Scrisoare

Vă prezentăm în traducere scrisoarea adresată Biroului European al Uniunilor de Consumatori legată de agenda de lucru a acestuia, din 20 iulie 2020.

Dragi colegi din BEUC,

Am notat mai jos câteva consideraţii asupra programului Green Deal şi a deciziei BEUC de a-l promova. Desigur, acesta include şi domeniul sustenabilităţii. Într-un sens mai larg, avem de-a face cu preocupări legate de mediul înconjurător.

Pentru a reduce emisiile de carbon, Comisia Europeană are câteva obiective legate în mod direct de interesul consumatorilor, cum sunt:

-          Interzicerea automobilelor cu combustibil fosil şi promovarea celor electrice;

-          Reducerea folosirii gazelor naturale, a petrolului şi a cărbunelui;

-          Înlocuirea călătoriilor cu avion prin cele cu trenul, când este posibil;

-          Construirea unei economii circulare, în care produsele noi sunt înlocuite cu produsele împrumutate sau reparate;

-          Reducerea consumului de carne, în general reducerea risipei alimentare;

-          Abandonarea folosirii automobilelor în oraşe în favoarea trotinetelor, bicicletelor şi a mersului pe jos.

În scopul de a atinge aceste obiective, este necesar să se modifice comportamentul consumatorilor şi modul lor de viaţă.

În calitate de persoană implicată în mişcarea consumatorilor în ultimii 30 de ani, am argumente puternice să consider că această situaţie din prezent este rezultatul unui efort constant de a se reduce consumul. Iată câteva exemple, adunate în diverse momente:

-          Papa Francisc vorbeşte adesea despre „consumerism” ca despre un rău şi un păcat; oamenii cumpără lucruri doar să-şi satisfacă lăcomia, şi nu nevoile;

-          Mass media vorbeşte despre „societatea de consum”, în care oamenii cumpără fără motiv şi aruncă bunurile aproape neatinse, doar de dragul de a poseda modelul la modă;

-          Şcoala denumită „economia comportamentală” (behavioural economics) vede consumatorul nu ca un homo oeconomicus raţional, ci ca o persoană mânată de dorinţe irepresibile, aşa cum face un dependent de stupefiante;

-          Compania aviatică KLM cere pasagerilor săi să circule cu trenul;

-          Parlamentul Britanic stabileşte ca temperatura din case să nu depăşească 19 grade C;

-          În grupurile sanitare din clădirile Comisiei Europene sunt afişe cerând să se utilizeze mai puţină apă;

-          Acţiunea "Ora Pământului" opreşte lumina timp de o oră în fiecare an; se vorbeşte acum despre "poluarea cu lumină" în marile oraşe;

-          Noi impozite sunt aplicate băuturilor răcoritoare cu zahăr;

-          Kylie Minogue et al. pledează pentru  hainele second-hand;

-          La conferinţa consumatorilor din Porto în 2018, preşedintele Biroului European pentru Mediu a făcut un apel radical: Consumatori, nu mai cumpăraţi!

-          Când eco-activiştii au declarat că trebuie să reducem creşterea populaţiei pentru a salva planeta – aşa cum fac Prinţul Harry şi soţia sa, care spun că singurul lor copil este suficient – ei sunt în fapt împotriva consumatorilor. Pentru a cita un jurnalist american: „Cândva, activiştii de mediu susţineau că vor să salveze planeta pentru copiii noştri. Acum ei vor s-o salveze de copiii noştri”.

Nu discut aici motivele în spatele deciziilor luate de Comisia Europeană. Nu evaluez oportunitatea programului Green Deal. Preocuparea mea priveşte poziţia BEUC faţă de chestiunile de mediu şi gândesc cu tărie că astfel de chestiuni trebuie încredinţate organizaţiilor de mediu. Preocuparea mea este BEUC: ea este o organizaţie de consumatori, iar consumatorii consumă. Care este satisfacţia lor, cum pot ei să aleagă bunurile care-i interesează, ce alegere ar fi recomandată în urma unui test, cât de sigure sunt produsele, cât de cinstite şi eficiente sunt serviciile, şi, mai ales, cum pot obţine despăgubire – iată obiectivele naturale ale unei organizaţii de consumatori. (Vorbind despre despăgubire, iată o problemă actuală a consumatorilor: cât de greu le este turiştilor să-şi obţină banii plătiţi în avans, la oferte early-booking, care acum sunt anulate! Şi asta în timp ce CE ajută cu bani serioşi firmele …).

Când în 1985 Organizaţia Naţiunilor Unite a adoptat Principiile Directoare pentru Protecţia Consumatorilor, actul de bază în acest domeniu, preocupările privind mediul înconjurător nu existau pur şi simplu. În România, principalul act legislativ din domeniul protecţiei consumatorilor – actualizat în 2016 – nu menţionează preocupări privind mediul înconjurător. Doar mai târziu, astfel de preocupări au fost absorbite în mod treptat în strategia Comisiei Europene, inclusiv în domeniul protecţiei consumatorilor. Astăzi, chestiunile ecologice constituie principalul domeniu de interes al Comisiei Europene, aşa cum este demonstrat prin programul Green Deal, un program pe care nici măcar noul virus ucigaş nu l-a modificat cu o iotă.

În încheiere, dragi colegi, haideţi să ne amintim: BEUC este o organizaţie de consumatori şi trebuie să lupte pentru drepturile consumatorilor.

 

Al dumneavoastră,

Dr. Ec. Emil Bojin

Vicepreşedintele Asociaţiei Pro Consumatori

România  

-->

Proiecte

Centrul European al Consumatorilor din RomâniaFii un pacient activBugetul FamilieiTotul despre DAE

Parteneri Media

Antena 1Kanal DLion MentorTomis NewsGradinite BucurestiTatiCool

Facebook

Parteneri

InfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCConsumer ChampionUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark