Grupul Consumatori si Mediu al CEES

Asociaţia Pro Consumatori a luat parte – prin internet – la conferinţa organizată, în 1 octombrie 2021, de Consiliul Economic şi Social (organism al Uniunii Europene), prin grupul „Consumatori şi Mediu”, cu prilejul împlinirii a 30 de ani de activitate a acestuia.

Organizatorii au prezentat realizările grupului: reglementarea supra-îndatorării, combaterea îmbătrânirii programate a produselor şi stimularea economiei circulare. Deoarece consumatorii vor fi actorii principali în „tranziţia verde”, aceasta trebuie să se producă în mod echitabil pentru toţi participanţii. Astfel, trebuie abordată problema sărăciei energetice.

Dna Marie-Paule Benassi, din partea Comisiei Europene, Directoratul Consumatori şi Justiţie, a menţionat iniţiativele CE pentru întărirea drepturilor consumatorilor şi a arătat că Noua Agendă Consumatori a stabilit ţinte ambiţioase pentru un nou tip de piaţă comună, mai digitală şi mai verde. Detalii AICI.

Dl Pascal Durand, membru al Parlamentului European, a declarat susţinea PE pentru orice acţiune vizând protecţia consumatorilor pornită din iniţiativa grupului menţionat. El a arătat că doar cei bogaţi îşi permit produse durabile, iar cei săraci cumpără produse de proastă calitate; este de părere că normele impuse de UE au contribuit la creşterea protecţiei consumatorilor pe piaţa globală, modelul european fiind cel mai bun din lume, iar dreptul consumului este în inima politicii europene. Dl Durand a subliniat „rolul enorm al societăţii civile” în protecţia consumatorilor .

Dl Jean Daniel Levy, de la firma de cercetări sociologice Harris Interactive, a arătat că în ultimii 30 de ani europenii au devenit tot mai interesaţi de problemele de mediu. Conform unui sondaj recent, europenii sunt anxioşi şi pesimişti. Ei cred că:

- consumatorii nu se vor schimba, iar Tera va fi jefuită de resurse în continuare: 75%

- am atins un punct fără întoarcere, Tera se îndreaptă spre catastrofă: 60%

- noile tehnologii ne pot ajuta să evităm catrastrofa ecologică: 56%

- am încredere în oameni, ei vor şti să ia măsuri eficace pentru salvarea planetei 55%

- nu am încredere nici în oameni, nici în tehnologie: 45%

Cu privire la cumpărăturile făcute on-line, consumatorii declară că ţin şi la metoda cumpărăturilor din magazin:

- vreau să văd şi să pipăi produsul 83%

- vreau să încerc produsul înainte de a-l cumpăra 79%

- îmi place să merg în centre comerciale 65%

- vreau să fiu sfătuit de vânzători 62%

 

Doamna Monique Goyens, Directorul General al Biroului european al uniunilor de consumatori (organizaţie-umbrelă, din care face parte şi APC), a arătat că până recent nu am aplicat serios legile şi am adoptat un mod de viaţă dăunător mediului. Ea este de părere că  trebuie să eliminăm combustibilii fosili imediat şi  să abandonăm modelul sec. 20 de piaţă: nu mai merge cu coduri voluntare, trebuie reglementări dure. (Modelul sprijinit aici este în contrast cu politicile duse în anii ‘80 de premierul Margaret Thatcher în Marea Britanie şi de Preşedintele Ronald Reagan în SUA, care au eliminat o serie de legi pentru a stimula libera acţiune a pieţei libere; o formă a fost înlocuirea normelor obligatorii cu coduri de conduită asumate voluntar de companiile de acelaşi profil).

Privind digitalizarea economiei, dna Goyens atrage atenţia asupra faptului că  digitalizarea duce la dezumanizarea relaţiilor: vorbim cu roboţi, suntem manipulaţi prin programe care ne stabilesc profilul de consumator şi ca urmare primim informaţii filtrate („priviţi la dezastrul Trump”, a spus ea). Încă un lucru important: dacă totul se bazează pe conectare la internet, ce ne facem când cade reţeaua?

Cu referire la tranziţia verde, dna Goyens a arătat că acest proces costă, pentru că trebuie să ne schimbăm felul cum mâncăm, cum trăim, dar politicile trebuie să permită ca toţi consumatorii să beneficieze de avantajele economiei verzi. Ca atare,  Direcţiile din CE trebuie să se coordoneze, să pună consumatorul în centrul activităţii.

Dl Thierry Libaert, purtător de cuvânt al grupului de faţă, a arătat că protecţia mediului şi protecţia consumatorilor sunt strâns imbricate. Acţiunile de combatere a învechirii programate a produselor reduc cantitatea de deşeuri şi fac economii de materii prime, de exemplu.

Dl Bernardo H. Bataller, din acelaşi grup, a subliniat că în viitor acest grukp se va concentra nu doar pe promovarea economiei circulare, dar şi pe schimbările climatice, făcând tot posibilul ca reclamele să fie de încredere iar tehnicile de marketing să nu fie înşelătoare, prin declaraţiile că produsul în cauză ar fi prietenos cu mediul.

 

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark