Organizație apolitică, non-profit
Singura organizație membră a BEUC, din România
Din 1990 în protecția consumatorilor
Dr. Ec. Emil Bojin
Ziua mondială drepturilor consumatorilor, 15 martie, a avut în acest an un caracter deosebit. Nu ne referim la tema recomandată de organizaţia mondială a consumatorilor (Consumers International CI), şi anume poluarea cu material plastic, faţă de care consumatorii sunt chemaţi să: Regândească, Refuze, Reducă, Refolosească, Reciclează, Repară şi să Înlocuiască – în termenii CI. Ce anume? În general, ambalajele de plastic. Este un mesaj frumos, dar constatăm, încă o dată, cum preocupările organizaţiilor ecologiste au fost absorbite (cu un devotament demn de o cauză mai bună) de organizaţiile de consumatori. Este un mesaj care cheamă în fond la reprimarea consumului (aici de plastic, acolo de benzină, dincolo de carne ş.a.m.d.), deşi nu consumatorii sunt aceia care au pus pe piaţă produsele de plastic. Nu ar fi fost mai bine ca mesajul să fie adresat producătorilor? Ca să nu mai vorbim că nu consumatorii sunt beneficiarii acestui apel, ci Planeta Pământ, o entitate vagă, dar cu un puternic impact în mass-media.
Atenţia noastră se îndreaptă către Liceul Economic „Virgil Madgearu” din Iaşi, care a organizat o întâlnire on line cu această ocazie. S-au conectat aproape 100 de elevi şi invitaţi, la iniţiativa doamnei profesoare Liana Jescu. Dezbaterea a avut ca titlu: „Fii responsabil! Și tu ești consumator!”. Elevii, dând dovadă de frumoasă împlinire pentru vârsta lor, de clasa a X-a, au contribuit cu diverse materiale. În primul rând, am urmărit rezultatele unui sondaj de opinie , unde au fost chestionaţi 320 de elevi, din clasele IX-XII. Ce s-a constatat:
Cei mai mulţi cunosc în general că au drepturi în calitatea de consumatori
Cei mai mulţi cumpără în mod clasic, de la magazinul fizic
Cei mai mulţi aleg după calitate, nu după preţ
Cei mai mulţi citesc uneori etichetele
Publicitatea are o mare influenţă în decizia de cumpărare
Cei mai mulţi s-au adresat comerciantului dacă au avut o nemulţumire
Cei mai mulţi au încredere în asociaţiile de consumatori, pentru a obţine informaţii
Cine respectă legislaţia: cel mai mult magazinele, cel mai puţin firmele de transport
În continuare, am asistat la prezentarea unui material despre practicile comerciale incorecte şi la desfăşurarea unui chestionar în timp real, la care elevii au răspuns nu doar cu promptitudine, ci şi cu competenţă.
A urmat o sesiune de întrebări adresate reprezentantelor autorităţii de profil, ca şi reprezentantului Asociaţiei Pro Consumatori. În acest ultim aspect, autorul acestor rânduri găseşte oportun să-şi exprime câteva gânduri generate de această întâlnire, privită din perspectiva celor 30 de ani de activitate în mişcarea consumatorilor.
Când am fost chemat, în 1992, să conduc Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, abia înfiinţat, situaţia din ţară era mult diferită faţă de ceea ce trăim astăzi: minerii mai ameninţau cu deplasări în Capitală, oamenii mai demonstrau pe arterele centrale, economia ţării se afla în faţa unor transformări radicale, urmând să treacă de la proprietatea de stat la cea privată. Produsele importate începeau să facă concurenţă celor autohtone, spre bucuria consumatorilor şi furia producătorilor. Voci sonore reclamau păstrarea inspectoratelor care verificau calitatea produselor, refuzând cu vehemenţă alternativa – firească în noua economie – în care valoarea produsului era stabilită pe piaţa liberă. Puţini admiteau aberaţia unei inspecţii de stat în fabrica de cola americană, ca să verifice respectarea unei reţete, ţinută la secret de mai bine de 100 de ani. Informarea consumatorilor în limba română era privită cu uimire de producători – un reprezentant al unei firme de medicamente mi-a spus cu convingere că prospectul este destinat medicului, nu pacientului! Statul român nu importa ca azi doze de vaccin, ci flote de zahăr, cu riscurile de rigoare. În orice magazin vedeai afişul: „Marfa vândută nu se schimbă!”. Şi multe altele … Anii au trecut, miniştrii se schimbă odată cu alegerile (dacă nu mai des), dar problemele consumatorilor mi-au rămas aproape şi am continuat activitatea în cadrul Asociaţiei unde mă aflu şi în prezent. Este o enormă satisfacţie să văd cum ideile exprimate pe site-ul APC sau în lucrările publicate au fost preluate şi au ajuns la tânăra generaţie de azi; aceeaşi satisfacţie o am faţă de continuarea şi amplificarea activităţii depuse de autorităţile publice în domeniul protecţiei consumatorilor.
În cursul întâlnirii pe care o relatăm s-a exprimat şi o întrebare: de ce oare elemente de protecţia consumatorilor nu sunt prezente în orice şcoală?