Noi reguli de roaming

Pe 1 iulie 2022 intră în vigoare Regulamentul  (EU) 2022/612 privind noile prevederi privind roaming-ul. Organizaţia europeană a uniunilor de consumatori – BEUC – a grupat o serie de informaţii relevante. Printre ele, aceste întrebări frecvente privind politica Uniunii Europene de roaming, pe care vi le prezentăm. Precizăm că textul aparţine Comisiei Europene.

 ÎNTREBĂRI FRECVENTE - POLITICA UE DE ROAMING

  

Vorbeşte ca de acasă

  1. Ce este roamingul și roaming ca acasă?

Roaming este atunci când folosiți telefonul mobil/tableta când călătoriţi în afara țării de reşedinţă. Atâta timp cât petreci mai mult timp acasă decât în străinătate, beneficiezi de roaming ca acasă. Prin urmare, în UE nu veți fi taxat mai mult decât plătiți în mod normal acasă pentru apeluri, mesaje și internet.  Actualul regim Roam like at Home a fost instituit în 2017 și odată cu noul Regulament (din 1 iulie), el este prelungit și îmbunătățit.

  1. Roam Like at Home (RLAH) este automat sau trebuie să fac ceva pentru a-l activa?

Dacă aveți deja activat RLAH sau sunteți un client nou, nu trebuie să configurați nimic. Operatorul dumneavoastră continuă automat să aplice tarife interne atunci când vă deplasați în străinătate.

  1. Este adevărat că nu plătesc nimic în plus când îmi folosesc smartphone-ul în UE?

Da. Când efectuați un apel telefonic, trimiteți un mesaj SMS sau utilizați date din altă țară din UE, acestea vor fi taxate sau deduse din volumele planului tarifar național exact ca și cum ați fi acasă. Nu trebuie să plătiți nimic în plus. Indiferent dacă folosiți telefonul mobil în timp ce vă aflați în străinătate în UE sau în țara în care locuiți, veți fi în roaming ca acasă. Aceste reguli de RLAH au fost acum prelungite până în 2032.

  1. Cum voi putea identifica tarifele Roam Like at Home cu furnizorii mei locali?

Roaming Like at Home va fi tariful prestabilit de roaming pentru toate contractele care includ roaming. Dacă doriți să cumpărați un nou plan tarifar care include roaming, operatorul dumneavoastră vă va prezenta acel plan tarifar cu Roam Like at Home în mod implicit. Dacă aveți deja activat Roam Like at Home, îl veți păstra.

  1. Există limite de volum în timp ce călătoresc?

Dacă acasă aveți apeluri și SMS-uri nelimitate, veți avea apeluri și SMS-uri nelimitate şi în UE. Dacă acasă aveți date mobile nelimitate sau date mobile foarte ieftine, operatorul dvs. poate aplica o limită de siguranță (utilizare corectă) privind utilizarea datelor în roaming. Dacă acesta este cazul, operatorul vă va informa în prealabil despre o astfel de limită și trebuie să vă avertizeze în cazul în care o atingeți. Această limită de siguranță va fi suficient de mare pentru a acoperi majoritatea, dacă nu toate, nevoile dvs. de roaming. Dincolo de acest prag, puteți continua roamingul de date, cu o taxă mică, care este plafonată la 2 Euro per GB începând cu 1 iulie 2022; ea va scădea progresiv la 1 Euro în 2027.

  1. Există excepții sau reguli ascunse de la drepturile de roaming?

Dacă  vă stabiliți  reședința într-o altă țară din UE, este posibil să nu  beneficiaţi de ofertele Roam Like at Home de la operatorul din ţara din care aţi venit. Dar veți putea să veţi roam Like at Home cu un abonament mobil în noua ţară de reședință.

  1. În ce țări pot călători cu RLAH?

Regimul Roam like at Home este disponibil în TOATE cele 27 de țări ale UE: Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg , Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Spania, Suedia.

Regimul Roam like at Home este disponibil și în țările din Spațiul Economic European: Islanda, Liechtenstein, Norvegia.

Țările din afara UE/SEE nu sunt acoperite de Roam Like At Home, dar mulți operatori aleg să extindă aceste oferte și către țări terțe.

Din moment ce Regatul Unit/Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, regimul Roam like at Home nu se aplică călătoriilor în Regatul Unit. În timp ce unii operatori au ales să extindă roaming-ul ca acasă în Regatul Unit, aceasta nu este o obligație. Vă recomandăm să verificați cu operatorul respectiv tarifele de roaming relevante atunci când călătoriți în Regatul Unit.

  1. Ce pot face dacă plec în străinătate și nu pot folosi Roam Like at Home și sunt taxat suplimentar?

Ar trebui să verificați cu operatorul dvs. planul de roaming la care v-ați abonat și orice restricții aplicabile. Dacă v-ați abonat la un contract și ați ales opțiunea implicită Roam Like at Home, puteți contesta orice taxe suplimentare cu operatorul dvs., care  trebuie să aibă o procedură de reclamații în vigoare. Dacă operatorul persistă, ar trebui să anunțați organismul relevant din țara dvs., de obicei autoritatea națională de reglementare în domeniul telecomunicațiilor, care vă poate sfătui în continuare. Este posibil să fiți taxat suplimentar pentru apelurile către numere speciale de servicii cu valoare adăugată.

 

 

Noul regulament de roaming din 1 iulie 2022

 

  1. Am auzit că există un nou regulament de roaming din iulie 2022 [1]. Ce se va schimba pentru mine?

Așa cum a fost din iunie 2017, noul Regulament privind roamingul ne asigură că ne putem bucura în continuare de apeluri, SMS-uri și date mobile, fără taxe suplimentare în timp ce călătorim prin UE.

Pe lângă stabilirea de noi tarife  maxime pe care operatorii le plătesc reciproc pentru serviciile de roaming, există și noi reguli care adaugă mai multe beneficii pentru consumatori, astfel încât să puteți utiliza cele mai recente servicii inovatoare  în timpul călătoriei și pentru a vă proteja mai bine de tarifele ascunse. Aceste noi beneficii includ:  aceeași calitate și viteză mobilă în străinătate ca și acasă (atunci când este fezabil din punct de vedere tehnic), precum şi mai multe informații pentru a preveni taxele suplimentare ascunse, adică atunci când apelați cu valoare adăugată din străinătate sau dacă telefonul dvs. se conectează la o rețea non-terestră atunci când călătoriți cu barca sau avionul; sau prin mecanisme de întrerupere când sunt atinse anumite limite. Noile reguli vă asigură, de asemenea, că puteți contacta serviciile de urgență ușor și eficient de pe smartphone și că sunteți informat cu privire la mijloacele alternative de a ajunge la 112, cum ar fi prin SMS, aplicații sau text în timp real ; beneficiaţi și de servicii de avertizare, acolo unde este cazul.

Calitatea serviciului

  1. Dar calitatea serviciului în roaming?

Roaming ca acasă înseamnă că  poți folosi serviciul mobil în același mod ca și acasă. Aceasta include și calitatea, cum ar fi viteza sau accesul la 4G dacă aveți în mod normal 4G acasă. În unele cazuri nu este posibil să oferi aceeași calitate, deoarece rețeaua poate să nu fie la fel de bună ca cea pe care o folosești în mod normal acasă, sau topografia țării pe care o vizitezi ar putea fi diferită, de exemplu, cu munți sau o mulțime de insule. Există diferiți factori care pot afecta serviciul mobil, dar operatorul dumneavoastră ar trebui să facă tot posibilul pentru a oferi aceeași calitate ca acasă, atunci când acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.

  1. Care sunt informațiile la care mă pot aștepta cu privire la calitatea serviciului?

Operatorul dumneavoastră ar trebui să vă informeze în mod clar despre calitatea serviciului de roaming. Contractul dvs. ar trebui să includă informații despre modul în care serviciul de roaming poate diferi de serviciul pe care îl utilizați acasă și de ce serviciul nu este uneori același cu cel de acasă. Contractul ar trebui să includă, de asemenea, informații despre cum să depuneți o plângere atunci când calitatea serviciului nu este cea așteptată.

Operatorul dvs. ar trebui, de asemenea, să publice informații, de exemplu pe pagina lui de web, despre calitatea serviciului. Aceste informații ar trebui să fie mai detaliate decât contractul. Ar trebui să explice de ce un serviciu de roaming ar putea fi diferit de cel de acasă, în special, abaterile de la vitezele maxime de încărcare și descărcare anunțate sau estimate care sunt oferite pe plan intern și modul în care aceste diferențe pot afecta serviciul de roaming. Informațiile ar putea include, de asemenea, o explicație a modului în care limitările de volum, viteza, generațiile și tehnologiile de rețea disponibile și alți parametri de calitate ai serviciului pot avea, în practică, un impact asupra serviciului de date în roaming și, în special, asupra utilizării conținutului, aplicațiilor și serviciilor.

  1. Am întotdeauna acces 4G sau 5G acasă, dar când călătoream, aveam doar acces 3G. Ar trebui să am aceeași viteză de rețea mobilă în străinătate?

Când aceeași generație de rețea, de exemplu 4G, este disponibilă în țara pe care o vizitați, atunci în mod normal ar trebui să aveți acces la ea. Operatorul dumneavoastră ar trebui să se asigure că aveți acces la aceeași rețea și aceeași calitate ca acasă. În unele cazuri, acest lucru nu va fi posibil deoarece aceeași rețea sau tehnologie poate să nu fie disponibilă în țara pe care o vizitați. Disponibilitatea rețelei variază în UE, este posibil ca cele mai recente rețele mobile să nu fie implementate oriunde în același timp și aceeași viteză a rețelei mobile poate să nu fie întotdeauna disponibilă. Acesta poate fi cazul rețelelor 5G.

În plus, operatorul dumneavoastră ar trebui să vă informeze despre calitatea serviciului mobil la care vă puteți aștepta în roaming. Ar trebui să puteți găsi aceste informații menționate în contractul dvs. și pe site-ul web al operatorului.

Notificări pentru consumatori

  1. Care sunt informațiile pe care operatorul trebuie să le includă în mesajul automat de bun venit pe care îl primesc de fiecare dată când trec o frontieră UE? Pot renunța la acest mesaj?

Ori de câte ori treceți granița, operatorul dvs. ar trebui să vă trimită gratuit un mesaj automat cu informațiile  despre preț, personalizate, privind tarifele de roaming, inclusiv TVA, care se aplică pentru efectuarea și primirea apelurilor, trimiterea de SMS-uri și utilizarea serviciilor reglementate de roaming de date. Informațiile ar trebui să includă, de asemenea, orice politică de utilizare loială pe care o aplică operatorul dvs., de exemplu dacă operatorul aplică o limită pentru volumul de date pe care îl puteți consuma în roaming. De asemenea, ar trebui să includă informații despre eventualele suprataxe care se pot aplica după ce ați consumat limita de volum de date. Mesajul ar trebui să includă informații despre anumite servicii care nu sunt gratuite, cum ar fi apelarea la o linie fierbinte sau la serviciile pentru clienți.

Vă puteți informa operatorul că nu doriți să primiți aceste informații.

Pe lângă informațiile privind prețurile, operatorul dumneavoastră trebuie să vă informeze întotdeauna că apelurile către numărul unic european de urgență 112 sunt gratuite și cum puteți accesa serviciile de urgență prin alte mijloace în țara pe care o vizitați. Mesajul automat ar trebui să includă un link către o pagină web unde puteți vedea ce alte comunicații de urgență sunt disponibile în țara în care vă aflați, de exemplu, SMS-uri de urgență, aplicații de urgență și altele similare. Veți primi întotdeauna aceste informații de fiecare dată când intrați în altă țară din UE.

  1. Cum funcționează facilitatea de întrerupere și cum îi protejează pe consumatori de șocuri de facturare?

Furnizorii de roaming se vor asigura că vă este trimisă o notificare atunci când serviciile de date în roaming au atins 80% din limita financiară sau de volum convenită.

De asemenea, furnizorii de servicii de roaming trebuie să emită notificări atunci când consumați mai mult de 100 EUR într-o perioadă de facturare lunară. Notificarea va indica procedura pe care trebuie să o urmați dacă doriți să continuați să utilizați serviciile de roaming.

Clienții pot renunța la acest mesaj și la limite, prin anunţarea operatorului lor.

Servicii cu valoare adăugată

  1. De ce ar trebui să fiu conștient de apelurile către servicii cu valoare adăugată în roaming?

Apelurile către anumite numere de servicii cu valoare adăugată pot include apeluri către companii de asigurări, companii aeriene, birouri de asistență pentru clienți etc. Acestea includ, de asemenea, trimiterea unui SMS pentru jocuri și divertisment, cum ar fi votul pentru o competiție de emisiuni TV sau participarea la un joc. Apelarea sau trimiterea de mesaje text la aceste numere de acasă poate include unele costuri sau poate fi gratuită, în funcție de serviciu. Când vă aflați în străinătate, telefonarea sau trimiterea de mesaje text către numerele de servicii cu valoare adăugată include de obicei costuri suplimentare la care este posibil să nu vă așteptați. Este posibil ca un număr pe care îl puteți apela gratuit de acasă să nu fie gratuit în străinătate . La fel, dacă trebuie să plătești doar o mică taxă atunci când apelezi un număr de acasă, poate fi mai scump când suni din străinătate.

  1. Cum mă protejează regulile de roaming de tarifele crescute de la serviciile cu valoare adăugată?

Regulile de roaming urmăresc să vă sporească conștientizarea că numerele de servicii cu valoare adăugată pot fi supuse unor taxe suplimentare. Ar trebui să puteți găsi informații despre numerele de telefon pentru servicii cu valoare adăugată în contractul dvs., pe o pagină web dedicată, precum și prin SMS-urile pe care le primiți la trecerea frontierei către o altă țară din UE.

Pentru apelurile care sunt gratuite la domiciliu, dar care pot fi taxate în roaming, operatorul trebuie să includă informații despre suprataxa pentru numerele de telefon gratuite în roaming pe o pagină web dedicată, care va include și informații despre intervalele de numerotare pentru serviciile cu valoare adăugată.

Rețele non-terestre

  1. Pot folosi Roam Like at Home pe nave și avioane din UE?

Normele UE privind roamingul se aplică numai rețelelor terestre. Atâta timp cât sunteți conectat direct la o rețea de telefonie mobilă terestră (de exemplu, pe râuri, lacuri sau de-a lungul coastei), puteți în continuare să vă vorbiţi ca acasă. Dar  când vă aflați pe o navă pe apă deschisă sau în timpul unui zbor, riscați să vă conectați la o rețea non-terestră. Serviciile care sunt furnizate prin alte tipuri de rețele neterestre, cum ar fi prin intermediul sistemelor de satelit la bordul navelor sau avioanelor, nu sunt supuse limitelor de preț obligatorii ale regimului Roam Like at Home. Aceste servicii sunt de obicei scumpe.

  1. Cum mă protejează regulile de roaming împotriva taxelor suplimentare dacă telefonul meu mobil se conectează la o rețea non-terestră?

Când călătoriți cu barca sau cu avionul, telefonul dvs. se poate conecta automat la o rețea neterestră, operată de sateliţi. Normele UE privind roamingul se aplică numai rețelelor mobile terestre. Pentru a vă proteja de taxele ascunse, ar trebui să primiți un SMS care să vă avertizeze că telefonul dvs. s-a conectat la o astfel de rețea și să vă informeze despre prețuri. În cazul în care continuați să utilizați telefonul sau aplicațiile care utilizează date mobile și ajungeți la 50 EUR de taxe suplimentare sau o altă limită predefinită, serviciile mobile se vor opri automat, dacă nu specificați altfel. Noile reguli obligă operatorii să ia toate măsurile rezonabile pentru a-și proteja clienții de taxe suplimentare. Acestea pot include posibilitatea de a renunța la roaming pe avioane și bărci, măsuri de operare a rețelei pentru a acorda prioritate rețelelor terestre în cea mai mare măsură posibilă. Operatorii ar trebui să își informeze clienții în roaming despre posibilitatea de a renunța manual și instantaneu la roaming pe dispozitivul lor, fie prin setări, fie prin activarea modului de zbor.

Comunicații de urgență

  1. Cum sunt informat despre cum pot accesa serviciile de urgență în țara vizitată?

Când intrați în statul membru UE vizitat, veți primi un SMS de bun venit de la furnizorul dvs. de roaming care indică faptul că 112 poate fi apelat gratuit în caz de urgență. Veți primi, de asemenea, un link către o pagină web care conține informații despre alte mijloace de acces care sunt implementate în statul membru vizitat, de exemplu o aplicație de urgență, SMS sau text în timp real. Dacă nu puteți utiliza un apel vocal către „112”, puteți utiliza aceste mijloace de acces la serviciile de urgență.

  1. Voi primi avertismente publice în timp ce folosesc serviciile de roaming?

Majoritatea statelor membre au implementat sisteme de transmisie celulară sau sisteme SMS bazate pe locație, care fac posibilă trimiterea de avertismente publice (ex. vijelii, furtuni) către utilizatorii finali în roaming, fără a fi necesară nicio acțiune din partea consumatorilor. Unele state membre trimit avertismente publice prin intermediul aplicațiilor mobile. Dacă călătoriți într-unul dintre aceste state membre, în SMS-ul de bun venit veți primi un link către o pagină web unde este explicat cum să descărcați aplicația mobilă.

 

DECLINAREA RESPONSABILITĂȚII: Răspunsurile incluse în acest document nu reprezintă și nu aduc atingere poziției oficiale a Comisiei și încearcă doar să prezinte regulile de roaming într-un mod accesibil consumatorilor. Comisia nu interpretează dreptul UE într-un mod obligatoriu. Este de competența instanțelor naționale să se asigure că regulamentul este pus în aplicare corect, iar Curtea Europeană de Justiție să interpreteze normele.

 

 

 

[1]Regulamentul 612/2022 privind roamingul a se vedea: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj

Știri

Fii alături de APC!

Fii alături de APC!

MONITORUL PRETURILOR

MONITORUL PRETURILOR

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark