Viitorul cumpărăturilor

Dr. Ec. Emil Bojin

Revista britanică The Economist a publicat într-un număr recent un grupaj de articole sub titlul “Viitorul cumpărăturilor”. Sunt aici multe informaţii interesante pentru consumatori, pe care le-am decupat şi le prezentăm sub forma unor scurte notaţii.

  • Anul trecut, cele mai mari pieţe pentru comerţul cu amănuntul (retail) au fost, la paritate, China şi SUA. (China: populaţie de 1 miliard şi 350 milioane de locuitori; SUA: populaţie 315 milioane locuitori).

  • Noi tipuri de magazine: în Tokyo există un magazin care vinde o singură carte.

  • Shopify este probabil cea mai mare firmă de comerţ electronic de care cei mai mulţi n-au auzit. Ea a realizat că se pot face bani oferind „rafturi” pentru vânzători, adică instrumente software, logistică şi sisteme de plată care permit unei firme să-şi înfiinţeze un site de vânzări online.

  • Shopify, care oferă firmelor posibilitatea să evite uriaşul Amazon, a vândut anul trecut bunuri în valoare de 120 miliarde dolari, dublu faţă de 2019. Aici se înfiinţează câte un nou „magazin” la fiecare 28 de secunde. Ea operează în 175 de ţări. Ea serveşte mai mult de 1 milion de comercianţi, de la mărci de 1 miliard de dolari precum Allbirds (încălţăminte sport), până la mici debutanţi.

  • Nike vinde produsele şi prin „vending machines” – cum avem noi automate de cafea şi mici gustări.

  • Amazon a deschis anul acesta primele magazine alimentare fără casier.

  • Pe plan mondial vânzările online au totalizat 4,2 trilioane dolari. Totalul cheltuielilor făcute de consumatori este de 65 trilioane dolari, aşa că este o piaţă cu un mare potenţial de creştere.

  • Firma Nike a fost înfiinţată în 1966 de Jeff Johnson şi Phil Knight. Johnson avea fişe despre fiecare client, le trimetea felicitări de Crăciun sau când obţineau o victorie într-o cursă de atletism. Mulţi îi scriau şi ei, cerându-i diverse sfaturi, de exemplu când căpătau vreo rană. Era o perioadă concentrată pe metoda „direct la consumator” (DTC), metodă care a continuat şi care acum acoperă 40% din veniturile firmei Nike.

  • Folosind trilioane de gigabyţi de date, fabricanţii ştiu astăzi mai bine ca niciodată ce vreau consumatorii. Produsele acum pot fi livrate direct pe pragul uşii. Tradiţionalul mijlocitor (speculantul), care timp de secole a adăugat costuri suplimentare, este în prag de dispariţie.

  • Din cauza restricţiilor impuse de pandemie, multe magazine tradiţionale au dat faliment, atât în Europa, cât şi în America, fenomenul situându-se în continuarea unei tendinţe deja începute de mult timp. În schimb, platformele online au excelat: Amazon a avut venituri de peste 100 miliarde de dolari în trimestrul al patrulea din 2020; la Nike, anul trecut s-au adăugat 70 milioane de clienţi în calitate de „membri”, totalul ajungând la 250 milioane; supermarket-urile au aflat brusc că până şi bunicii au ajuns să stăpânească misterioasa artă a comenzilor online de alimente.

  • Ocado, o firmă online de alimente, a crezut la început că a fost ţinta unui atac cibernetic, din cauza numărului mare de accesări.

  • Dar când restricţiile au fost eliminate, oamenii s-au dus la magazine şi la mall-uri ca înainte.

  • Şi totuşi, fenomenul cumpărăturilor online este de neoprit. El va schimba natura magazinelor şi va modifica profund marketing-ul, deoarece reclamele din mediul digital ţintesc cumpărătorii mult mai exact decât orice reclamă de la TV sau de pe un panou.

  • El va conduce la noi forme de producţie. Nike este un exemplu: datorită aplicaţiilor şi a magazinelor interactive online, firma obţine uriaşe cantităţi de date, în timp real, de la clienţii săi; când a observat astfel că sunt mulţi clienţi care fac yoga, Nike a trecut prompt la noi produse pentru astfel de exerciţii.

  • „La începutul secolului 20, comandantul suprem al tranzacţiilor comerciale era vânzătorul, care avea ca partener egal producătorul. Astăzi, la comandă este clientul” (Mark Cohen, director of retail studies la Columbia University Graduate School of Business din New York).

  • Atât în Occident, cât în Orient, acest amestec de comerţ online şi clasic este denumită adesea „omni-canal”. Este cel mai palpabil fenomen care influenţează viitorul comerţului: viitorul va fi atât online, cât şi clasic.

  • Pentru consumatori, beneficiile sunt evidente. Ei vor putea merge la magazin sau la terminalul de internet, în funcţie de dispoziţia lor şi de circumstanţe. Dar pentru comerţul cu amănuntul, provocarea este imensă: ei vor trebui să plătească nu doar pentru costurile funcţionării unui magazin, ci şi pentru „chiria” digitală prin care îşi expun marfa cât mai la vedere pe motoarele de căutare. Ei vor trebui să plătească pentru livrarea produsului comandat online,  pe lângă faptul că vor trebui să permită clientului să-şi aleagă produsele din magazinul clasic. În plus, trebuie să facă faţă unui coşmar tot mai răspândit, generat de comenzile returnate, care îi costă mai mult de 1 trilion de dolari pe an, la nivel global.

  • Firma de comerţ electronic despre care se vorbeşte cel mai mult în zilele aceste nu este nici Amazon – Molohul american – şi nici Alibaba – cea mai mare din China. Este vorba de Pinduoduo (PDD), o firmă chinezească care s-a lansat în 2015 cu oferte de alimente online, şi care a avut un enorm succes, având azi (în 5 ani) o valoare de piaţă de peste 200 miliarde dolari.

  • O nouă formă de comerţ electronic: consumatorii se grupează pentru a cumpăra produse, de la aspiratoare-robot până la banane; se desfăşoară apoi o negociere până se ajunge la un preţ acceptat de ambele părţi.

  • Platforma Taobao Live (deţinută de Alibaba) este în fruntea creşterii metodelor de vânzare „live-streaming” şi video, în care persoane cunoscute („influencers”) vând produse de marcă la preţuri reduse. Piaţa aceasta este în expansiune explozivă.

  • Amazon obţine un profit modest de pe urma vânzărilor de produse, marile venituri provin din Web Services, care o fac cea mai mare firmă de „cloud computing”.

  • Pentru Facebook şi Google, găzduirea de reclame constituie cel mai puternic segment al afacerii, dar ei au adăugat recent şi segmente de vânzări. De exemplu, Facebook găzduieşte 160 milioane de firme mici.

  • În SUA, Amazon livrează mai multe pachete decât Serviciul Poştal al Statelor Unite.

  • Firmele care vând confecţii folosesc etichete de tip RFID (vezi explicaţii aici), astfel că pot muta hainele în magazinul clasic sau în depozitul pentru comenzi online, totul depinde de locul unde preferă să cumpere consumatorii.

Parteneri

Cristina TenuInfluencerECC RomaniaZiarul de BucurestiComisia EuropeanaBEUCUniunea EuropeanaFundația Mâine va fi mai bineTrusted.roSeoMark