Scrisoare deschisă adresată europarlamentarilor români

 

Scrisoare deschisă adresată europarlamentarilor români – Susțineți decarbonizarea Planetei Pământ!

 

Asociația Pro Consumatori (APC) – Vocea consumatorilor din România, singura organizație de utilitate publică în domeniul protecţiei consumatorilor, statut obținut prin H.G. nr. 1106/2005, organizație cu activitate neîntreruptă de peste 32 de ani în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor (www.apc-romania.ro), singura organizaţie din România care este membru în BEUC - Organizația Europeană a Consumatorilor din anul 2005, susţine propunerea Comisiei Europene referitoare la stabilirea unor standarde de performanţă privind dioxidul de carbon pentru automobile şi microbuze.

La următoarea sesiune plenară a Parlamentului European veţi fi invitați să votaţi raportul Comitetului de Mediu privind propunerea Comisiei de a se stabili standarde de performanţă privind dioxidul de carbon pentru automobile şi microbuze.

În legătură cu acest vot, vă supun atenţiei necesitatea de a formula această legislaţie încât să aducă beneficii pentru consumatori, pe termen scurt şi mediu.

Preţurile care au explodat în zilele noastre au un impact costisitor asupra consumatorilor care au nevoie de un automobil pentru activităţile lor zilnice. Consumatorii mai puţin înstăriţi, care cheltuiesc o parte mare din venituri pentru deplasări, sunt loviţi în mod disproporţionat. Deoarece situaţia aceasta va continua, consumatorii trebuie să aibă acces la alternative credibile în locul maşininilor pe benzină sau motorină.

Organizaţiile de consumatori din cadrul BEUC (Our Members | www.beuc.eu) au demonstrat recent faptul că maşinile electrice sunt cea mai bună opţiune în actualul context economic. Rezultatele studiilor noastre – desfăşurate la nivelul Uniunii Europene  în cele 9 state membre – au arătat că acei consumatori cu venituri limitate, care cumpără maşini second-hand, vor economisi cel mai mult dacă trec pe versiunea electrică. În momentul desfăşurării cercetării noastre noi am luat o poziţie conservatoare privind preţul combustibilului, dar în condiţiile actuale, cu preţurile crescute, beneficiile financiare aduse de maşinile elecrice sunt şi mai mari.

Dumneavoastră aveţi puterea de a face ca maşinile electrice să devină disponibile şi accesibile pentru consumatorii europeni; standardele europene privind emisiile de CO2 s-au dovedit a fi cele mai eficiente, privind costurile, ele constituind un instrument eficient pentru stimularea pieţei de automobile electrice. Într-adevăr, în ultimii doi ani am văzut cu toții o creştere semnificativă a vânzărilor de astfel de vehicule. De exemplu, în România modelul Dacia Spring, cu propulsie electrică, s-a bucurat de cel mai mare succes.

Cu toate acestea, fără o acţiune hotărâtă a Parlamentului European, această tendinţă se poate încetini: producătorii au acum prea puţine stimulente să accelereze vânzările de maşini electrice, din cauza lipsei unor ţinte ambiţioase la CO2 înainte de 2030. Acest lucru generează riscuri privind furnizarea unor maşini mai accesibile pentru consumatori. Este necesară o actiune politică mai hotărâtă pentru a le face accesibile, mai ieftine şi pentru a înlocui automobilele din piaţa second-hand în anii ce vin.

Înainte de vot, vă rog să luaţi în considerare următoarele priorităţi:

- sprijiniţi obiectivele de a se reduce emisiile de CO2 cu 20% până în 2025, cu 70% în 2030 şi cu 100% în 2035. Este crucial faptul de a creşte obiectivele, pentru a le pune în concordanţă cu realitatea care arată că există o cerere puternică pentru maşini electrice din partea consumatorilor. Producătorii sunt deja pe drumul depăşirii ţintelor pentru 2025, arătând astfel motivul introducerii de ţinte eficiente pentru a însoţi această tranziţie.

- sprijiniţi introducerea unei ţinte intermediare în 2027, pentru a se asigura o reducere lineară a emisiilor de CO2 şi un ritm înalt de furnizare de vehicule electrice înainte de 2030. Actualul sistem de obiective pe 5 ani conduce la măsuri de ultima clipă a producătorilor pentru a se adapta obligaţiilor; fără obiective mai ambiţioase înainte de 2030, acest sistem din prezent întârzie intrarea maşinilor electrice pe piaţa second-hand.

- reduceţi mecanismele care împiedică reducerea emisiilor de CO2, ca de exemplu aşa-zisul parametru de ajustare în masă, reperul emisie zero şi mică (ZLEV) şi folosirea eco-inovaţiilor. Sprijiniţi orice măsură menită să accelereze dezvoltarea pieţei de maşini electrice.

- refuzaţi introducerea de mecanisme de creditare pentru combustibili alternativi.  Această fisură ar deschide uşa pentru combustibili sintetici şi scumpi. Aceştia sunt ineficienţi, vor prelungi actuala criză şi vor întârzia investiţiile în maşini electrice,  afectându-i astfel pe consumatorii cu venituri mici. În studiul nostru Total Cost of Ownership, am arătat în mod clar că combustibilii sintetici (e-fuels) nu vor concura niciodată maşinile electrice.

 

Am încredere că veţi lua în considerare interesele consumatorilor când veţi vota propunerea menţionată.

Cu deosebit respect,

Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu

Preşedinte Asociaţia Pro Consumatori

 

pag_apaConsumer Law ReadyECC-Net-Travel-App

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activ

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite Bucuresti

Facebook

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark