CPC şi BEUC

Luni 17 octombrie 2022 a avut loc atelierul CPC-BEUC „Stronger Together” (Mai puternici împreună), organizat online de BEUC în cooperare cu DG Justiție. Reţeaua de cooperare pentru protecţia consumatorilor CPC s-a organizat prin regulamentul No 2006/2004 pentru a facilita rezolvarea problemelor apărute în cadrul cumpărăturilor transfrontaliere. Ea este constituită din autorităţile de resort. Cooperarea se referă la numeroase domenii, precum practici comerciale neloiale, comerţul electronic, refuzul de a livra produse în anumite ţări, dreptul pasagerilor şi altele.

Atelierul a fost oportun, deoarece Regulamentul CPC este în prezent revizuit și evaluat de către Comisia Europeană.  

Consultarea publică a UE este în desfășurare până pe 21 decembrie și este așteptată o propunere legislativă până la jumătatea anului 2023.  

DG JUST intenționează să consolideze sistemul de aplicare a legii CPC, prin lărgirea domeniului de aplicare, instrumentele și procedurile prevăzute și sporind efectul său de descurajare (de exemplu, acordarea mai multor puteri Comisiei în circumstanțe specifice).

S-au discutat câteva idei concrete pentru consolidarea cooperării dintre alertatorii externi (în principal – asociaţiile de consumatori) și Rețeaua CPC.

Autoritățile CPC au recunoscut rolul organizațiilor de consumatori care prot prezenta probe și au oferit sugestii cu privire la modul de optimizare a lansării unei alerte CPC, subliniind importanța unor circumstanțe clare, a unui raționament juridic solid și a dovezilor solide (care implică consumatorii). Ideea organizării „audierii” preliminare atunci când este depusă o alertă a fost discutată și preluată și de mai multe autorități CPC.

Toți participanții au susținut ideea de a crea un dialog structurat, prin programarea unei întâlniri anuale și a unui atelier tematic specializat pentru a discuta prioritățile de aplicare și problemele curente.

Cea mai dezbătută problemă a fost de a găsi echilibrul corect între transparență și confidențialitate. Membrii BEUC au cerut în unanimitate să fie ținuți la curent de către rețeaua CPC, după ce au prezentat alerte de înaltă calitate. Informarea organizațiilor de consumatori de fiecare dată când rețeaua CPC atinge o piatră de hotar în procedură poate fi benefică atât pentru rețea (de exemplu, ea poate primi opiniile alertanților cu privire la angajamentele propuse de comercianți), cât și pentru alertatorii externi. BEUC va lucra cu DG Justiție la mai multe proiecte de concluzii operaționale care vor fi trimise în curând rețelei BEUC și rețelei CPC pentru aprobare.

Este regretabil că România lipseşte din lista ţărilor în care organizaţiile de consumatori pot alerta autorităţile (detalii aici). La acest atelier de lucru a participat online şi Asociaţia Pro Consumatori, în calitate de membru al BEUC.

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark