Gâtul de miel se vinde cu 36 lei kilogramul în marile lanţuri de magazine!

Asociația Pro Consumatori (APC) cu activitate în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor de peste 33 de ani, a monitorizat şi în acest an preţurile la carnea de miel. În obiceiurile de consum a milioane de români în Sfânta zi de Paște se obișnuiește să se consume preparate din carne de miel. Prețul cărnii de miel este influențat de raportul dintre cerere și ofertă. Faţă de anul trecut preţurile la sortimentele de carne de miel au înregistrat o creştere medie de 20% în marile lanţuri de magazine, astfel: la carcasa de miel preţul variază între 49 de lei/kg și 60 de lei/kg, pulpa de miel cu os şi cotletul de miel cu os se vând cu 65 de lei/kg, organele de miel se vând cu 60 de lei/kg, spata de miel se vinde cu 55 lei/kg, ceafa de miel se vinde cu 55 lei/kg, pieptul de miel se vinde cu 46 lei/kg şi gâtul de miel se vinde cu 36 lei/kg.

Dintre cauzele care au favorizat practicarea unor astfel de preţuri la carnea de miel, menţionăm:

1.    Prețul piperat al cărnii de miel din marile lanțuri de magazine se explică prin adaosul comercial de la 100% la 150% practicat de ele. Acest fapt este susţinut şi de existenţa unui singur furnizor de carne de miel în cazul fiecărui lanţ de magazine. Legal ar fi fost să existe concurenţă în aceste magazine prin facilitarea accesului a mai multor crescători de oi cu sistem de abatorizare, fapt care ar fi dus la preţuri mult mai mici la carnea de miel.

2.    România este pe locul 3 în Uniunea Europeană la creșterea ovinelor și caprinelor, cu un efectiv de 12 milioane de animale. România deține efective suficiente de miei care să ducă la formarea unui preț corect pentru participanții la piața cărnii de miel, crescătorii de ovine, comercianţii și consumatorii de carne de miel. Acest lucru s-ar fi putut întâmpla şi dacă ar fi fost deschise suficiente puncte volante pentru sacrificarea mieilor în toate județele țării, în funcție de efectivul de ovine și caprine din fiecare județ, fapt care ar fi dus  la  crearea acelui echilibru dintre cerere și ofertă care face ca prețul să fie unul corect pentru toți participanții la piața cărnii de miel.

3.    Închiderea pieţelor tradiţionale ale românilor prin Nota de serviciu nr. 26977/11.07.2018 emisă de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor prin care s-a decis “suspendarea pe o perioadă nedeterminată a tuturor târgurilor de animale autorizate sanitar veterinar”. Asupra acestei note nu s-a mai revenit, astfel că ţăranii şi micii fermieri nu au unde să-şi vândă mieii/iezii, astfel că sunt la mâna unor samsari care se ocupă de comerţul cu aceste animale în interiorul şi în afara ţării şi care le oferă preţuri de achiziţie care variază între 10 şi 15 lei/kg în viu.Un preţ corect pentru crescătorii de ovine/caprine ar fi de 20 de lei kilogramul în viu, ceea ce ar înseamna un preț după sacrificare de 30-33 lei/kg al carcasei de miel, având în vedere randamentul mieilor după sacrificare, care variază între 55% și 60%. 

Asociatia Pro Consumatori trage încă un semnal de alarmă cu privire la absenţa măsurilor administrative şi în acest an din partea Guvernului României în direcţia unui comerţ echitabil al cărnii de miel pentru participanţii la piaţa cărnii de miel, respectiv crescătorii de ovine/caprine, comercianţi şi consumatori. Absenţa acestor măsuri din partea Guvernului au dus la practicarea unor astfel de preţuri piperate la acest aliment care face parte din preparatele de pe masa de Paşte. Totodată, Asociaţia Pro Consumatori solicită Guvernului României să oblige prin hotărâre de Guvern toţi comercianţii de alimente, în perioada imediat următoare, să afişeze lângă preţul de vânzare al fiecărui aliment şi adaosul comercial aplicat la preţul de achiziţie, numai în acest fel consumatorii i-ar identifica cu usurinţă pe speculanţi, pe cei care aplică adaosuri comerciale mai mari de 30% şi în felul acesta nu ar mai cumpăra de la aceştia!

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark