Consumatorii sunt supuşi unor practici care le limitează libertatea pe piaţă. Colectarea datelor despre utilizatorii internetului de către agenţii economici digitali nu poate fi evitată şi în fapt ea predă în mâinile operatorilor de la marile platforme cheile către viaţa noastră.

Cercetările întreprinse de BEUC au denumit piesa centrală a acestui mănunchi de probleme drept „asimetrie digitală”, adică profundul dezechilibru de putere în economia digitală, ea generând imposibilitatea ca consumatorii să-şi păstreze autonomia şi caracterul privat al operaţiilor.

O concretizare a acestei situaţii o reprezintă profilul digital al utilizatorului, care a reţinut comportamentul său la cumpărarea de produse prin internet – ce a preferat, ce preţ a plătit etc. Acest profil este vândut de la un agent economic la altul, astfel încât consumatorul este pus în faţa unui set de oferte similare. Pentru consumatorii care sunt interesaţi de informaţii, agenţii economici folosesc mecanisme de ierarhizare a conţinutului, şi mai ales prezintă ştiri cu caracter emoţional.

Studiile au arătat că utilizatorii sunt bombardaţi de cereri privind acordarea acceptului pentru accesarea unui anumit site. Adesea, ei renunţă să citească toţi termenii şi apasă butonul „accept”, care mai bine ar fi denumit „renunţ să mai citesc”.

Ce ar avea de făcut autorităţile? Ele trebuie să impună măsuri de protecţie a consumatorilor care să fie prezente în programele rulate pe internet în mod implicit şi luate în vedere încă din faza de proiectare. Consumatorii au nevoie de mai multă protecţie online decât offline, adică în piaţa clasică.

În actualele condiţii de asimetrie digitală, datoria demostrării că s-au respectat regulile stabilite trebuie să cadă în sarcina agentului economic care operează în piaţa digitală; nu se poate aştepta în mod realist ca un consumator să poată demostra caracterul incorect al unei operaţii – ar trebui să înregistreze fiecare acces pe o interfaţă în continuă modificare.

BEUC propune şi alte măsuri: a) impunerea datoriei de a se desfăşura operaţii în mod corect, încă din faza de proiectare; b) interzicerea practicilor dăunătoare, cum este realizarea unui profil al consumatorului sau adaptarea preţului în funcţie de acest profil; c) îmbunătăţirea aplicării reglementărilor de către organele abilitate, mai ales prin colaborarea autorităţilor din diverse domenii (protecţia consumatorilor, protecţia datelor personale, concurenţa) d) şi, mai ales, includerea protecţiei consumatorilor în reglementările privitoare la piaţa digitală: Digital Services Act, Digital Markets Act, Digital Governance Act şi Artificial Intelligence Act.

Dintre comunicările prezentate, am reţinut:

-                          Prof. Hans Micklitz, care a arătat că rezultatele studiilor efectuate indică o vulnerabilitate generală a consumatorilor pe piaţa digitală; nu e vorba doar de bătrâni sau copii, ci cu toţii avem această poziţie.

-                          Dna Margrete Vestager, vicepreşedinta CE, care a informat că se desfăşoară în prezent o verificare a reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

-                          Dl Sam Levine, directorul Direcţiei de Protecţia consumatorilor din cadrul Federal Trade Commission, SUA, care a arătat că situaţia de pe piaţa digitală de azi infirmă poziţia asumată cu 40 de ani în urmă de administraţia Reagan, unde se susţinea că piaţa rezolvă mai toate problemele consumatorilor.

-                          Dna Shushana Zuboff, activistă şi autoare a cărţii „Surveillance Capitalism” (capitalism de supraveghere), care a tras numeroase semnale de alarmă privind obiceiul agenţilor economici să reţină comportamentul consumatorului în lumea digitală.

Întâlnirea a fost încheiată de dna Monique Goyens, directoarea BEUC.

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark